تمدن هفت هزار ساله با ورودی های نامناسب

به گزارش وبلاگ تاوافی، ورودی های شهر دامغان که قدمت تاریخی آن را حدود هفت هزار سال می دانند، چندان درخور و متناسب با قدمت تاریخی و فرهنگی این شهر نیست.

تمدن هفت هزار ساله با ورودی های نامناسب

به گزارش وبلاگ تاوافی به نقل از فارس، علی رغم آنکه ورودی هر شهر نقش مهمی در جذب گردشگر و توریست دارد؛ اما متأسفانه شاهدیم در دامغان، شهری که قدمت تاریخی آن را حدود هفت هزار سال می دانند، مبادی ورودی چندان درخور و متناسب با قدمت تاریخی و فرهنگی شهر نیست.

ورودی شهر در بدو امر می تواند تصور ذهنی مثبت یا منفی در ذهن مسافران ایجاد کند و معمولاً در شهرهای مسافرپذیر این موارد مورد توجه شهرداران، مشاوران و مهندسان شهرسازی آنها قرار می گیرد و به منظور جذب مسافر، رونق و پویایی اقتصادی با نصب المان ها، زیباسازی اطراف ورودی ها، طراحی پارک ها و گل کاری و از همه مهم تر، جمع آوری زباله ها و نخاله ها محیط دل نشینی را با خاطره ای خوش باقی می گذارند.

  • پیشنهادها به جایی نمی رسد

در دامغان، علی رغم اینکه دارای آب و هوای مطبوع و پیشینه ای هفت هزار ساله است، تاکنون توسط مسؤولان امر همچون شهرداری، راه و ترابری، محیط زیست و... به این امر مهم پرداخته نشده است.

امروز شاهدیم که اکثر ورودی های شهری دامغان نه دارای المان زیبا و متناسب با نام میدان مربوطه است و نه فضای دل نشینی دارد؛ مضاف بر اینکه، در این راستاها به قدری نخاله های ساختمانی مشاهده می شود که در ذهن مسافران و رهگذران از دامغان تصور دیگری را متبادر می سازد.

به همین منظور، تاکنون پیشنهادات گوناگونی به دست اندرکاران داده شده؛ اما مؤثر واقع نشده است. هر چند سازمان های مردم نهادی اقدامات ارزنده ای را به همین دلیل انجام داده اند.

این باور وجود دارد که احساس مسؤولیت شهروندان عامل مؤثر در کمک به نهادها و سازمان های ذی ربط به منظور حفاظت از محیط زیست و توسعه مبلمان شهری خواهد بود و بدون مشارکت مردم برنامه های طراحی شده نتیجه ای در بر نخواهد داشت.

  • لزوم نصب تندیس های مناسب!

یک شهروند دامغانی در گفت وگو با فارس، پیرامون میدان خلیج فارس که در ورودی جنوب دامغان به سمت اصفهان قرار گرفته است، از عدم شکل هندسی مناسب این میدان می گوید.

امی محسنی نداشتن تندیس مناسب در این میدان را ازجمله نقص های آن می داند و عقیده دارد: وقتی نامی برای میدانی انتخاب می شود، حداقل تندیس مناسب با نام میدان باید در آن نصب شود.

نجمه علیزاده، دیگر شهروند دامغانی، ورودی دامغان از سمت تهران را درخور شأن این شهر با این قدمت تاریخی و فرهنگی نمی داند و وجود زباله و نخاله در ورودی شهر را ازجمله معایب ورودی شهر و عدم جذب توریست و گردشگر اعلام می کند.

او می گوید: وجه مشترک و نقص ورودی های دامغان، نداشتن تندیس مناسب است.

  • شهرداری چه می گوید؟

مسلم نصرتی، شهردار دامغان درباره ورودی های شهر دامغان می گوید: پنج ورودی به شهر دامغان وجود دارد و چون فرودگاه نداریم، ورودی ششم تعطیل است.

شهردار دامغان ادامه داد: ورودی راه آهن دامغان بی نظیر است و با تعامل اداره کل راه آهن شمال شرق (1)، المان زیبایی در میدان آن نصب و بلوار آن هم بهسازی و بازسازی و پیاده روی وسط بلوار آن هم موزاییک فرش شده است و فضای سبز خوبی دارد.

نصرتی با تأکید بر اینکه ورودی دامغان از سمت تهران که میدان صددروازه است، وضع مناسبی دارد، شرح داد: این ورودی نیز زیبایی خاص خودش را دارد و المان های زیبا و فضای سبز در آن ایجاد شده که منتهی به میدان پسته و میدان امام حسین (ع) می شود.

وی با اشاره به اینکه ورودی از سمت شمال به شهر دامغان نیز بلوار و میدان دانشگاه است، اضافه کرد: بوستان دانشجو در این ورودی قرار گرفته است و این ورودی هم از فضای سبز، پیاده رو و موزاییک فرش برخوردار است و از نظر روشنایی و فضای سبز کافی هم مسئله ای ندارد.

شهردار دامغان با بیان اینکه میدان سعدی و دانشگاه دامغان دارای المان هستند، شرح داد: این بلوار نیز جذابیت خاص خود را دارد و ورودی خوبی محسوب می شود.

نصرتی با اشاره به وضع ورودی شهر دامغان از سمت شاهرود و مشهد اضافه کرد: یک راه، کمربندی قزوین بلوار جانبازان و یک ورودی نیز به داخل شهر است.

وی با اشاره به اینکه ورودی شهر دامغان از سمت شاهرود به دلیل شرایط خاص خیابان شهید بهشتی عرض کمی دارد، اضافه کرد: میدان بزرگ امام رضا (ع) در سال های خیلی قبل احداث شده است و طرح بازسازی این میدان در ورودی شاهرود به دامغان را در برنامه داریم.

شهردار دامغان با بیان اینکه تنها ورودی شرق دامغان نسبت به ورودی های دیگر شرایط متفاوتی دارد، شرح داد: ورودی های دامغان به جز از سمت شاهرود دارای وضع خوبی هستند.

نصرتی با تأکید بر اینکه علائم و تابلوهای هدایت راستا مسافر در دامغان بسیار جذاب و در استان سمنان منحصربه فرد است، اضافه کرد: به لحاظ ابعاد، رنگ، کیفیت و فونت نوشتاری تابلوهای هدایت راستا در دامغان وضع خوبی دارند.

وی با اشاره به اینکه اگر یک کارشناس ترافیکی شهرهای استان سمنان را بازدید کند، قطعاً ازلحاظ تابلوهای ترافیکی و هدایت راستا دامغان را مستثنی می داند، شرح داد: چون تابلوهای ترافیکی و هدایت راستا در دامغان وضع مناسبی دارند.

  • سردرگمی برای مسافران

شهردار دامغان با اشاره به اینکه خودروها از ورودی اصفهان به دامغان از بلوار معراج تردد می کنند، بیان کرد: تا حدودی سردرگمی برای مسافران ایجاد می شد که با همکاری سپاه، بلوار موسوی به صورت دوطرفه احداث شده است.

نصرتی با تأکید بر اینکه کارهای عملیاتی میدان صددروازه ازلحاظ نصب تابلوهای هدایت راستا، کیفیت آسفالت، جدول سازی و روشنایی اجرا شده است، اظهار کرد: تنها بخشی از فضای سبز این بلوار ایجاد نشده که در دستور کار است.

وی با اشاره به اینکه طراحی المان های صددروازه و خلیج فارس هم اجرا شده است، اضافه کرد: به لحاظ هزینه های زیادی که در ساخت و نصب این المان ها وجود دارد، فعلاً در اولویت اصلی اقدامات شهرداری نیست.

شهردار دامغان با بیان اینکه تا زمانی که بوستان ها و معابر شهر از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشد، قطعاً باید ابتدا به آن ها رسیدگی کنیم، اعلام کرد: اولویت های بعدی مباحث مربوط به ساخت این المان ها است و برنامه ما هم باید به تصویب شورای اسلامی شهر و سلسله مراتب استانداری سمنان هم برسد.

منبع: همشهری آنلاین

به "تمدن هفت هزار ساله با ورودی های نامناسب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمدن هفت هزار ساله با ورودی های نامناسب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید