آمریکا درخواست استرداد مدیر هواوی را لغو کند

به گزارش وبلاگ تاوافی، خبرنگاران؛ هوا چون اینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین از دولت آمریکا خواست اشتباه خود را اصلاح نموده و درخواست استرداد خانم منگ وانژو مدیر اقتصادی شرکت هواوی از کانادا را لغو کند.

آمریکا درخواست استرداد مدیر هواوی را لغو کند

به گزارش وبلاگ تاوافی به نقل از ایرنا؛ هوا چون اینگ روز سه شنبه در جمع وبلاگ تاوافی در پکن اضافه نمود: این حادثه سوء استفاده از معاهده استرداد بین ایالات متحده و کانادا است.

این اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه چین پس از آن اعلام شد که رسانه های کانادایی امروز گفتند آمریکا درخواست استرداد خانم وانژو را به دولت کانادا تسلیم نموده است.

خانم هوا ادامه داد: اگر کانادا خانم وانژو را به آمریکا تحویل دهد چین نیز به این اقدام، عکس العمل نشان خواهد داد.

او اضافه نمود: هر کس باید مسئول اقدامات خود باشد هر دو هم ایالات متحده و هم کانادا باید از جدی بودن پرونده آگاه باشند و اقدامات لازم را برای اصلاح اشتباه خود انجام دهند.

کانادا اول دسامبر سال 2018 منگ وانژو، مدیر اقتصادی شرکت مخابراتی هوآوی را به خاطر نقض تحریم های آمریکا بازداشت کرد و درصدد استرداد او به آمریکا بود در پی این اقدام کانادا، پکن چند روز بعد دو شهروند کانادایی به نام های مایکل اسپاور تاجر و مایکل کوریگ دیپلمات سابق کانادایی را به اتهام به خطر انداختن امنیت ملی چین بازداشت کرد.

با این حال چین تاکید نموده بود پرونده این دو شهروند بازداشتی ربطی به پرونده معاون اقتصادی شرکت هواوی در کانادا ندارد.

دادگاه ونکوور کانادا 10 روز بعد از دستگیری خانم منگ، او را با قید وثیقه 7.5 میلیون دلاری آزاد کرد تا دولت این کشور در رابطه با استرداد وی به آمریکا تجدیدنظر و تصمیم گیری کند.

در ادامه تنش ها میان دو کشور، چین همچنین گفت رابرت لوید شلنبرگ شهروند بازداشت شده کانادایی در این کشور به جرم قاچاق 222 کیلوگرم مواد مخدر از نوع متامفتامین به مرگ محکوم شده و تمام دارایی های او نیز مصادر خواهد شد.

نامه بیش از 100 دانشمند و دیپلمات سابق برای آزادی دو تبعه کانادایی در چین

به گزارش وبلاگ تاوافی به نقل از ایسنا؛ بیش از 100 تن از اعضای جامعه آکادمیک و دیپلمات پیشین در سراسر دنیا از رئیس جمهور چین درخواست آزادی دو شهروند کانادایی بازداشت شده در چین به نام های مایکل کاوریگ و مایکل اسپیور را مطرح کردند.

براساس نامه سرگشاده نوشته شده، ما دانشگاهیان، دیپلمات های پیشین و دیگران نگرانی عمیق خود را نسبت به بازداشت شهروندان کانادایی اعلام می کنیم، ما از شما می خواهیم که هرچه سریعتر آقای کاوریگ و آقای اسپیور را آزاد کنید.

در میان امضاکنندگان این نامه سرگشاده، مالکولم ریفکایند و گرث اوانز، وزرای پیشین خارجه انگلیس و استرالیا نیز حضور دارند. سفیر پیشین کانادا در چین و یکی از امضاکنندگان این نامه در گفت وگو با شبکه CTV گفت: من فکر می کنم این نامه این پیغام را به چین می رساند که اقدامات آنها باعث واکنشهای بین المللی می گردد.

مایکل کاوریگ، دیپلمات پیشین کانادا در حالی بازداشت شده است که ظاهرا همچنان دارای مصونیت دیپلماتیک است.

در حال حاضر کاوریگ، یک تحلیلگر مسائل شمال شرقی آسیا برای اندیشکده گروه بین المللی بحران است.

کاوریگ و مایکل اسپیور، تاجر کانادایی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی در چین بازداشت شده اند.

چندی پیش جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا با انتقاد از سیستم قضایی چین گفت: چین از سیستم قضایی اش برای فشار آوردن به کانادا درباره بازداشت شهروند چین و مدیر اجرایی هوآوی استفاده می نماید. تمام کشورهای دنیا باید نگران باشند که پکن از سیستم قضایی اش به طور اختیاری استفاده می نماید.

منبع: اقتصادنیوز

به "آمریکا درخواست استرداد مدیر هواوی را لغو کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا درخواست استرداد مدیر هواوی را لغو کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید