شروع نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام خبرنگاران

به گزارش وبلاگ تاوافی، نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت های ایران و گروه 1+4 و به ریاست نماینده اتحادیه اروپا شروع شد.

شروع نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام خبرنگاران

به گزارش گروه سیاسی وبلاگ تاوافی، نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارت خارجه های ایران و گروه 1+4 به صورت مجازی شروع شد.

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران ریاست هیأت ایرانی را برعهده دارد و ریاست جلسه هم با انریکه مورا مدیر سیاسی سازمان اقدام خارجی اروپا است.

پیش از این خبرگزاری ژاپنی کیودو از برگزاری این نشست خبر داده و اعلام نموده بود که مقام های ارشد ایران و اروپا دوشنبه گذشته در آلمان با یکدیگر ملاقات نموده تا درباره ایده های احیای مجدد توافق هسته ای 2015 (برجام) مصاحبه نمایند.

یک منبع نیز به کیودو گفت که ایران ایده های جدید سازنده ای در نشست فرانکفورت با امید نجات فوری توافق هسته ای پیش از بسته شدن پنجره کوچک فرصت پیشنهاد داده است.

از سوی دیگر، اتحادیه اروپا نیز دیروز (پنجشنبه) 12 فروردین در بیانیه ای با اشاره به نشست روز آدینه کمیسیون مشترک برجام بیان کرد که در این نشست درباره چشم انداز بازگشت احتمالی آمریکا به برجام مصاحبه خواهد شد.

براساس اعلام اتحادیه اروپا، این نشست به ریاست انریکه مورا مدیر سیاسی سازمان اقدام خارجی اروپا برگزار و نمایندگان چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و ایران نیز حضور خواهند داشت.

بر اساس بیانیه اتحادیه اروپا، مشارکت نمایندگان در نشست مزبور، درباره چشم انداز بازگشت احتمالی آمریکا به برجام و چگونگی اطمینان حاصل کردن از اجرای موثر توافق توسط تمامی طرف ها مصاحبه خواهند کرد.

* واکنش آمریکا

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم شامگاه پنجشنبه به نشست روز آدینه کمیسیون مشترک برجام واکنش نشان داد و گفت: نشست مجازی فردا بین ایران، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و انگلیس برای آنالیز توافق هسته ای ایران گامی مثبت بوده، به خصوص اگر این نشست توپ را به سوی پایبندی دوجانبه به پیش ببرد.

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین شامگاه پنجشنبه در پیامی توئیتری به استقبال آمریکا از نشست کمیسیون مشترک برجام واکنش نشان داد و نوشت: وزارت خارجه آمریکا از نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام با مشارکت ایران و دیگر اعضای توافق هسته ای استقبال کرد. این موضوع تایید تغییر چشمگیر در موضع آمریکاست که در حال حاضر نیازمند تبدیل آن به اقدامات عملی است.

وزارت خارجه فرانسه هم پنجشنبه بیان کرد: در کوشش تنگاتنگ با شرکای اروپایی به همراه مسکو و پکن بوده و مصمم هستیم تا راهکار دیپلماتیکی پیدا کنیم که به ایران اجازه دهد به پایبندی به تعهدات هسته ای بازگردد و همچنین بازگشت آمریکا به توافق در سریعترین زمان ممکن را فراهم سازد و در حال اجرا مذاکراتی با تهران و واشنگتن در این زمینه هستیم. این مصاحبه ها در حالی بیشتر ضروری می گردد که ایران با ارتباط مستقیم با اعضای برجام و آمریکا که یک ماه و نیم پیش پیشنهاد شد، موافقت ننموده است. به لطف کوشش هایمان، ما و شرکایمان امیدواریم تا قالب های جایگزین موثری ایجاد کنیم.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه 25 اسفند ماه 1399 در نشست هفتگی با وبلاگ تاوافی در پاسخ به سؤالی درباره کمیسیون مشترک برجام گفته بود که زمان برگزاری آن هنوز نهایی نشده است و به محض اینکه نهایی گردد اطلاع رسانی می کنم.

این نشست در حالی برگزار می گردد که در راستای اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران، نظارت های فراپادمانی و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی پنجم اسفند ماه 1399 متوقف شد که همین موضوع واکنش های سه کشور اروپایی عضو برجام را به همراه داشت و در پی آن کوششی را برای صدور قطعنامه در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی صورت دادند که در میانه راه متوقف شد.

در اواخر اسفند ماه سال گذشته نیز محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نامه ای ارسال کرد. در همین خصوص نیز سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه نامه ظریف به جوزپ بورل تبیین نگرش ایران است و حاوی هیچ طرحی نیست، گفت: در این نامه اعلام شده که چنانچه آمریکا میخواهد اقدامات متخلفانه خود در نقض برجام و تحمیل تحریم ها را اصلاح کند، اولین گام ضروری بازگشت به پایبندی کامل به عنوان طرف متخلف است.

به گزارش فارس، نشست مجازی پیشین کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارت خارجه های ایران و گروه 1+4 (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) 26 آذر 1399 به صورت مجازی به ریاست سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران و هلگا اشمید دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا برگزار گردید.

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران در این نشست گفت: طرف های اروپایی همیشه فقط از ایران می خواهند در برابر همه رفتار های غیرقانونی و خصمانه، چه تحریم های آمریکا باشد و چه خرابکاری در نطنز و ترور دانشمندان هسته ای خود خویشتندار باشد. ایران نمی تواند تمام هزینه های اجرای برجام و رفتار های غیرقانونی دیگران را متقبل گردد و سایرین هم باید برای حفظ برجام هزینه بدهند.

عراقچی در رابطه با حدس ها پیرامون بازگشت آمریکا به برجام نیز گفت: ما به جای حرف و حدس، به اعمال توجه می کنیم. ایران همیشه مواضع خود را به صورت شفاف بیان نموده و حاضر است پس از بازگشت آمریکا به انجام تعهدات خود در برجام و اعاده شرایط به شرایط ژانویه 2017، اجرای تعهدات برجامی خود که وفق بند های 26 و 36 برجام آن ها را متوقف نموده است از سر گیرد.

در بیانیه ای که در انتها نشست از سوی هلگا اشمید هماهنگ نماینده کمیسیون مشترک صادر شد، عنوان شد که مشارکت نمایندگان در مورد برگزاری یک نشست غیررسمی وزاری امور خارجه دولت های عضو برجام در تاریخ اول دی 1399 (دوشنبه/ 21 دسامبر) به صورت ویدئو کنفرانس، توافق کردند.

بر همین اساس نشست غیررسمی وزرای امور خارجه ایران و گروه 1+4 پیش از ظهر اول دی ماه 1399 برگزار گردید. وزرای خارجه ایران و گروه 1+4 به همراه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در انتها نشست خود در بیانیه ای ضمن تأکید بر تعهدشان برای حفظ برجام، بیان کردند قطعنامه 2231 هم چنان کاملا لازم الاجراست.

نشست های قبلی کمیسیون مشترک برجام حتی دو نشست قبل این نشست در شرایط شیوع ویروس کرونا در وین و به صورت حضوری برگزار گردیده بود. آخرین نشست حضوری سه شنبه 11 شهریور ماه امسال در هتل پله کوبورگ شهر وین برگزار و سید عباس عراقچی در انتها آن نشست به تشریح مصاحبه های صورت گرفته پرداخت و کوشش آمریکا برای فعال سازی مکانیسم ماشه را از جمله مهمترین موضوعاتی برشمرد که در نشست مزبور درباره آن مصاحبه شده است.

قبل از آن هم نشست کمیسیون هفتم اسفند ماه 1398 در شهر وین برگزار گردید. اعضای حاضر در آن نشست نگرانی جدی پیرامون گام های ایران در مورد تعهدات هسته ای ذیل برجام را ابراز نموده و همچنین تصدیق کردند که وضع مجدد تحریم های آمریکا، مانع بهره مندی کامل ایران از منافع ناشی از برطرف تحریم ها شده است. قبل از آن نیز کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارت خارجه های ایران و گروه 1+4 (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) 15 آذرماه 1398 در محل نمایندگی اتحادیه اروپا در وین برگزار و در آن نشست اعضای حاضر بار دیگر بر کوشش برای حفظ برجام تأکید کردند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "شروع نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید