راهنمای کامل و جامع سفر به ایروان با عکس و آدرس

به گزارش وبلاگ تاوافی، قبل از سفر به ایروان، کمی با آن آشنا شویم

شهر ایروان مرکز کشور ارمنستان و بزرگ ترین شهر آن است. یکی از مواردی که نشان دهنده اهمیت ایروان نه تنها در ارمنستان بلکه کل دنیا است، مساله سکونت در ایروان هست. ایروان در طول تاریخ یکی از قدیمی ترین و متمدن ترین شهرها بوده و هست.

راهنمای کامل و جامع سفر به ایروان با عکس و آدرس

در این بخش می خواهیم قبل از سفر به ایروان، کمی با ویژگی ها و جزئیات آن آشنا شویم. شاید این اطلاعات هیچ یاری مستقیمی به سفر شما به ایروان نکند اما ما در وبلاگ تاوافی اعتقاد داریم که اگر از تاریخ و سرگذشت یک مکان اطلاعات داشته باشید، می توانید لذت بیشتری از تماشا آن ببرید.

جمعیت ایروان چقدر است؟

همانطور که می دانید، سرشماری ها معمولا هر چند سال یک بار انجام می شوند. آخرین سرشماری که در ایروان صورت گرفته به سال 2016 برمی گردد. جمعیت ایروان در این سال کمی بیشتر از یک میلیون نفر بود.

در ایروان به چه زبانی صحبت می نمایند؟

زبان بخش بسیار بزرگی از جمعیت کل ارمنستان، همان زبان ارمنی است. در شهر ایروان هم زبان رسمی مردم ارمنی است، اما با گویشی نسبتا متفاوت.

کاربران وب سایت تریپ ادوایزر در خصوص موضوع زبان توریستان در ایروان بحثی داشتند که اطلاعات مفیدی برای سفر به ایروان به ما می دهد. موضوع این است که شما اگر در حد پایه، زبان روسی بلد باشید، می توانید در بیشتر جاهای شهر کارتان را راه بیندازید؛ مخصوصا اگر مخاطب شما از شهفرایندان مسن ایروان است.

از طرف دیگر، اگر انگلیسی بلد باشید باز هم کمی کارتان راحت است، ولی نباید انتظار داشته باشید که مردم ایروان انگلیسی را به صورت روان صحبت نمایند. بعلاوه برای افراد مسن تر، انگلیسی صحبت کردن در بیشتر موارد چندان کارساز نیست.

پس حواستان باشد که اگر برنامه سفر به ایروان دارید، یا کمی زبان خودتان را تقویت کنید و یا یک واژه نامه به دردبخور همراه خودتان داشته باشید.

مساحت ایروان چقدر است؟

با این که ایروان مرکز ارمنستان است، اما شهر چندان بزرگی هم نیست. خیلی دقیق بخواهیم بگوییم، مساحت ارمنستان 223 کیلومتر مربع است. این عدد شاید به تنهایی معنی خاصی نداشته باشد. اگر بگوییم مساحت تهران 730 کیلومتر مربع است چه؟ یعنی ایروان تقریبا یک سوم تهران است.

توریستان چقدر به ایروان و ارمنستان می فرایند؟

می توان گفت که بعد از ترکیه و گرجستان، کشور ارمنستان و شهر ایروان محبوب ترین گزینه ایرانیان برای سفر است. آماری که به وسیله ویکی پدیا منتشر شده نشان می دهد که فقط ما ایرانیان نیستیم که چنین نظری داریم.

با وجود مشکلاتی سیاسی و مالیِ داخلی در ارمنستان، تعداد توریستان خارجیِ این کشور از سال 2007 تا امروز همچنان فرایند صعودی داشته که در سال 2018 به تعداد 1.6 میلیون توریست رسید. این تعداد توریست یک رکورد در تاریخ ارمنستان است.

موضوع جالب دیگر این است که بخش بزرگی از این توریستان که به ارمنستان می فرایند، وارد شهر ایروان می شوند.

آب و هوای ایروان چطور است؟

آب و هوای شهر ایروان کمی شبیه به بعضی شهرهای ایران است. یعنی در زمستان، آب و هوا معمولا خیلی سرد و خشک است و دما به منفی 20 درجه هم می رسد. از طرف دیگر، آب و هوای ایروان در تابستان هم بسیار گرم است، تا جایی که دما به 40 درجه سانتی گردا ممکن است برسد.

اگر دنبال برترین زمان سفر به ارمنستان (ایروان) هستید، پیشنهاد ما فصل های بهار و پاییز است. خیلی دقیق بخواهیم بگوییم، در فصل بهار از اواخر آوریل تا اوایل ژوئن برترین زمان سفر به ایروان است.

در فصل پاییز هم اگر می خواهید آب و هوای خوبی را تجربه کنید، بهتر است سفرتان را از سپتامبر تا اواخر اکتبر برنامه ریزی کنید. راستی مقدار بارش در شهر ایروان تقریبا کم است و ماه های مارس و آوریل پربارش ترین ماه های سال هستند.

ساختار شهریِ ایروان چطور است؟

معمولا شهرهایی که توریستان زیادی دارند باید برنامه ریزی خاصی برای ساختار شهری در نظر بگیرند چرا که باید دسترسی، امنیت، ترافیک و مسافت جاذبه های توریستی برای تمامی توریستان در نظر گرفته گردد.

به همین علت در بعضی از شهرها، جاذبه های توریستی را به صورت متمرکز و بعضی را به صورت پراکنده درست می نمایند. حتی این مساله که این جاذبه ها در کدام منطقه ها شهر باشند و یا خارج از شهر باشند هم مساله مهمی برای توریستان است.

ساختاری شهریِ ایروان از نوع متمرکزِ مرکزی است. یعنی بیشتر جاهای تماشای ایروان در نزدیکی یک منطقه به صورت متمرکز ساخته شده اند و به مرکز شهر نزدیک هستند.

جاهای تماشای ایروان را بشناسیم

آنالیز هایی که از رفتار توریستان در سفر به ایروان صورت گرفته نشان می دهد که توریستان معمولا شب هایشان را بیشتر در ایروان می گذرانند تا روزها. یعنی در طول روز از شهرها و منطقه ها خارج از ایروان تماشا می نمایند و شب را به ایروان بر می گردند. به همین علت تفریحات شبانه ایروان گزینه های بیشتری دارد.

قدم زدن در خیابان ها و کوچه های زیبا، نوشیدنی های مجذوب کننده در کافه های روباز و سایر جاهای تماشای ایروان مواردی هستند که زندگی شبانه در ایروان را زنده نگه داشته اند.

موزه سرگئی پاراجانف

نام این موزه برای شما هم عجیب است؟ این نام یکی از معروف ترین کارگردانان ارمنستانی است (Sergei Parajanov) که به فیلم های هنری و زیبایش معروف است و به خاطر این فیلم ها، جوایز دنیای زیادی هم گرفته است.

از کارگردان گه بگذریم، خود این موزه را هم خیلی ها نمی شناسند اما افرادی که از این موزه تماشا نموده اند برایشان تجربه خوبی شده است. آثار هنری که قرار است در سفر به ایروان در این موزه ببینید واقعا در یک دسته بندی خاصی نمی گنجد چراکه پاراجانف توانسته روح پسامدرنیسم را در کارهای خودش به نمایش بگذارد و این کار را از راه های مختلفی انجام داده است.

آماری که از آثار موجود در موزه وجود دارد نشان می دهد که تعداد آثار آن به سرعت در حال افزایش بودند و امروزه بیش از 1500 قطعه اثر هنری در آن به نمایش گذاشته شده است و شامل بعضی از دارایی های شخصی پاراجانف، مانند نامه تارکوفسکی به او، هم می گردد.

راستا موزه سرگئی پاراجانف را می توانید از روی گوگل مپ پیدا کنید:

موزه ماتناداران

در تاریخ کتابت دنیا، ارمنی ها یکی از پررنگ ترین نقش ها را در بین سایر ملت ها داشتند و با کوشش هایی که کردند توانستند سطح کتابت در دنیا را یک گام به جلوتر ببرند. این پیشرفت را مدیون دوره طلایی دست نوشته های مصور هستند که هر کدام پیرو مکتب خاصی از نقاشی در سرتاسر ارمنستان بود.

حالا در سفر به ایروان شما این فرصت را دارید که تعداد زیادی از نسخه های اصلی این دست نوشته ها را ببینید. موزه ماتناداران ایروان بزرگ ترین بایگانی نگه داشت این اسناد و دست نوشته های تاریخی است که در سال 1957 ساخته شده.

نقاشی های دست کشیده ای که در صفحات این دست نوشته ها و کتاب ها به نمایش گذاشته شده اند نظر شما را جلب خواهند کرد. تا یادمان نرفته این موضوع را هم بگوییم که موزه ماتناداران را با نام موزه دست نویس های باستانی هم می شناسند.

حالا که کمی از تاریخچه و محتویات این موزه صحبت کردیم، بهتر است کمی هم در خصوص محیط آن بگوییم. سفر به ایروان، علاوه بر تجربیات تازه تفریحی و فرهنگی که دارد، طبیعت زیبای ایروان را هم به شما نشان می دهد.

مثلا اگر به همین موزه ماتناداران بروید خواهید دید که موقعیت جغرافیایی موزه در شمال غربی ایروان است. بعلاوه موزه در بالای تپه ای ساخته شده که اگر از آن به سمت شهر نگاه کنید، منظره زیبایی (مخصوصا در شب) خواهید داشت.

در بیرون موزه، مقابل ساختمان، مجسمه بزرگی از یک پیرمرد نشسته وجود دارد. این پیرمرد مسروپ ماشتوتس (Mesrop Mashtots) است، شخصی که الفبای زبان ارمنی را اختراع نموده است.

آدرس موزه سرگئی ماتناداران را می توانید از روی گوگل مپ پیدا کنید:

یادمان نسل کشی ارمنی ها

تاریخ ارمنی ها هم مانند تاریخ سایر ملل، پر از فراز و نشیب های تلخ و تاثیرگذار است. یکی از بزرگ ترین رویدادهای تلخ این ملت، نسل کشی ارمنی ها در قرن بیستم بود که جان میلیون ها زن و مرد را گرفت و بدتر از آن، تعداد بیشتری را هم بدون سرپناه و سرپرست گذاشت.

نکته جالب اینجاست که ارمنی ها با وجود چنین شرایط سختی، همچنان به استقامت و پافشاری ادامه دادند و از حقشان دفاع کردند. افرادی که سفر به ایروان داشته اند هم آوازه این قهرمانانِ ناشناخته را شنیده اند و تصمیم گرفته اند که با بازدید از یادمان نسل کشی ارمنی ها، ادای احترام نمایند.

همانطور که از نامش پیداست، این یادواره برای زنده نگه داشتن یاد و ایده قربانی های نسل کشی ساخته شده. در مرکز این یادمان، آتشی روشن است که می گویند از زمان افتتاح یادمان تا به امروز روشن مانده و مانند خاطره این قربانیان، همواره زنده است.

یکی از رسومی که در بازدید از این یادمان در سفر به ایروان وجود دارد این است که توریستان معمولا به خاطر ادای احترام، یک شاخه گل در اطراف این شعله می گذارند. اگر از این یادمان خوشتان آمد، پیشنهاد می کنیم از موزه نزدیک آن هم تماشا کنید.

آدرس یادمان نسل کشی ارمنی ها را می توانید از روی گوگل مپ پیدا کنید:

حمل و نقل عمومی در ایروان

از آنجایی که شهر ایروان چندان بزرگ نیست، توریستان معمولا ترجیح می دهند که راهشان را با قدم زنی طی نمایند (البته متمرکز بودن جاهای تماشای ایروان هم بی تاثیر نیست).

بعلاوه سفر به ایروان چند علت دیگر هم برای پیاده روی به شما می دهد. اولا این که خیابان ها و ساختمان های ایروان با معماری زیبایی ساخته شده اند که لذت پیاده روی را بیشتر می نماید. دوم این که مغازه ها، کافه ها و رستوران های ایروان در مرکز شهر با فاصله کمی از هم قرار دارند و برای تماشا آن ها باید پیاده بروید.

اما اگر نمی توانید خیلی پیاده روی کنید، می توانید از وسایل نقلیه عمومی بهره ببرید. مثلا اگر در اطراف مرکز شهر کمی بگردید، مغازه های کرایه ماشین را خواهید دید. یکی از ویژگی های جالب این مغازه ها این است که تقریبا هر نوع ماشینی که دوست دارید (قدیمی، تازه، خانوادگی و یا لاکچری) می توانید در آن ها پیدا کنید.

آیا می دانستید که می توانید در سفر به ایروان، به آژانس های این شهر رفته و قرارداد راننده یا راهنما ببندید تا شخصی را به همراه خودتان برای پیدا کردن آدرس ها داشته باشید. اگر مشکل زبانی هم دارید، می توانید از این شخص یاری بگیرید.

مترو ایروان

ایروان مترو دارد اما متاسفانه مترواش فقط یک خط دارد. علاوه بر آن، این یک خط در بسیاری از ایستگاه ها به مرکز شهر نزدیک نیست و از آنجایی که بیشتر جاهای تماشای ایروان نزدیک مرکز شهر هستند، احتمال زیاد به متروی آن احتیاج چندانی نخواهید داشت.

اتوبوس های ایروان

محبوب ترین وسیله حمل و نقل عمومی در ایروان، مینی بوس است. هر کدام از این مینی بوس ها شماره مشخصی دارند که نشان دهنده راستا مشخص شده آن هاست. هزینه این مینی بوس ها هم بسیار به صرفه است (100 درام).

یکی دیگر از ویژگی های مینی بوس های ایروان این است که شما در هر نقطه ای از راستا که بخواهید می توانید پیاده شوید (حتی بین دو ایستگاه).

آیا برای سفر به ارمنستان ویزا ضروری است؟

خوشبختانه ارمنستان از جمله کشورهایی است که ایرانیان برای سفر به آن ها احتیاجی به ویزا ندارند. اگر دوست داشته باشید، می توانید لیست کامل کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان را ببینید.

سفر به ایروان را دوست داشتید؟

طبیعی است که تجربه شخصی شما از هر شهر و جاهای تماشای اش با بقیه متفاوت خواهد بود. اما با این راهنمای سفر به ایروان ما سعی کردیم اطلاعاتی در خصوص شهر ایروان و راه سفر به ارمنستان به شما بدهیم تا قبل از سفر به ایروان، بدانید که دقیقا چه چیزی در انتظار شماست و بعلاوه اگر احتیاج خاصی دارید، از قبل آماده باشید.

اگر سوالی در خصوص سفر به ایروان دارید، فقط کافی ست یک کامنت در بخش نظرات بگذارید تا هرچه سریع تر به شما جواب بدهیم.

منبع:عـلی بـابا

منبع: دیجیاتور

به "راهنمای کامل و جامع سفر به ایروان با عکس و آدرس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای کامل و جامع سفر به ایروان با عکس و آدرس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید