بلداجی پایتخت گز ایران در استان چهار محال و بختیاری

به گزارش وبلاگ تاوافی، مرغوبترین نوع گز انگبین، گیاهی که شیرابه سفیدش خمیر مایه شیرینی به نام گز می گردد، در بلداجی یکی از شهرهای توابع بروجن استان چهار محال و بختیاری رشد می نماید. شیرابه حاصل از نیش نوعی زنبور روی گز انگبین، در واقع نوعی ماده سفید رنگ شیرین یا قندی طبیعی است که در ساختار گز از آن استفاده می گردد.

بلداجی پایتخت گز ایران در استان چهار محال و بختیاری

به گزارش وبلاگ تاوافی چهار محال و بختیاری،شهر بلداجی در مرکز بخش بلداجی و در 25 کیلومتری شهرستان بروجن واقع در استان چهارمحال و بختیاری در دشت نسبتاً طویلی قراردارد. این دشت از شمال به کوههای معروف به ارجنه و از جنوب به کوههای کلار محدود می گردد ، و ارتفاع این شهر از سطح دریا 2240 متر است.

بلداجی شهر شیرین ایران

شهرت این شهر شیرین به خاطر گز است، که مخلوطی از انگبین و سفیده تخم مرغ و مغز پسته است. هم اکنون فراوری گز در شهر بلداجی به عنوان سوغات چهارمحال وبختیاری شهرت دارد. بارگاه امام زاده حمزه بن علی در 4 کیلومتری این شهر که بر بالای تپه و دشتی گسترده قرار گرفته است.

شهرت و آوازاه گز (بلداجی)شهره خاص و عام است

شهر بلداجی معروف به پایتخت گز ایران از جمله شهرهای پرآوازه کشور می باشد که در استان چهارمحال و بختیاری قرار گرفته است.

مردم این شهر به زبان ترکی تکلم می کنند و جمعیتی در حدود 20000نفر را تشکیل داده اند. این شهر در دشتی پهناور و سرسبز قرار گرفته که سابقا چمنزار و محل اردوی بیشتر پادشاهان سلسله های مختلف بوده است.این دشت از شمال به کوه گینی (برآفتاب) و ارجنه و از جنوب به کوه تکمه داش و کلار محدود می باشد و از شرق و غرب ادامه پیدا میکند.دشت زیبای بلداجی با چشم اندازهای دلنواز آن خود یکی از تفرجگاههای شهر به حساب می آید که در کنار جاده بلداجی- اصفهان و بلداجی- خوزستان چشم رهگذران را به خود خیره میکند.

از محصولات کشاورزی معروف بلداجی میتوان به هندوانه٬ خربزه٬ خیار٬گوجه٬ سیب زمینی ٬ توت فرنگی٬ زعفران و...اشاره کرد.همچنین به دلیل وجود چشمه سارهای فراوان در دامنه کوهها٬ مجموعه باغات زیبایی ایجاد شده است که باغهای زنجیره ای معروف اند.

از باغات کوه تکمه داش میتوان به باغ هفت چشمه٬ کت رمضان٬ الله قولی٬ تک درختی٬هال النقی و... و از باغات کوه گینی و ارجنه میتوان به باغ ارجنه٬ یان بولاغی، قلعه درگاه٬ قلعه سفید٬ باغ سیب٬ دره بید و قز درختی اشاره کرد که هر یک زیبایی خاص خود را دارند.

شهر بلداجی شهر زیارتی استان به حساب می آید چراکه آستان مقدس امامزاده حمزه علی(ع) ٬ پرجاذبه ترین و به عبارتی پرجمعیت ترین امامزاده استان در این شهر واقع شده است.

امامزاده حمزه علی بلداجی به عنوان شاخص ترین امام زاده استان مکانی زیارتی و تفرجگاهی می باشد و وجود جاذبه های بکر طبیعی از جمله جهتهای کوهنوردی زیبا٬ آبشار٬ اوغار٬ اشکال زیبای سنگی از جمله شترهای سنگی و فسیلهای مشابه عدس و گندم(روزنداران)٬ چمنزار و رودخانه و بیشه زارها٬ چشم انداز زیبای دشت و ارتفاعات بلداجی و... همه و همه زیبایی فوق العاده ای را در یکجا ایجاد نموده است که در کمتر جایی از کشور چنین تنوع گردشگری دیده می گردد.

این مکان مقدس هرساله پذیرای جمعیت زیادی از زائران و گردشگران از جای جای کشور و خارج از کشور می باشد که تعدادی از آنها با برپایی چادر در چمنزار طبیعی صحنه ای ایجاد می کنند که به شهر چادری معروف است.

گز محصولی از عصاره انگبین طبیعی وخوش طعم

گز نام یکی از شیرینی های معروفی است که از ترکیب چند ماده مهم که مهمترین آن انگبین، سفیده تخم مرغ، مغز پسته و بادام است ساخته می گردد. حرفه فراوری گز پیش از این در شهر اصفهان رایج بوده و گز سوغات این شهر شمرده می شد اما امروزه گز با نام بلداجی عجین شده و شهرت جهانی پیدا نموده است.

انگبین یکی از مواد اصلی گز است که از گیاه انگبین بدست می آید و این گیاه به وفور در کوهستان های چهارمحال و بختیاری یافت می گردد و اگرچه قیمت این ماده اصلی که طعم اصلی گز را در بر دارد بسیار گران قیمت شده است اما گزسازان چهارمحالی به خاطر نزدیکی به منبع رویش با قیمت کم تهیه می کنند و استفاده از انگبین طبیعی در گزسازی موجب فراوری گز با کیفیت و مهمترین عامل رشد و توسعه گز سازی در این استان شده است.

شهر بلداجی یکی از مناطق مهم استان چهارمحال و بختیاری در فراوری گز محسوب می گردد و ارتفاعات و مراتع این شهر نیز به واسطه شرایط توپوگرافی و خاص جغرافیایی محل رویش گیاه انگبین به وفور است.

استفاده از انگبین درجه یک و خالص و فراوری گز مرغوب موجب شده است یکباره گز شهر بلداجی معروفیت خاصی پیدا کند و اشتغال فراوانی در این حوزه ایجاد کند.

گز بلداجی به ثبت ملی نشان جغرافیایی رسیده است

انگبین و عسل دو مواد اصلی تهیه گز است که فراوریکنندگان در بلداجی به صورت طبیعی از کوههای اطراف این شهر تهیه میکنند.

در این شهر 100کارگاه فراوریی گز با اشتغالزیی بیش از 3 هزار نفر وجود دارد که ماهانه حدود 800 هزار کیلو گرم گز فراوری می کنند.

شهر بدون بیکار ایران درپائیز و زمستان

شهر بلداجی، شهر بدون بیکار ایران می باشد،البته در فصل پائیز و زمستان نرخ بیکاری در بلداجی یک تا دو درصد بود که در فصل پائیز وزمستان به صفر میرسد.

در بیشتر نقاط کشور فصل زمستان، با تعطیلی کارهای ساختمانی و کشاورزی نرخ بیکاری را افزایش می یابد ولی در شهر بلداجی به دلیل افزایش فراوری شیرینی گز، نرخ بیکاری به صفر می رسد.

از اواخر پائیز تا انتها سال روستا نشینان اطراف بلداجی، کمبود نیروی کار در این شهر را جبران می کنند.

گز بلداجی تبدیل به یک برند ملی شده است

گز سازی از 60 سال قبل وارد بلداجی شد و به مرور زمان به یک برند تبدیل شده به گونه ای که اکنون کارگاه ها و واحدهای صنعتی در این شهر سالانه 50 هزار تن گز فراوری می کنند.

هم اکنون هزاران نفر از مردم شهر بلداجی و روستاهای اطراف آن به صورت مستقیم وغیر مستقیم در بخش های گز سازی، بسته بندی، فرآوری مواد اولیه، نقل و انتقال و فروش مشغول به کار هستند.

مردم شهر بلداجی پایتخت گز ایران بعد از فراوری گز و کسب موفقیت و شهرت در فراوری این محصول در جهت فراوری شیرینی سوهان قدم گذاشته اند و هم اکنون کارگاههای فراوری شیرینی سوهان در کنار کارگاه های فراوری گز در این شهر در حال افزایش است به طوری که سوهان فراوریی این شهر در حال دریافت بازار های مختلف کشور است.

صادرات گز بلداجی به کشورهای اروپائی و حاشیه خلیج فارس

20 درصد از گز بلداجی با برند های مختلف بیشتر به آلمان، سوئیس، بلژیک، فرانسه، انگلستان، قطر، امارات متحده عربی و کویت صادر می گردد.

70درصد گز بلداجی هم با همین نام و در بازار اصفهان به فروش می رسد و 10درصد دیگر هم مصرف داخل استان و دیگر استان هاست.

گردش اقتصادی سالانه هزار و 500 میلیارد تومان گز در بلداجی

گردش اقتصادی گز سالانه، هزار و 500 میلیارد تومان برآورد شده که از این صنعت سالانه 10 میلیون دلار ارز وارد کشور می گردد.

منبع: جام جم آنلاین

به "بلداجی پایتخت گز ایران در استان چهار محال و بختیاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلداجی پایتخت گز ایران در استان چهار محال و بختیاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید