فیلم ، طرز کار شگفت انگیز و بسیار دقیق بزرگ ترین ساعت آفتابی دنیا را ببینید ، راز معماری خارق العاده این برج در شهر ری چیست؟

به گزارش وبلاگ تاوافی، بزرگ ترین ساعت آفتابی دنیا است؛ برجی با 9 قرن قدمت که دقت بی نظیر آن در محاسبه زمان نشان می دهد ایرانی ها تا چه میزان حساب گذر زمان را نگه می داشتند. برج طغرل در شهر ری که در زمان سلجوقیان بنا شد، هنوز هم مثل ساعت کار می نماید و اگر طرز کار آن را بدانید، از دقت آن در محاسبه زمان شگفت زده خواهید شد.

فیلم ، طرز کار شگفت انگیز و بسیار دقیق بزرگ ترین ساعت آفتابی دنیا را ببینید ، راز معماری خارق العاده این برج در شهر ری چیست؟

وبلاگ تاوافی - حسن حسن زاده: آرامگاه طغرل بیک سلجوقی یا مقبره خلیل سلطان؛ روایت های متعددی درباره این برج آجری و باشکوه شهر ری در منابع تاریخی ثبت شده که در ادامه به آن می پردازیم. اما مسلم این است که برج طغرل یک شاهکار معماری است. برجی که به عنوان ساعت آفتابی نیز کاربرد دارد و حتی بزرگ ترین ساعت آفتابی دنیا هم محسوب می گردد.

قصه های خواندنی تهران اینجا دنبال کنید

شاید تصورش سخت باشد که یک ساعت آفتابی به عنوان اولین ابزار بشر برای میزان گیری زمان آنقدر دقیق باشد که بتواند ربع ساعت را هم نشان بدهد. اما معماری برج 20 متری طغرل به گونه ای طراحی و اجرا شده بود که 9 قرن پیش زمان دقیق را محاسبه می کرد.

همانطورکه در ویدیوی بالا مشاهده کردید، دورتادور برج طغرل 24 ترک وجود دارد. در بالای هر کدام از این ترک ها چهار نیم دایره تعبیه شده و هر نیم دایره، یک ربع ساعت را نشان می دهد. طرز کار این ساعت آفتابی به گونه ای است که پس از طلوع آفتاب، با گذر زمان کنگره های برج یک به یک روشن می شوند. با گذشت یک ساعت از طلوع آفتاب، یک کنگره با نور آفتاب روشن می گردد. اگر دو ساعت از زمان طلوع گذشته باشد، دو کنگره روشن می گردد و به ترتیب به همین صورت زمان محاسبه خواهد شد. برج طغرل پس از غروب آفتاب هم با نور مهتاب زمان را نشان می دهد. البته محاسبه زمان در شب احتیاج به علم ستاره شناسی دارد.

آرامگاه طغرل بیک یا خلیل سلطان؟

روایت های متعددی درباره تاریخچه برج طغرل وجود دارد. بعضی مورخان و باستان شناسان معتقدند این برج آرامگاه نخستین پادشاه سلسله سلجوقیان یعنی طغرل بیک سلجوقی است. گروه دیگری از مورخان اما بر این عقیده اند که یکی از بچه ها تیمورلنگ به نام خلیل سلطان در این مکان مدفون است. روایت دیگری هم وجود دارد که برج طغرل را آرمگاه خلیل سلطان و همسرش شادلملک در قرون پانزدهم میلادی می داند.

مقاوم در برابر بلایای طبیعی

برج طغرل یکی از شاهکارهای معماری دوره سلجوقیان است. این بنای آجری حدود 9 قرن پیش ساخته شد و نمادی از هنر و تمدن ایران زمین در این دوران است. یکی از ویژگی های این برج استحکام آن است که از 9 قرن پیش تا امروز پابرجا به جای مانده. در ساخت این برج علاوه بر خشت خام و آجر، از ساروج استفاده شده که علت اصلی استحکام و مقاومت آن در برابر بلایای طبیعی بوده است.

راهنمای مسافران جاده ابریشم

این برج در دوره ای راهنمای مسافران بود. جالب است بدانید از آنجایی که شهر ری در مسیر جاده ابریشم قرار داشت و برج طغرل هم از بلندترین سازه های زمان خود بود، آتشی بر فراز آن روشن می کردند تا مسافران ری را که از خراسان می امدند هدایت کند.

چگونه به برج طغرل برویم؟

اگر با خودروی شخصی قصد بازدید از این برج را دارید به وسیله بزرگراه امام علی(ع) به سمت شهر ری حرکت کنید؛ از خروجی ابن بابویه وارد خیابان تقی پور شوید تا برج طغرل را سمت راست خود بیابید.

دسترسی به برج طغرل با مترو هم امکان پذیر است. با استفاده از خط یک مترو راهی ایستگاه مترو شهر ری شوید و برای دسترسی به برج از تاکسی و اتوبوس بهره ببرید.

منبع: همشهری آنلاین

به "فیلم ، طرز کار شگفت انگیز و بسیار دقیق بزرگ ترین ساعت آفتابی دنیا را ببینید ، راز معماری خارق العاده این برج در شهر ری چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلم ، طرز کار شگفت انگیز و بسیار دقیق بزرگ ترین ساعت آفتابی دنیا را ببینید ، راز معماری خارق العاده این برج در شهر ری چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید