همراهی ساخت و ساز با تقاضا

به گزارش وبلاگ تاوافی، همراهی ساخت و ساز با تقاضا عنوان یادداشتی است که رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در روزنامه همشهری نوشته است .

همراهی ساخت و ساز با تقاضا

به گزارش مجله خبری دلتا ، قلی خسروی می نویسد : دولت دوازدهم یکی از بزرگ ترین برنامه های بازآفرینی شهری درتاریخ ایران را شروع نموده است.

برنامه ای که درصورت عملیاتی شدن ، ثمرات بدیعی به ویژه برای بافت های سنتی و فرسوده شهرها در بر خواهد داشت .

اما ای کاش ، این برنامه پیش از این و در دوره اول دولت روحانی اجرایی می شد تا اکنون که بازار مسکن در حال خروج از رکود سنگین چندین ساله است ، رونق مسکن با پیامد های مثبت نوسازی بافت های فرسوده در هم می آمیخت و هر چه بیشتر به توازن بازار و تنظیم قیمت یاری می کرد.

چرا که ساخت وساز امری مستمر و همیشگی است و حتی در شدید ترین رکود بازار مسکن کشور نیز ادامه دارد اما سهم بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری از این ساخت وسازها قابل توجه نبوده است ؛ درحالی که اگر برنامه ملی بازآفرینی در چند سال گذشته عملیاتی شده بود، با بهترین بهره برداری از زمین در بافت های فرسوده ، خانه هایی ساخته می شد که عملاً تقاضای مصرفی آن نیز وجود داشت ؛ به عبارت دیگر، خانه های کاملاً متناسب با تقاضا وارد بازار می شد.

در بخشی دیگر این یادداشت آمده است : ازخصلت های ستودنی بازآفرینی بافت های فرسوده و ناکار آمد شهری این است که اولاً احتیاجی به ایجاد زیرساخت هایی مانند آب، برق، گاز، تلفن و… ندارند و دوما بخشی از شهر را که عملاً از کارایی افتاده و زندگی مردمان مقیم در آنها تا حدی با اختلال روبرو شده است دوباره به پیکر زنده شهر پیوند می زند ؛ مسئله ای که عملاً می تواند جای شهرک سازی و ساخت وسازهای حومه شهرهای بزرگ را پر کند و مسکن مورد احتیاج مردم را نه در فاصله دور از شهرها، که در قلب شهرها فراهم آورد.

در این جریان ، سازندگان و انبوه سازان ، با استفاده از سرمایه های خود در کنار حمایت های دولت ، طرحی مانند طرح کلید به کلید سابق را در بافت های فرسوده اجرا می نمایند و در ازای خانه های قدیمی مردم ، بدون اینکه هزینه ای از آنها بگیرند، خانه هایی نو و مقاوم می سازند .

مصطفی قلی خسروی در این یادداشت می افزاید :با به ثمر نشستن این طرح و زنده شدن بافت های فرسوده و ناکار آمد ، از یک سو شرایط سکونت و احیاناً اجاره نشینی در این بافت ها سروسامان پیدا می نماید و از سوی دیگر ، ورود واحدهای مازاد به بازار مسکن نیز به متوازن سازی عرضه و تقاضا و تنظیم قیمتی مسکن یاری خواهد نمود.

منبع: پیام دلتا

به "همراهی ساخت و ساز با تقاضا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همراهی ساخت و ساز با تقاضا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید