اختصاص 60درصد کل پتنتها به دانش بنیانها در سال 1400

به گزارش وبلاگ تاوافی به نقل از معاونت علمی و فناوری، پتنت ابزاری برای تجاری سازی و توسعه بازار محصولات نوآورانه خصوصا در ابعاد بین المللی است. با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با توجه به احتیاج شناخته شده در زمینه توسعه اقتصاد دانش بنیان، کانون پتنت ایران از سال 1394 شروع به کار کرد.

اختصاص 60درصد کل پتنتها به دانش بنیانها در سال 1400

در ابتدای فعالیت، شناخت اهمیت حفاظت از مالکیت فکری در میان مخاطبان، بسیار کم بود و کانون در این سال ها با توسعه سیاست های ترویجی در کنار سیاست های حمایتی ثبت اختراع سعی در آگاهی بخشی در میان مخاطبان خصوصا شرکت های دانش بنیان داشته است.

امیر گلچین سرپرست کانون پتنت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه این کانون، خدمات ویژه ای به شرکت های دانش بنیان ارائه می دهد، گفت: برگزاری کارگاه های تخصصی و بعضا اختصاصی، آموزش نیروی متخصص پتنت برای شرکت، انتشار مقالات و کتب مرتبط، برگزاری جلسات مشاوره فنی، پایش و ارتباط مستقیم با شرکت ها و حمایت بیش از 90 درصدی از ثبت اختراعات، بخشی از برنامه های کانون در راستای ارائه خدمت به شرکت های دانش بنیان بوده است.

گلچین، ثمره این حرکت را افزایش تعداد پتنت های ثبت شده مرتبط با شرکت های دانش بنیان در سال 1400 به بیش از 60 درصد از کل تعداد پتنت های ثبت شده این کانون دانست.

سرپرست کانون پتنت معاونت علمی و فناوری با اشاره به موضوع دانش بنیان ها در شعار سال و رویکرد این کانون در محقق ساختن آن گفت: زمانی یک شرکت دانش بنیان، امکان توسعه فناوری و نوآوری را دارد که بتواند سرمایه گذاری خوبی در حوزه منابع انسانی و جذب نخبگان داشته باشد که این مهم منوط به کشش اقتصادی شرکت است.

گلچین با بیان اینکه بحث پتانسیل های اقتصادی یک شرکت از فراوری، درآمدزایی و توسعه بازار نشات می گیرد، ادامه داد: بنابراین اشتغال آفرینی و فراوری نیز ارتباط معناداری با بحث تجاری سازی دارد بدین صورت اگر در پی اشتغال آفرینی در شرکت های دانش بنیان هستیم ناگزیر به افزایش سطح فراوری و درآمدزایی خواهیم بود که می بایست با توجه به رقابت پذیری سطوح فنی دستاوردهای ملی و داخلی و امتیازات مرتبط با فراوری در داخل، به بازارهای صادراتی، توجه ویژه داشته باشیم.

سرپرست کانون پتنت معاونت علمی و فناوری با اشاره به اینکه توسعه بازار در ابعاد بین المللی در حوزه های فناورانه نیز احتیاجمند پشتوانه قوی مالکیت فکری برای حفاظت از دستاوردها و نگهداشت حقوق مشروع بهره برداری از آنها در بازارهای هدف است که این مهم می تواند از طریق ثبت پتنت محقق گردد، اضافه نمود: بنابراین پتنت، ارتباط معناداری با مفهوم دانش بنیان دارد که در سال های گذشته سیاست های اجرایی از سوی این کانون نیز در این راستا بوده است.

گلچین به برنامه های سال جاری کانون در راستای شعار سال اشاره نمود و گفت: در سال تازه با توجه به اهمیت اشتغال آفرینی و درآمدزایی از دستاوردهای نوآورانه شرکت های دانش بنیان، کانون برنامه ای بسیار جدی در زمینه حمایت از تجاری سازی دستاوردهای نوآورانه دارد. کانون با در نظر گرفتن مجموعه خدمات مورد احتیاج برای توسعه یک دستاورد نوآورانه و با ایجاد همکاری حداکثری با سازمان ها و مراکز مرتبط و همکار، سعی در تسهیل و تسریع در فرآیند تجاری سازی پتنت ها خواهد داشت.

سرپرست کانون پتنت معاونت علمی و فناوری ریاست جهوری با ابراز امیدواری از اینکه کانون بتواند به عنوان یک بازیگر اثرگذار در اکوسیستم نوآوری کشور، نقش خوبی را در حوزه تجاری سازی پتنت ها و توسعه کسب وکارهای دانش بنیان و اشتغال آفرینی و فراوری ایفا کند، گفت: این کانون نهایت کوشش خود را به کار می گیرد تا با توجه به دسترسی های خود، زمینه را برای امیدآفرینی در میان فناوران و نخبگان فنی کشور مهیا سازد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "اختصاص 60درصد کل پتنتها به دانش بنیانها در سال 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختصاص 60درصد کل پتنتها به دانش بنیانها در سال 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید