از رازهای تکامل انسان های اولیه چیزی می دانید؟

به گزارش وبلاگ تاوافی، انسان های مدرن را بهتر بشناسید

خلق انسان یکی از شگفتی های دنیا آفرینش است که در میان هزاران موجود دیگر می درخشد. زمانی که در خصوص تکامل انسان حرف میزنیم ، استدلال های بسیاری را می توانیم مطرح کنیم تا از راه های پر رمز و راز در رسیدن به انسانی مدرن پرده برداریم.

از رازهای تکامل انسان های اولیه چیزی می دانید؟

با وبلاگ تاوافی همراه باشید تا رازهای تکامل انسان را مرور کنیم.

منشا انسان مدرن از کجا بوده است؟

یک نظریه جالبی که وجود دارد این است که اجداد انسان های کنونی در سرزمین آفریقا متولد شده و بعد در سراسر دنیا پخش و به گونه های دیگر تغییر شکل داده اند.

اما طبق نظریه دیگری در اقصی نقاط دنیا این نمونه های باستانی تکامل یافته اند و مختص به منطقه خاص جغرافیایی نیستند.

در نهایت زمان آنها در هم آمیخته و به همسایگانی تبدیل گشته اند که از آنها به عنوان انسان های مدرن میتوان نام برد.

2. آیا تکامل انسان تسریع شده است؟

شواهد نو نشان می دهد که بشر هنوز نیز در حال تکامل است و سرعت این تکامل بیشتر از 100 برابر سطح تاریخی آن در زمان روی آوردن انسان به کشاورزی است. برخی از دانشمندان قدرت این شواهد را زیر سؤال می برند، به نظر آن ها معین نیست آیا ژن خاصی مسئول سرعت بخشیدن به این تکامل است و ثمرات آن برای انسان چه بوده است، با این حال اگر سرعت تکامل تسریع شده باشد سؤالی که مطرح است این است که چرا این رخ داده است؟ ممکن است رژیم غذایی یا برخی از بیماری ها عامل به وجود آمدن این فشار و تسریع تکامل نسل بشر شده باشند.

3. چرا نزدیکترین خویشاوندان انسان منقرض شده اند؟

حدود 24 هزار سال پیش گونه کنونی انسان های هوشمند تنها انسان های موجود در دنیا نبوده اند و خویشاوندان نزدیک ما یعنی انسان های نئاندرتال هنوز زنده بودند. هابیت یافت شده در اندونزی نیز ممکن است گونه ای از انسان هوشمند بوده باشد که تا 12 هزار سال پیش توانسته زنده بماند. اما چرا این گونه ها مرده اند و ما زنده مانده ایم؟ آیا عفونت یا تغییرات آب و هوایی باعث از بین رفتن آن ها شده است یا آیا اجداد ما آن ها را از بین برده اند؟ برای هر کدام از این سناریوها شواهدی وجود دارد، اما هیچ کدام به قطعیت نمی رسند.

4. چه اتفاقی برای موها افتاده است؟

بدن انسان نسبت به گونه های نزدیک مانند میمون ها برهنه به نظر می رسد ولی پیشینیان کهن انسان پر مو تر از نسل کنونی بودند. چرا این بی مویی در بدن انسان تکامل یافته است؟ یک نظریه می گوید اجداد انسان برای آنکه در دشت های گرم آفریقا خنک بمانند موهای خود را از دست داده اند و نظریه دیگر می گوید از دست دادن مو به انسان یاری کرد از هجوم انگل ها و انتقال بیماری ها در امان بمانیم. نظریه دیگری نیز می گوید از دست دادن مو پس از تصمیم اجداد ما برای زندگی در کنار آب ها به وجود آمد، اگرچه بسیاری از پستانداران آبزی در مقدار نزدیک به انسان در واقع به خزهایی متراکم مجهز شده اند.

5. چرا انسان آغاز به راه رفتن بر روی دو پا کرد؟

اجداد ما حتی زمانی که مغز ما بزرگ نشده بود و عصر حجر نیز آغاز نشده بود آغاز به ایستادن کردند. چرا انسان آغاز به راه رفتن بر روی دو پا کرد هنگامی که شامپانزه ها هنوز از دست های خود برای راه رفتن یاری می گیرند؟ راه رفتن بر روی دو پا انرژی کمتری نسبت به حرکت چهار دست و پا احتیاج دارد و احتمالاً آزاد شدن دست ها به اجداد ما یاری نموده است که بتوانند غذای بیشتری را با خود حمل نمایند، ایستادن ممکن است باعث شده باشد که انسان بهتر بتواند دمای بدن خود را با کاهش سطح مورد تابش مستقیم نور خورشید کنترل کند و بعلاوه بتواند از دست ها برای حمل سلاح استفاده کند.

منبع: الی گشت

به "از رازهای تکامل انسان های اولیه چیزی می دانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از رازهای تکامل انسان های اولیه چیزی می دانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید