خبرنگاران توسعه زیرساخت ها محرک سرمایه گذاری بخش خصوصی است

به گزارش وبلاگ تاوافی، زاهدان- خبرنگاران- استاندار سیستان و بلوچستان گفت: توسعه زیرساخت ها در این استان محرک بزرگی برای سرمایه گذاری و فعالیت بخش خصوصی است که دولت در این زمینه اقدامات مثبت زیادی انجام داده است.

خبرنگاران توسعه زیرساخت ها محرک سرمایه گذاری بخش خصوصی است

به گزارش وبلاگ تاوافی، احمدعلی موهبتی روز یکشنبه در نشست هم اندیشی با مدیران رسانه های ارتباط جمعی سیستان و بلوچستان اظهارداشت: با توجه به تراکم جمعیت در سیستان و بلوچستان که معادل 15 نفر در کیلومترمربع در مقابل 50 نفر میانگین کشوری است به همین میزان نسبت خدمات به افراد در این استان باید حداقل سه و نیم برابر هزینه های میانگین کشوری باشد.

وی با تاکید بر اینکه تقاضا برای اعطای تسهیلات و سرمایه گذاری در سیستان و بلوچستان رو به کاهش است، اضافه نمود: نسبت منابع به مصارف ما در بانک ها بسیار بالاست و بانک ها بخش عمده ای از منابع مردم را در استان های دیگر تسهیلات می دهند.

استاندار سیستان و بلوچستان اضافه نمود: بدون سرمایه گذاری بخش خصوصی 20 تا 30 درصد آورده این بخش محقق نمی شود و در نتیجه کارخانه و مجموعه تولیدی نیز راه نخواهد افتاد.

وی ادامه داد: به دلیل نبود زیرساخت های لازم و شرایط رقابتی هزینه های تولید بسیار بالا و بخش خصوصی حاضر به فعالیت نیست.

وی بیان نمود: اگر تغییر نگرش و رویکرد ایجاد نشود با وجود تلاش های دولت در سیستان و بلوچستان رسیدن به توسعه ممکن نخواهد بود.

موهبتی با اشاره به اقدامات مثبت دولت در این استان اضافه نمود: دولت علاوه بر توجه به سند آمایش این استان با نگاه ویژه به بندر شهید بهشتی اقدامات مثبتی انجام داده است.

استاندار سیستان و بلوجستان گفت: در راستای اقدامات دولت در سیستان و بلوچستان با برخورداری از ردیف ملی بزرگ راهی برای کریدور جنوب به شمال و همچنین اختصاص300 میلیون ‪ یورو برای راه آهن این استان در نظر گرفته شد.

وی با تاکید بر لزوم توجه به زیر ساخت های بزرگراهی در سیستان و بلوچستان اظهارداشت: بارهای کشورهای آسیای میانه، افغانستان، حوزه شوروی سابق و روسیه از طریق بزرگراهها به بندر چابهار خواهد رسید و باید در نظر داشت با بودن بار در حجم بزرگ شرایط خطوط کشتی رانی چابهار فراهم خواهد شد.

موهبتی ادامه داد: راه آهن برای اثرگذاری و فعال شدن بندر مفید است هر چند که بزرگراه برای عموم مردم مفیدتر خواهد بود.

وی با تاکید بر اهمیت چابهار و لزوم توجه به جهت بندری آن اضافه نمود: از جمله مباحث مهم در چابهار فاصله آن با مراکز قدرت و ثروت است تمام تلاش دولت نزدیک کردن چابهار به مراکز قدرت و ثروت است زیرا یک سرمایه گذار و صاحب فکر و اندیشه بیشتر از سرمایه برای وقت خود ارزش قائل است.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد:به منظور توجه ویژه به موقعیت چابهار فرودگاه بین المللی این شهر تا سال آینده به بهره برداری می رسد.

وی با تاکید بر سخنان رهبری مبنی بر لزوم توجه به راه آهن و رونق تجارت و ترانزیت و اجرای طرح 46 هزار هکتاری در سیستان و بلوچستان اضافه نمود: در شرایط نبود درآمد در دولت کارهای قابل تقدیری به تبعیت از بیانات رهبر معظم انقلاب در سیستان و بلوچستان به منصه ظهور رسیده است.

موهبتی بیان نمود: در نقشه جمهوری اسلامی از آستارا تا خرمشهر تقریبا 2000 کیلومتر فاصله است در این حال در غرب کشور 19 مرز رسمی و در شرق کشور هفت مرز رسمی وجود دارد که در این بین تنها سیستان و بلوچستان با پاکستان 960 کیلومتر مرز دارد.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: مرزهای این استان نتوانسته فرصت لازم را برای تاثیر گذاری در حوزه تجارت و ترانزیت داشته باشد.

وی با اشاره به 100میلیون یورو اعتبار از صندوق توسعه ملی برای این استان اضافه نمود: این اعتبار برای نقش آفرینی در توسعه مرز با ایجاد زیر ساخت های جاده ای، توسعه فرودگاه غیرعملیاتی سراوان که قابلیت عملیات پروازی برای همه جهتها را نداشت و همچنین بازگشایی جاده های روستایی و برق رسانی به 80 روستا در نظر گرفته شد.

موهبتی اضافه نمود: بعضی افراد شایعه کرده اند که با این اعتبار قرار است دیوار مرزی ایجاد و مرزها کاملا بسته شود در حالی که هدف اصلی نظم بخشی در مرزها است.

وی با اشاره به ارتباط مرزبانان ایران و پاکستان گفت: اگر در گذشته ارتباط زیادی بین مرزبانان 2 کشور ایران و پاکستان نبود اما اکنون ارتباط نیروهای نظامی و امنیتی این 2 کشور در استان سیستان و بلوچستان ایران و ایالت بلوچستان پاکستان برقرار است و هر ماهه ملاقاتهای مرزبانان دو طرف انجام می شود.

رییس شورای تامین سیستان و بلوچستان ادامه داد: کشور همسایه (پاکستان) حدود 300 کیلومتر مرز مشترک با ایران را فنس و سیم خاردار کشیده است.

وی اضافه نمود: با شتاب بخشیدن به مزیت های سیستان و بلوچستان در آینده حوزه اشتغال اثر گذاری مطلوب خواهد داشت.

وی تاکیدکرد: باید علاوه بر توجه به کارهای دیر بازده به موارد زود بازده نیز توجه ویژه داشته باشیم.

موهبتی ادامه داد: اقدامات اجرا شده از سوی سازمان های نقش آفرینی چون بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) از جمله این اقدامات زود بازده است.

استاندار سیستان و بلوچستان اضافه نمود: بعضی از رفتارهای موجود در تصمیم گیری ها خیانت در آینده است هنر مدیریت دیدن آینده در امروز است.

وی با تاکید بر اهمیت تشکل حاسب در توسعه استان اضافه نمود: ایجاد موسسه حاسب مشارکت مردم کشور را برای توجه به نیازهای سیستان و بلوچستان در شئون مختلف آموزشی، سلامت، اشتغال، گردشگری و بحث های سرمایه گذاری فراهم کرد.

موهبتی بیان داشت: اقداماتی که ما انجام می دهیم در راستای اقدامات دولت های قبلی است.

وی اضافه نمود: اتمام پروژها در بازه زمانی حداقلی امکان نداره و هزینه اضافی تحمیل می کند و این مهم یکی از چالش های جدی است.

وی با تاکید بر توجه به پروژه هایی که موتور محرک توسعه سیستان و بلوچستان است اضافه نمود: علاوه بر این اولویت انجام پروژه ها به موضوعاتی است که در این استان وجود داشته است.

استاندارسیستان و بلوچستان اظهارداشت: اکنون 180 میلیارد تومان برای خط انتقال پست برق و حدود 35 میلیارد تومان مجموعه اعتبارات جاده ای در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اقداماتی که در سیل سال گذشته اجرا شده و عواملی که سبب فرسایش خندقی مناطقی از این استان شده بود اضافه نمود: بیش از 100 میلیارد تومان برای جلوگیری از فرسایش شدید خندقی در منطقه دشتیاری تخصیص یافته است.

موهبتی بیان نمود: پیگیری اسناد اراضی و املاک در شورای عالی محیط زیست و پرداخت خسارات خشکسالی سه مرحله ای درختان این منطقه اجرا شده است.

وی گفت : مجوز ساخت 12 هزار خانه برای محرومان روستایی در سیستان و بلوچستان صادر شده است.

استاندار سیستان و بلوچستان اضافه نمود: درجریان سیل سال گذشته 2 هزار و 700 خانه تخریب واقعی، 16 هزار و 250 واحد آسیب دیده و هشت هزار واحد نیارمند تعمیر مورد توجه قرار گرفتند.

وی بیان داشت: تا به امروز حدود 50 هزار انشعاب گاز در زاهدان واگذار شده و تا آخر سال از 100 هزار عدد تجاوز پیدا خواهد کرد.

رییس شورای اداری سیستان و بلوچستان بیان نمود: در مقوله حاشیه نشینی زاهدان هفت کارخانه آسفالت در اطراف زاهدان امسال بیش از پنج میلیون مترمکعب آسفالت از محل 150 میلیارد تومان دریافتی شهرداری از گاز در این شهر انجام شد.

وی گفت: در سال گذشته ظرف 6 ماه حدود 180 مدرسه خشت و گلی از سطح استان جمع آوری شد.

موهبتی اضافه نمود: سال 96 حدود 40 هزار مترمربع زیربنای آموزشی، سال 97 حدود 60 هزار و پارسال 80 هزار متر مربع ایجاد شد که با توجه به رشد 30 هزار دانش آموز در هر سال 90 هزار متر سرانه آموزشی به منظور عقب نماندن از شاخص های میانگین کشوری باید ساخته شود.

استاندار سیستان و بلوچستان اضافه نمود: از 261 روستای سیستان و بلوچستان 185 روستا از آب تصفیه شده برخوردار هستند.

وی با تاکید بر نقش مدیران استانی در کاهش شرایط گرد و غبار اظهارداشت: با پمپاژ آب بر روی یکهزار هکتار از شن زارهای نیاتک، این شن زارها تبدیل به مرتع شده و همچنین حدود 20 هزار هکتار از گودال های هامون شناسایی و با انتقال آب از طریق کانال ها نیزارها احیا و ریزگردها کاهش پیدا کرده است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران توسعه زیرساخت ها محرک سرمایه گذاری بخش خصوصی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران توسعه زیرساخت ها محرک سرمایه گذاری بخش خصوصی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید