کاش همان چندجمله را نمی گفتی آقای گل محمدی

به گزارش وبلاگ تاوافی، بخش اول مصاحبه یحیی گل محمدی در نشست خبری بعد از باخت به آلومینیم در اراک فوق العاده است؛ درست شبیه یک مربی در کلاس جهانی. او با جملات منطقی حرف هایش را آغاز نموده و صراحتاً به این نکته اشاره می نماید که تیمش حتی شایستگی تساوی را هم نداشته و حریف، تمام و کمال لیاقت این برد را داشته، چون تیم برتر میدان بوده است. از این جملات در فوتبال ایران و نشست های خبری مربیان و سرمربیان خیلی کم یا تقریباً هیچ وقت نشنیده بودیم و چقدر خوب است که یحیی با این حرف های منطقی کلاس بالای خودش و باشگاه پرسپولیس را به رخ می کشد.

کاش همان چندجمله را نمی گفتی آقای گل محمدی

یحیی با علم به اینکه در یک لیگ فرسایشی و یک دوره مسابقه طولانی و دائم -که برای پرسپولیس با توجه به وصل شدن دو فصل به هم تقریباً همین کلمه دائم واژه درستی است- گاهی از این بازی های بد و پر ایراد هم می بینیم، این باخت را هضم نموده؛ بازی هایی که نمی توان روی یک یا دو مسأله به عنوان علت یا دلایل ناکامی اشاره نمود و انگار همه چیز در تیم بد بوده و اوضاع به بدترین شکل ممکن پیش رفته است. این درست همان چیزی بود که در اراک برای پرسپولیس رخ داد؛ تقریباً همه بازیکنان روز بدی داشتند و در اجرا فوق العاده ضعیف ظاهر شدند ضمن اینکه برخلاف دو بازی قبلی تغییرات هم جواب نداد و صحبت های بین دو نیمه و تعویض ها به نتیجه نینجامید.

پرسپولیس در این بازی آنقدر بد بود که جای هیچ گونه دفاعی از خود بر جای نمی گذارد. اتفاقاً یحیی هم بدون آنکه بخواهد به زمین و زمان ایراد بگیرد و از داوری ضعیف، فضای ملتهب استادیوم و مسائل اینچنینی برای توجیه بازی ضعیف و شکست تیمش استفاده کند همان ابتدای نشست، حقیقت ماجرا را عیان کرد و از استحقاق میزبان برای پیروزی گفت و ضعف تیمش را پذیرفت.

این بخش اول حرف های یحیی عالی بود و می شد کلی تیتر متفاوت از دل آن بیرون آورد که برای فردای بعد از شکست می تواند تغییر رویکرد مربیان ایرانی و نوع نگرش آن ها به شکست و نمایش های ضعیف تیم شان در مواجهه با رسانه و طرفدار را عیان کند.

اما این فقط بخش اول ماجرا بود. یحیی در بخش دوم به تنظیمات کارخانه مربیان ایرانی برمی گردد و حرف های کلیشه ای می زند تا از دست های پشت پرده و عواملی که ردیف شده اند تا پرسپولیس قهرمان نگردد، بگوید. حرف های یحیی البته که بیراه نیست و با کنار هم قرار دادن قطعات پازل و اتفاقات پشت پرده ای که حتماً خود اعضای تیم بیشتر از آن ها خبر دارند و لمسش می نمایند، می توان به نتایج مشخصی در این زمینه -اینکه سایر مدعیان هر کاری می نمایند تا پرسپولیس قهرمان نگردد- رسید، اما حتی اگر این مسائل درست باشد، نمی تواند ضعف تیم در اراک را به شکل تمام و کمال توجیه کند و اصلاً شاید استناد به اینگونه معضلات و حواشی برای شخص گل محمدی و باشگاه پرسپولیس خوب نباشد.

پرسپولیس بد بوده و باخته، آن هم بعد از 20 هفته یا 280 روز. این یک اتفاق طبیعی و نرمال در یک لیگ 30 هفته ای است و با وجود نگرانی هایی که به خاطر زمان حادث شدن این شکست رقم خورده (هفته سوم فصل) نمی توان این باخت را در حد فاجعه بالا برد و بازیکنان و کادر فنی را به صلابه کشید و بعد به یک نتیجه کلی رسید که این تیم سال جاری هیچی نمی گردد!

نه، این درست نیست همانطور که حرف های یحیی و اتکا به دست های پشت پرده ای که هر روز بیشتر از قبل گلوی پرسپولیس را می فشارند و جلوی پیشروی هایش سنگ می اندازند، نمی تواند منطقی باشد و تمام ضعف های پرسپولیس در یک مسابقه 90 دقیقه ای را توجیه کند. مطمئناً پرسپولیس در مسابقه بعدی با فرم و اجرای متفاوت بازیکنان در زمین یا تغییراتی که در ارنج و مدل بازی تیم ایجاد خواهد شد، تا این حد ضعیف و سردرگم نخواهد بود و فلش تحلیل ها و انتقاد ها از روی بازیکنان و کادر فنی سر کج می نماید و مثل فصل قبل شاید اصلاً تا آخر فصل سراغ شان هم نیاید پس کاش همواره یحیی شبیه همان مربی بخش اول نشست خبری باشد؛ مربی که با چشم های باز مسابقه تیمش را دیده و تحلیل درستی از باخت و نمایش ضعیف بازیکنانش دارد، اما مطمئناً نمی تواند با جزئیات کامل دلایل فنی را باز و تشریح کند، بازیکنانش را مورد عتاب قرار دهد و صراحتاً به بازی کم نقص حریف و نمایش پر ایراد تیم خودش اشاره نموده و صادقانه حرف بزند.

این درست شبیه همان کاری است که مربیان کلاس یک فوتبال دنیا انجام می دهند و در بیشتر مواقع با فرو خوردن خشم شان از رقم خوردن اتفاقات بازی علیه تیم خود (اشتباهات داوری، شرایط بد برگزاری مسابقه شامل زمین و آب و هوا و ...) حتی اگر واقعاً رخ داده باشد اصلاً وارد این مسائل نمی شوند چه برسد به اینکه در هفته سوم یک لیگ 30 هفته ای بعد از باخت، از تحرک دست های پنهان برای ناکامی تیمش حرف بزند.

البته که اشاره یحیی به این مسأله در این مصاحبه مؤکد و چندان پررنگ نبوده، اما کاش او همان همان چند جمله را هم نمی گفت تا نشان دهد جدا از بحث فنی، در این حوزه هم می تواند مربی متفاوتی باشد و حساب خودش و تیمش را از بعضی مربیان داخلی و تیم های تحت اختیارشان جدا کند.

ایران ورزشی

منبع: فرارو

به "کاش همان چندجمله را نمی گفتی آقای گل محمدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاش همان چندجمله را نمی گفتی آقای گل محمدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید