واکنش بازدیدکنندگان به ضعف غرفه ایران در نمایشگاه اکسپوی دبی، ناامید و خشمگین شدیم

به گزارش وبلاگ تاوافی، شرایط نامناسب پاویون ایران در نمایشگاه اکسپو دبی، منجر به اعتراض هموطنانی شد که از نمایشگاه بازدید کرده اند.

واکنش بازدیدکنندگان به ضعف غرفه ایران در نمایشگاه اکسپوی دبی، ناامید و خشمگین شدیم

گروه علم و پیشرفت وبلاگ تاوافی؛ اکسپو یکی از بزرگ ترین و مهم ترین رویدادهای نمایشگاهی دنیا است که برای نمایش بهترین دستاورهای کشورهای مختلف به خصوص در زمینه فناوری، نوآوری و معماری به کار می رود و هر 5 سال یک بار با حضور تعداد زیادی از کشورهای دنیا برگزار می گردد.

اکسپو دبی به مدت 6ماه از نهم مهرماه 1400 تا یازدهم فروردین 1401میزبان کشورهای دنیا است؛ رویدادی که قرار بود سال گذشته برگزار گردد، اما به علت شیوع کرونا به امسال موکول شد. موضوع اصلی اکسپوی 2020 دبی ارتباط فکر ها، خلق آینده انتخاب شده است و هدف از برگزاری آن نمایش گذشته، حال و آینده کشورهاست که در آن دستاوردهای اجتماعی، اقتصادی، علمی، پیشینه فرهنگی و همین طور دورنمای توسعه خود را به نمایش بگذارند. از این رو می توان اکسپو را فرصتی بی نظیر برای ایران دانست که با نمایش دستاوردها و قابلیت های منحصربفرد خود در پیشرفته ترین علوم دنیا و نیز در حوزه های مختلف فرهنگی، تصویر اشتباهی که رسانه های خارجی تلاش می کنند از ایران در اذهان مردم دنیا بسازند را از بین برد و ایران را به عنوان کشوری پیشرفته و پیشرو در فرهنگ و علم و فناوری معرفی کند.

اما شواهد حاکی است به علت بی تدبیری ها و بی برنامگی متولیان غرفه ایران، این فرصت مهم به یک خروجی بسیار ضعیف ختم شده است. مسئله ای که با اعتراض ایرانیانی که از این نمایشگاه بازدید کرده بودند، همراه شده است. در ادامه نمونه هایی از پست ها و اظهارات بازدیدنمایندگان از پاویون ایران در نمایشگاه اکسپوی دبی، آمده است:

مزدک پناهی از فعالان صنعتی و مدیرعامل یک شرکت تولیدی با انتشار پستی در صفحه شخصی اش نسبت به شرایط غرفه ایران در نمایشگاه اکسپو واکنش نشان داد و نوشت:به عنوان یک صنعتگر در بازدید از غرفه ایران پس از بازدید از چند کشور صنعتی مانند ژاپن ، فرانسه ، آلمان و .. احساس بسیار ناخوشایندی را تجربه کردیم. این در حال بود که امیدوار بودیم شاید کشورهای منطقه عملکرد ضعیفتری داشته باشند.واقعا چه احساسی میتوان داشت؟ اینجا صحبت از برندملی است که هر یک از ما به عنوان عضوی از جامعه کسب و کار از این عملکرد متضرر خواهیم بود . پاسخگو کیست ؟ اتاق بازرگانی به عنوان متولی یا با توجه به اهمیت این رویداد خود ریاست جمهوری؟

حسام حلاج معاون امور بین الملل اتاق بازرگانی تهران نیز پس از بازدید از نمایشگاه اکسپو دبی پستی را در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد و نوشت:در سفر اخیر به دبی برای شرکت در کنگره اتاق های بازرگانی دنیا، فرصتی دست داد تا بازدیدی از اکسپو دبی داشته باشم. به جرات می توان گفت از نظر تولید محتوا و عرضه توانمندی ها، فرسنگ ها از سایر کشورهای منطقه و دنیا عقب تریم و هیچ تجربه خاطره انگیزی را برای بازدیدنماینده رقم نمی زنیم که این امر حقیقتا جای بسی ناامیدی و در عین حال خشم کامل است.

میثم جعفری، یکی از فعالین حوزه کسب و کارهای نوین و کارآفرینی که پلتفرمی بومی برای سازماندهی بازدیدنمایندگان از غرفه ایران ارائه کرده بود با گلایه از شرایط تاسف آور غرفه ایران در اکسپو دبی نوشت:پاویون امسال ایران در اکسپو علیرغم هزینه چند ده میلیارد تومانی همچنانکه حدس میزدیم افتضاحی بیش نبود.قریب به نه ماه پیش ما پلت فرمی را در معاونت علمی ریاست جمهوری با موضوع سازماندهی بازدید صاحبان صنعت و اهالی فرهنگ و علاقمندان مطرح کردیم و مصوب شد و به ستاد اکسپو که متولی برگزاری پاویون ایران بود ارجاع شد و ما دعوت شدیم تا طرحمان را به سمع و نظر افراد این ستاد که بعدا فهمیدیم همه از اهالی ارتباط هستند برسانیم،رساندیم و مصوب شد با سرمایه گذاری خود ما این پلت فرم اجرا گردد و ظرف سه روز عقد قرار داد گردد که تا کنون طبق معمول شرکت های خلاق سرِکاریم.

و نگذریم که طرح و ایده ما سر از شرکت دیگری درآورد و آنها عقد قرار داد کردند چون شنیدیم فامیل فلان وزیر دولت سابق هستند، اما طرفی بر نبستند چون فوت کوزه گری را نگفته بودیم.علی ایحال در راستا پیگیری این کار در جلسات مختلف شرکت کردیم و در جریان نوع طراحی سازه و حتی برنامه ها قرار گرفتیم وهمان موقع هم کلی حرص و جوش زدیم و متخصصان مختلف را با رفاقت خودمان به شرکت نمایشگاه ها آوردیم ... نشد که نشد!!

...

اکسپو که محل تلاقی همه فرهنگ ها و نشان دادن برنامه توسعه برای پنج سال آینده هر کشور در پاویون آن کشور هست، برای ایران میگردد محل فروش خوراکی و نمایش مقداری سنگ معدن و لنج های ماهیگیری و دختری با لباس پاره بعنوان ایران و غرفه دارانی که به حداقل زبان انگلیسی یا عربی آشنا نیستند وگروه موسیقی نمونه کشورمان میگردد گروه موسیقی از بندرعباس...

یکی از فعالین بازاریابی و توسعه کسب و کار نیز، ویدئویی از بازدید خود از غرفه ایران را در صفحه شخصی اش به اشتراک گذاشت و در این باره نوشت: این هم پاویون ایران در اکسپو2020 دبی که با کلی شوق و ذوق وارد شدیم و البته تو ذوقمون خورد!به نظرم با توجه به این همه طراح و دیزاینر خوب تو کشور،تنها علت این طراحی ضعیف رانت و ارتباطات به نظر می رسه.از کوچکترین محصولات تا روی مبل مورد استفاده در پاویون،برگه بی سلیقه ای خورده شده برای فروش مبل!کاملا درسته که میشه از اکسپو درآمدزایی کرد اما نه به هر قیمتی !می تونید عکس هایی از پاویون هایی مثل عربستان رو ببینید که چقدر فوق العاده بودن و کلی اه و افسوس از اینکه این قصه سر دراز دارد...

سجاد سلیمان زاده یکی از معماران مطرح کشور نیز با انتشار ویدئویی در صفحه شخصی اش توضیحاتی را درخصوص معماری پاویون ایران در نمایشگاه اکسپو دبی به اشتراک گذاشت و نوشت: این روزها پاویون ایران در اکسپوی 2020 دبی در حال ساخت است. تغییرات عجیبی در شیوهٔ ساخت پوستهٔ بیرونی بنا نسبت به کانسپت اولیه (که از مهره های سفالی استفاده شده بود و معماران به استفاده از مصالح بومی اشاره کرده بودند) رخ داده، و حالا این پوسته شامل انبوهی از گوی ها و مهره های چوبی و پلاستیکی است که ارتباطی با معماری بومی ایران و شعار پایداری اکسپو نداشته و نتیجه نهایی آن قطع درختان و آسیب جدی و چندجانبه به طبیعت است. امیدواریم معماران مسئول نسبت به این مسئله پاسخ دهند.

جواد کاظمی وکیل بین المللی و استاد دانشگاه نیز درپی بازدید از اکسپو 2020 در صفحه اینستاگرامش نوشت:کاش غرفه ایران کمی قویتر ظاهر می شد تا ویترین کشور عزیزمان جلوه بیشتری می یافت.

هنگامه قنواتی راهنمای گردشگری و دانش آموخته بازاریابی گردشگری نیز از دریچه ای متفاوت نسبت به طراحی و برنامه ریزی نامناسب غرفه ایران در نمایشگاه اکسپو دبی انتقاد کرد و نوشت:ایران کشوریست که از غنای فرهنگی و تاریخی بالایی برخوردار است که خوشبختانه در غرفه ایران به خوبی مورد توجه است

اما نکته حائز اهمیت اینست که با توجه به محل قرارگیری و ظرفیت اختصاص داده شده به غرفه ایران ،حضور کمرنگ بعضی دیگر از صنایع و دستاورد های ایران به چشم می خورد.با توجه به اینکه ذات اکسپوی دنیای محلی برای نمایش نوآوری ها و دستاوردهایی اعم از تکنولوژیکی، انرژی، کشاورزی، خوراک و گردشگری و پزشکی و … می باشد ، و ایران ظرفیت این را دارد که به نوبه خودش در بعضی از حوزه ها وارد گردد.

ایران نیز از جمله کشورهاییست که در صنایع پتروشیمی ، معدن، چشم پزشکی ، جراحی پلاستیک و زیبایی و …می تواند حرفی برای گفتن داشته باشد و ضمن اینکه وجود دانشگاهایی مثل صنعتی شریف، تهران، امیرکبیر ، خواجه نصیر و … که محل پرورش بسیاری از دانشجویان نخبه می باشد ، نمایش دستاوردها و اختراعات علمی آنها در اکسپو می تواند فرصتی مناسب برای نمایش در عرصه دنیای باشد.

در کنار مشاهیر و دانشمندان و هنرمندان تاریخی ایران ، جای خالی تصاویر دانشمندان و هنرمندان و قهرمانان عصر حاضر نیز حس می شد.و نکته آخر اینکه غرفه ایران میتواند ظرفیت بیشتری برای نمایش جلوه های ویژه و استفاده از پروژکتورها برای جلب مخاطب خود داشته باشد.

ربابه حسین پور یکی از هنرمندان خوشنویسی کشور نیز پس از بازدید از غرفه ایران در اکسپوی دبی نوشت: اکسپوی دبی، شگفت زده میشوی از دیدن این همه ایده ،تفکر ، طراحی ...

ومتاسف از اینکه پاویون ایران حرفی برای گفتن نداشت و نبودنش بهتر از بودنش بود ...

حسین آقاخانلو از فعالان حوزه کسب و کار با انتشار ویدئویی از نمایشگاه اکسپوی دبی در صفحه شخصی اش نوشت:بار قبل که از پاویون ایران بازدید داشتم نقدی رو بر عملکرد این پاویون در قالب یک ویدیو ارایه کردم.البته نه من خیلی از بازدیدنمایندگان انتظار بیشتری را داشتیم. البته این با توجه به فرصت پیش روی ایران و موقعیت فوق العاده اش در قیاس با سایر کشورها بود.بنظرم میتوانستیم خیلی قوی تر ظاهر بشیم…پنج سال آینده در توکیو ژاپن اکسپو برگزار خواهد شد امیدوارم اونجا دستاوردهای بیشتر و با شکل مناسب تری عرضه بشیم. در قیاس با کشورهای دیگه بازدید از پاویون ایران میتونست لذت بخش ترباشه

واکنش ها به شرایط نامناسب پاویون ایران در نمایشگاه اکسپو دبی فقط محدود به اینستاگرام نمی گردد و کاربران توییتر نیز با انتشار پست هایی در صفحاتشان نسبت به کج سلیقی مسئولان در به نمایش گذاشتن پیشینه غنی و دستاوردهای کم نظیر ایران درحوزه علم و فناوری اعتراض کردند. در ادامه نمونه هایی از این پست ها آمده است:

علی کلاهی از فعالین استارتاپی و رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران، با انتشار تصاویری از غرفه ایران در دوره های قبلی نمایشگاه اکسپو و مقایسه آن با طراحی پاویون ایران در اکسپو 2020 دبی نوشت:غرفه ایران در اکسپو 1967 - غرفه ایران در اکسپو 2021. برای اکسپوی بعدی باید برنامه جدی داشت و بیننده را به سفری از درون تاریخ، فرهنگ، معماری، هنر و علوم ایرانیان برد. داشته های فرهنگی و تاریخی ما بسیار غنی و ارزشمند هستند. در دنیای امروز تصویر یک کشور و قدرت نرم بسیار مهم است.

محمدعلی زاهدی یکی از فعالان استارتاپی نیز با انتشار ویدئویی از سالن مخصوص به دستاوردهای علم و فناوری ایران در نمایشگاه اکسپو دبی، نسبت به ضعف شدید در این حوزه نوشت: نمایشگاه اکسپو، پاویون ایران در یکی از بهترین نقاط نمایشگاه. این تصویری است که از من و شما به دنیا نشان داده می گردد! برسد به متولیان نوآوری و شکوفایی و علم و فناوری ایران. در ادامه می توانید این ویدئو را ببینید:

با تمام این تفاسیر، در فرصت به جای مانده چندماهه از برگزاری نمایشگاه اکسپو دبیمی توان با برنامه ریزی مناسب و تلاش جهادی، جای خالی فناوری ها و تکنولوژی های پیشرفته ای که ایران با وجود شدیدترین تحریم ها پیروز به دستیابی به آن ها شده است را جبران کرد و تصویری دقیق تر نسبت به واقعیت های حال و آینده کشورمان به دنیا نشان داد.

منبع: خبرگزاری فارس

به "واکنش بازدیدکنندگان به ضعف غرفه ایران در نمایشگاه اکسپوی دبی، ناامید و خشمگین شدیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش بازدیدکنندگان به ضعف غرفه ایران در نمایشگاه اکسپوی دبی، ناامید و خشمگین شدیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید