معرفی و گزیده نقدهای فیلم اکشن رها شده (Ghosted)؛ پرخرجِ کلیشه ای

به گزارش وبلاگ تاوافی، رها شده (Ghosted) اکشن پرستاره و پرخرج اپل تی وی پلاس به تازگی منتشر شده و علیرغم پیش بینی ها نتوانست آن طور که باید و شاید ظاهر گردد و در جلب نظر منتقدان و مخاطبان ناموفق بود. نظرات انتقادی نسبت به فیلم تازه کریس ایوانز و آنا د آرماس به میزان ای منفی بود که فیلم تا لحظه نوشتن این مقاله امتیاز راتن تومیتوز 28 از 100 را کسب نموده که برای یک بلاک باستر پرخرج نتیجه تامل برانگیزی به شمار میرود.

معرفی و گزیده نقدهای فیلم اکشن رها شده (Ghosted)؛ پرخرجِ کلیشه ای

رها شده که تلفیقی از ژانرهای کمدی رمانتیک و اکشن به شمار میرود به وسیله دکستر فلچر کارگردانی شده و ستاره هایی مثل کریس ایوانز، آنا د آرماس، آدرین برودی، مایک مو، سباستین استن، آنتونی مکی و… در آن نقش آفرینی می نمایند. ماجرا درباره کشاورز جوانی به نام کول (کریس ایوانز) است که به صورت اتفاقی با غریبه ای به نام سیدی (آنا د آرماس) آشنا می گردد که تصور می نماید کارشناس آثار هنری است. بعد از گذراندن یک روز رویایی احساس می نماید عاشق او شده اما از آن جایی که سیدی ناگهان ناپدید شده و هیچ جوابی هم به پیغام هایش نمی دهد تصمیم می گیرد به لندن سفر کند و معشوقه اش را غافلگیر کند، فارغ از این که سیدی جاسوس سازمان سیا است و این سفر ناگهانی برایش حسابی دردسر درست می نماید.

با توجه به موارد گفته شده طرح داستانی رها شده کاملا کلیشه ای است و مشابه آن را بارها و بارها دیده ایم و به نوعی دنباله روی کمدی رمانتیک های کلاسیکی مثل عشق بازی با سنگ (Romancing The Stone) و دروغ های حقیقی (True Lies) است که با چاشنی اکشن برای مخاطبان حسابی سرگرم نماینده بودند. البته این سبک آثار با گذشت سال ها هنوز هم هواداران پر و پا قرصی دارند و گزینه مناسبی برای ایجاد لحظاتی مهیج و فرح بخش به حساب می آیند.این دسته از فیلم ها می توانند با فیلم نامه ای حساب شده و شیمی مناسب میان بازیگران حتی نظر سرسخت ترین منتقدان را هم به خودشان جلب نمایند اما با توجه به نظرات انتقادی منتشر شده برای رها شده می توانیم نتیجه بگیریم به جز بودجه هنگفت هیچ کدام از این المان ها را ندارد.

رها شده پس از چاقوکشی (Knives Out) و مرد خاکستری (The Gray Man) سومین همکاری مشترک آن ها به شمار میرود. شیمی مناسب میان این دو بازیگر در چاقوکشی ریان جانسون مورد توجه منتقدان نهاده شد و همین مورد می توانست یکی از برگ برنده های فیلم تازه اپل تی وی پلاس باشد اما متاسفانه در این جا اصلا خبری از این شیمی مناسب نیست و رابطه آن ها کلیشه ای، غیرمنطقی و حوصله سر بر به نظر می رسد. در این جا هم مثل بسیاری از آثار کمدی رمانتیک با زوج نامتعارفی روبه رو هستیم که در نگاه اول هیچ ربطی به یکدیگر ندارند اما مشکل اساسی این است که این شخصیت ها نمی توانند از اتفاقات بانمک و عجیبی که سر راهشان قرار می گیرد، استفاده نمایند و رابطه دوست داشتنی را به مخاطب هدیه دهند. طرح کلی فیلم حداقل روی کاغذ خوب به نظر می رسد؛ دشمنان همه جا حضور دارند، گلوله ها به پرواز درمی آیند و زوج داستان دست در دست یکدیگر به سمت سرنوشت نامشخصشان می روند و در این میان عشق شکوفا می گردد اما با نگاهی به نتیجه نهایی متوجه می شوید یک جای کار می لنگد زیرا ابرستاره های رها شده نتوانستند ارتباطی که این زوج ناملموس و عجیب را به یکدیگر گره می زند را به وجود بیاورند.

رها شده در مجموع از سوی بسیاری از مخاطبان اثری سرگرم نماینده به شمار میرود که خالی از داستان و محتوا است اما به علت سکانس های اکشن خوش ساختش هم که شده، ارزش دیدن دارد اما بیشتر منتقدان سینمایی آن را اثر بدی می دانند. در ادامه گزیده نقدهای منتشر شده درباره اکشن تازه اپل تی وی پلاس در مطرح ترین نشریات سینمایی جهان را مرور خواهیم کرد.

گزیده نقدهای منتقدان درباره فیلم رها شده

بنجامین لی از گاردین

  • امتیاز: 1 از 5

رها شده محتوای الگوریتمی دیکته شده در شرم آورترین حالت ممکن است. همه چیز آن قدر بی دقت و بی جان کنار هم نهاده شدند که دوست داریم باور کنیم این نخستین اثری است که کاملا به وسیله هوش مصنوعی ساخته شده است. این فیلم در افتضاح بودن همه جانبه اش تقریبا آوانگارد به شمار می رود و با تخریب اساسی ترین اصولی که از یک فیلم انتظار می رود، ساخته شده است.

مرگ ستاره های سینما تا حد زیادی اغراق آمیز است اما همکاری کریس ایوانز و آنا د آرماس باعث می گردد به طور جدی به این پرسش فکر کتیم که مفهوم ستاره از نظر صنعت سینما و چیست و ما از یک ستاره چه انتظاری داریم؟ مشابه این اتفاق سال گذشته در اعلان قرمز به وقوع پیوست؛ جایی که رایان رینولدز، راک و گل گدوت برای این که ببینند چه کسی می تواند کم ترین جذابیت را روی پرده سینما داشته باشد، با هم رقابت می کردند.

کلاریس لافری از ایندیپندنت

  • امتیاز: 1 از 5

درسی که هالیوود می تواند از رها شده اپل تی وی پلاس بیاموزد: اگر می خواهید داستانی درباره شخصی که شیفته یک جاسوس شده را روایت کنید، از کاپیتان آمریکا به عنوان یک آدم معمولی استفاده نکنید. شما نمی توانید کریس ایوانز را به عنوان مردی به نام کول ریگان به ما معرفی کنید و سپس استدلال کنید که او نقطه مقابل مامور سیا به نام سیدی (آنا دی آرماس) واقع شده است. وقتی ایوانز زمین می خورد، دست وپایش را مثل ما آدم معمولی ها تکان نمی دهد. وقتی به عنوان یک مامور افسانه ای مقابل دشمنش (آدرین برودی) با پوزخندی بر چهره ظاهر می گردد، بیش ازحد مطمئن به نظر می رسد و شما حتی نمی توانید تصور کنید این مرد ممکن از غرق عرق گردد.

ایوانز سال های زیادی را صرف عضله سازی و دلبری در جهانی سینمایی مارول نموده و در نقش یک ابرقهرمان دلیر به شکلی ظاهر شده که انگار وقتی یک سکانس اکشن شروع می گردد باید به همان شخصیت قهرمان بازگردد و این کاملا در تضاد با فیلمی است که دکستر فلچر ساخته. البته همه موارد به این معنی نیست که ایوانز منشأ ایرادات فیلم است بلکه شخصیت کول به مقدار ای پراکنده است که تنها کاری که واقعا می تواند انجام دهد فریاد زدن ویژگی های شخصیتی اش است؛ من یک کشاورز هستم یا من دوست ندارم کت و شلوار بپوشم، در حقیقت هیچ چیز قابل باوری درباره این شخصیت وجود ندارد.

دیوید الریش از ایندی وایر

  • امتیاز: C-

با توجه به این که اپل و آمازون پرایم هردو متعهد شدند بیش از یک میلیارد دلار برای اکران های پرخرجی سرمایه گذاری نمایند که احتمالا با استاندارهای بالاتری ساخته می شوند، می توانیم امیدوار باشیم رها شده آخرین باری باشد که یکی از رقبای نتفلیکس هزینه هنگفتی را برای یک فیلم اکشن یک بار مصرف که وقت بازیگران را مقابل پرده سبز تلف می نماید، صرف کند (متاسفانه باید استخراج 2 را هر طوری که شده دیدن کنیم). در هر صورت شاید استودیوها بتوانند به جای این که میلیون ها دلار را برای نویسنده های ددپول و مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست صرف نمایند تا نتیجه چیزی باشد که ظاهرا به وسیله هوش مصنوعی نوشته شده، در پی نویسنده های دیگری باشند.

در نهایت می توانیم بگوییم رها شده یک کمدی اکشنِ تهاجمی ساده برای مشترکان اپل تی وی پلاس است که احساس می نمایند شوخی های تد لاسو بیش ازحد تند و تیز است!

پیتر سابچینسکی از راجر ایبرت

  • امتیاز: 0.5 از 1

بدترین جنبه رها شده شیمی میان آنا د آرماس و کریس ایوانز است. هر دوی آن ها بازیگران خوب و کاریزماتیکی هستند اما در این جا در هیچ سطحی نمی توانند تلنگر ایجاد نمایند. دیدنی مبارزه آن ها برای ایجاد جرقه با چنین مواد اولیه نامرغوبی واقعا دردناک است. این مورد به مقدار کافی بد است اما فیلم به طور ناخواسته ای بر این نقص تاکید می نماید و شخصیت های دیگر داستان بارها اظهار می نمایند باید با هم یک اتاق بگیرند؛ زیرا تمایلشان به یکدیگر از کنترل خارج شده است. این جمله بر اساس شواهد موجود ممکن است درست باشد اما متاسفانه در جهت اشتباهی واقع شده است. در چاقوکشی میان ایوانز و د آرماس گرمای محسوس تری احساس می شد بدون این که احتیاج باشد برای آن کوشش نمایند.

رها شده یک تمرین کسل نماینده حرص و طمع محض و تنبلی است که فکر می نماید اگر پول کافی و چهره های مشهور وارد یک ترکیب شوند، هیچ کس متوجه بی محتوایی آن نمی گردد یا حداقل به آن توجهی نمی نماید. حداقل فیلمی مثل مرد خاکستری این ویژگی را داشت که کاملا فراموش شدنی باشد- قبل از اشاره با نامش اصلا به یاد داشتید چنین فیلمی ساخت شده؟- اما درباره این یکی احساس وحشتناکی دارم که پس از دیدن تا مدت ها در ذهنتان باقی می ماند، مهم نیست چقدر کوشش کنید که آن را از حافظه تان پاک کنید!

ریچارد روپر از شیکاگو سان تایم

  • امتیاز: 2 از 4

فقط حضور ستاره های بزرگ و صرف میلیون ها دلار برای بدلکاری، جلوه های ویژه کامپیوتری و فیلم برداری در لوکیشن عجیب وغریب کافی نیست و در عوض چیزی که واقعا احتیاج دارید یک فیلم نامه است. حتی اگر قرار نیست فیلم چیزی بیش از تفریح باشد، باز هم باید کار را به شیوه ای هوشمندانه انجام داد و این حس در ما ایجاد نگردد که انگار همه این ها را قبل دیدیم.

شناسنامه فیلم رها شده

  • سال انتشار: 2023
  • کارگردان: دکستر فلچر
  • بازیگران: کریس ایوانز، آنا د آرماس، آدرین برودی، مایک مو، سباستین استن، آنتونی مکی
  • خلاصه داستان: کشاورز جوانی به نام کول (کریس ایوانز) است که به صورت اتفاقی با غریبه ای به نام سیدی (آنا د آرماس) آشنا می گردد که تصور می نماید کارشناس آثار هنری است. بعد از گذراندن یک روز رویایی احساس می نماید عاشق او شده اما از آن جایی که سیدی ناگهان ناپدید شده و هیچ جوابی هم به پیغام هایش نمی دهد تصمیم می گیرد به لندن سفر کند و معشوقه اش را غافلگیر کند، فارغ از این که سیدی جاسوس سازمان سیا است و این سفر ناگهانی برایش حسابی دردسر درست می نماید.
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: 28 از 100
  • امتیاز IMDb فیلم: 5.8 از 10
منبع: دیجیکالا مگ

به "معرفی و گزیده نقدهای فیلم اکشن رها شده (Ghosted)؛ پرخرجِ کلیشه ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی و گزیده نقدهای فیلم اکشن رها شده (Ghosted)؛ پرخرجِ کلیشه ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید