زوال عقل دیجیتالی چیست؟

به گزارش وبلاگ تاوافی، جوانان و نوجوانان در کره جنوبی، یکی از دیجیتالی ترین کشورهای جهان، به طور روزافزونی نشانه های زوال عقل ناشی از زندگی دیجیتال را نشان می دهند.

زوال عقل دیجیتالی چیست؟

مترجم: ایرج علیزاده

منبع:راسخون

آیا می دانستید؟!

جوانان و نوجوانان در کره جنوبی، یکی از دیجیتالی ترین کشورهای جهان، به طور روزافزونی نشانه های زوال عقل ناشی از زندگی دیجیتال را نشان می دهند.

زوال عقل یک ناهنجاری وابسته به سن است و مخصوصاً فکر را تحت تاثیر قرار می دهد و به ضعف حافظه و تمرکز منجر می گردد. بزرگسالانی که زوال عقل در آنها شناسایی شده است فراموش کاراند و به یاد آوردن ساده ترین چیزها برای آنها مانند شماره تلفن و اطلاعات مخاطبین و نام افراد بسیار سخت است. اگرچه، شگفت زده خواهید شد اگر بدانید این علایم افول ادراکی در جوانان و نوجوانان در دهه دوم و سوم زندگی آنها گزارش شده است.

محققان برای این زوال عقل زودرس یک اصطلاح ساخته اند، زوال عقل دیجیتالی. زوال عقل دیجیتال که به بچه ها و نوجوانان ضربه می زند به استفاده افراطی از تلفن های هوشمند نسبت داده می گردد. بچه ها و نوجوانانی که مدت زمان زیادی را پای پای گیرنده های تلوزیون و کامپیوتر و بازی های کامپیوتری صرف می نمایند به طور فزاینده ای زوال زودرس عقل بروز می دهند.

به نظر می رسد استفاده افراطی از فناوری های دیجیتالی به مغز آسیب وارد می نماید و به از دست رفتن حافظه در بچه ها منجر می گردد.

به نظر می آید اعتیاد نسل جوان به تلفن های هوشمند روی قسمتی از مغز که بر حافظه، تمرکز و توجه نظارت می نماید، اثرات منفی می گذارد.

آیا فناوری دیجیتال به مغز آسیب می رساند؟

کره جنوبی بعد از این که شاهد رشد بی سابقه در زمینه فناوری دیجیتال بوده، رشد هشدار دهنده ای از تعداد موارد افول عقل ناشی از استفاده از تکنولوژی دیجیتالی گزارش نموده است. بیان کی وون پزشک مرکز تعادل فکری در سئول، یک مطالعه برای مشاهده تاثیر عمیق تر استفاده بیش از حد از تلفن های هوشمند روی نوجوانان انجام داده و به این نتیجه رسیده که جمعیت نوجوان در کره جنوبی به شدت وابسته به دستگاه های دیجیتالی است که عملکرد فکر را مختل می نمایند و منجر به بروز علایم زوال عقل دیجیتال می گردد. ادعای این پزشک با واقعیت جور در می آید و از آنجایی که 64 درصد نوجوانان در کره جنوبی هرکدام یک تلفن هوشمند دارند، تحقیقات بیشتری را ایجاب می نماید. بر اساس اظهارات شرکت سامسونگ در شهر سئول کره جنوبی هر یک از پنج ساکن این کشور آسیایی روزانه 7 ساعت با تلفن هوشمند خود مشغول است. بعلاوه کره جنوبی، با داشتن 83 درصد جمعیت مورد دسترس به وب، یکی از پرنفوذترین چهره های اینترنت جهان به شمار میرود.

سمت راست مغز عملنمودهای ادراکی مانند حافظه، توجه، تفکر، احساسات و پردازش ایده ها را کنترل می نماید. در طرف دیگر، نیمکره چپ مغز به منطق و استدلال مربوط می گردد. طبق گفته های دکتر بیون ژی وون در نتیجه استفاده بیش از حد از دستگاه های دیجیتال نیمکره چپ مغز مجبور به فعالیت بیش از حد می گردد در حالیکه نیمکره راست به ندرت به کار گرفته می گردد. این استفاده بیش از حد از نواحی خاصی از مغز در بلند مدت می تواند باعث به وجود آمدن اشکالاتی در حافظه گردد که به افول عقل زودرس منجر می گردد.

این پزشک باور دارد که استفاده افراطی از اسمارت فون ها مانع رشد مناسب مغز می گردد. با اختراع این گوشی های هوشمند، دیگر ضرورتی برای به خاطر سپردن اطلاعاتی که به آسانی در دستگاه ها ذخیره سازی می شوند و دستیابی به آنها با یک لمس ساده امکان پذیر است، وجود ندارد. این استفاده نادرست از تکنولوژی به نظر می رسد مانع رشد مغز است که منجر به فراموشی در نوجوانان می گردد. توانایی مغز در به یادآوردن اطلاعات به خاطر استفاده بیش از حد از گوشی های هوشمند کاهش یافته است.

مطالعه دیگری در دانشگاه کالیفرنیا اجرا شده است که اظهار می نماید استفاده افراطی از سرویس های پیامکی و کار با کامپیوتر برای مدت طولانی عوامل اصلی در بروز ضعف در حافظه و تمرکز ضعیف است.

پزشکان در کره جنوبی در خصوص میزانی که نوجوانان و جوانان به گوشی های هوشمند و کنسول های بازی اعتیاد پیدا می نمایند، نگران شده اند.

با نفوذ روز افزون فناوری دیجیتال در زندگی ما و ارزش دادن بیش از مقدار به آن، که سزاوارش نیست، روز به روز موارد بیشتری از عملکرد ضعیف ادراکی در نوجوانان گزارش می گردد. عوامل زوال ادراک که معمولاً در بزرگسالان و کسانی که آسیب شدید به ناحیه سر تجربه نموده اند مشاهده می گردد، امروزه در بین بچه ها هم به چشم می خورد که نیازمند توجه بیشتر است.

کتاب زوال عقل دیجیتالی نوشته دکتر منفرد اسپیتز، یک عصب شناس آلمانی، هم درمورد تاثیرات منفی وابستگی شدید به تکنولوژی تاکید می نماید. نویسنده ذکر می نماید که استفاده از تلفن های هوشمند و لپ تاپ می تواند تاثیر منفی در تکامل فکر کودک داشته باشد و از مسولین درخواست می نماید که از استفاده از تلفن ها و لپ تاپ ها در کلاس های درس ممانعت به عمل بیاورند.

در کل یافته های آغازین، ارتباط ممکن بین استفاده بیش از حد از فناوری و افول ادراک را تذکر می دهند. در زمان های امروزی دستگاه های دیجیتال به یک ضرورت تبدیل شده اند ولی بهتر است استفاده از آنها را محدود کنیم و روی یک سبک زندگی سالم تر تمرکز کنیم.

منبع: راسخون

به "زوال عقل دیجیتالی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زوال عقل دیجیتالی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید