طرز تهیه کباب کوبیده مخصوص با رموز سرآشپزهای حرفه ای

به گزارش وبلاگ تاوافی، برای تهیه کباب کوبیده مخصوص بایستی از مخلوط گوشت قلوه گاه گوسفند و مغز ران گوساله استفاده کنید. گوشت کباب بایستی در یخچال بیات شود تا کبابی باکیفیت داشته باشید.

طرز تهیه کباب کوبیده مخصوص با رموز سرآشپزهای حرفه ای

وبلاگ تاوافی | سرویس آشپزی - کباب کوبیده از انواع کباب ایرانی و محبوب ترین غذای گوشتی ایرانی است که جایگاه ویژه ای در میهمانی ها و دورهمی ها دارد. اگر می خواهید در خانه کباب کوبیده مخصوص تهیه کنید، نگران نباشید! تمامی راز و رمز های تهیه کباب کوبیده مجلسی را برایتان بازگو کرده ایم.

در این مطلب می خوانید:

  • مواد لازم کباب کوبیده مخصوص برای دو نفر
  • طرز تهیه کباب کوبیده مخصوص
  • نکات طلایی برای پخت کباب کوبیده مخصوص
  • دستور تهیه کباب کوبیده زعفرانی
  • طرز تهیه کباب کوبیده مرغ
  • دستور تهیه کباب دورو
  • دستور تهیه کباب لقمه
  • طرز تهیه کباب کوبیده سماقی
  • دستور تهیه کباب نگینی
  • دستور تهیه کباب بناب اصل

مواد لازم کباب کوبیده مخصوص برای دو نفر

برای تهیه کباب کوبیده مخصوص در نظر داشته باشید که از گوشت تازه استفاده نکنید. بهتر است گوشت 2 تا 3 روز در یخچال بماند تا بیات شود.

مواد لازم مقدار
پیاز متوسط 2 عدد (280 گرم)
قلوه گاه گوسفند (پاک شده و شسته شده)200 گرم
گوشت مغز ران گوساله 400 گرم
نمک و فلفل سیاه (کوبیده شده)به میزان لازم
ادویه کاری 1 قاشق سوپ خوری (6 گرم)
گوجه فرنگی 8 عدد
ادویه کاری شامل: دارچین (1 قاشق سوپ خوری) + زرد چوبه (2 قاشق سوپ خوری) + هل (1 قاشق سوپ خوری) + زیره (1 قاشق سوپ خوری) + تخم گشنیز (2 قاشق سوپ خوری) + پودر سیر (1 قاشق سوپ خوری) است که با هم مخلوط و آسیاب می شوند.

وسایل مورد نیاز

رنده، تنظیف، کاسه بزرگ، سیخ کبابی پهن فلزی (مخصوص کوبیده)، منقل کباب پز یا باربیکیو

طرز تهیه کباب کوبیده مخصوص

  1. پیاز ها را رنده کنید، سپس در پارچه تنظیف ریخته و با فشار دست، آب آن را کاملا خارج کنید.
  2. گوشت قلوه گاه گوسفند و ران گوساله را 2 بار چرخ کنید. سپس نمک و فلفل را به آن اضافه کنید و کاملا ورز دهید. ادویه کاری و پیاز را اضافه کنید و به ورز دادن ادامه دهید تا حالت چسبندگی پیدا کند. هرچه مخلوط گوشت را بیشتر ورز بدهید، پیوستگی و چسبندگی آن بیشتر می شود و به سیخ بهتر می چسبد و در نهایت هنگام پخت از روی سیخ نمی ریزد.
  3. یک کاسه کوچک آب سرد کنار دستتان قرار دهید. کف دستتان را با آب مرطوب کنید. مخلوط گوشتی را به 4 قسمت مساوی تقسیم کنید. هر قسمت به اندازه یک نارنگی متوسط باشد. هر تکه را به شکل مخروطی در بیاورید و روی سیخ مخصوص کباب کوبیده (سیخ پهن) بزنید و پهن کنید. با فشار همزمان 2 انگشت (شست و اشاره یا اشاره و وسطی) از زیر و روی سیخ، به کباب فرم بدهید. سر و ته سیخ را کمی بیشتر فشار بدهید تا به خوبی شکل بگیرد. سیخ های دیگر را نیز به همین ترتیب آماده کنید و در یک سینی لبه دار، با فاصله از بچینید.
  4. سیخ های آماده را به مدت 2 تا 7 ساعت در یخچال قرار دهید.
  5. منقل کباب پز را آماده کنید. اجازه دهید که تمامی نقاط منقل داغ و هم دما شود. سیخ های کباب را به صورت ردیفی و با فاصله روی منقل بگذارید. سیخ ها را مرتبا پشت و رو کنید تا هر دو طرف آن به خوبی پخته شود. هنگامی که گوشت خودش را گرفت، حرارت منقل را کمتر کنید تا کباب کاملا مغزپخت شود.
  6. در فاصله پختن کباب ها، گوجه ها را سیخ کنید. برای پخت سریع تر گوجه فرنگی، با چاقو چند برش روی پوست آن ایجاد کنید. سپس روی گوجه ها نمک بپاشید. سیخ های گوجه فرنگی را روی منقل قرار دهید و کباب کنید.
  7. کباب کوبیده را در کنار نان، سبزی، گوجه فرنگی و سماق سرو کنید. نوش جان!

نکات طلایی برای پخت کباب کوبیده مخصوص

  • دریافت آب پیاز برای جلوگیری از وانرفتن گوشت بسیار مهم است. به همین دلیل آب پیاز را کاملا بگیرید.
  • ورز دادن گوشت با نمک موجب چسبندگی بیشتر گوشت می شود و از وارفتن آن جلوگیری می کند.
  • ادویه کاری به کباب کوبیده عطر و طعم خاص و دلپذیری می دهد.
  • ایجاد فرورفتگی روی کباب کوبیده به هنگام سیخ کردن، به چسبندگی بیشتر و پخت بهتر آن کمک می کند.
  • گذاشتن سیخ های آماده در یخچال به مدت 2 تا 7 ساعت، موجب می شود گوشت کاملا سرد شود و هنگام پخت از روی سیخ نریزد.
  • در ابتدای پخت، دمای منقل باید زیاد باشد تا گوشت خودش را جمع کند. پس از آن کمتر کردن حرارت منقل موجب مغز پخت شدن کباب می شود.

دستور تهیه کباب کوبیده زعفرانی

برای تهیه کباب کوبیده زعفرانی، کافی است یک قاشق سوپ خوری زعفران دم کشیده به همراه ادویه ها به گوشت اضافه کنید.

طرز تهیه کباب کوبیده مرغ

کباب کوبیده مرغ مانند کوبیده گوشت تهیه می شود. با این تفاوت که به جای قلوه گاه گوسفند و مغز ران گوساله از 1200 گرم ران مرغ به همراه زعفران استفاده می شود.

دستور تهیه کباب دورو

برای تهیه کباب دورو، بایستی مخلوط کبابی مرغ و گوشت را جداگانه تهیه کنید. هنگام به سیخ کشیدن، مقداری از مخلوط مرغ بردارید و به یک سمت سیخ بکشید و طرف دیگر را با مخلوط گوشت بپوشانید.

دستور تهیه کباب لقمه

کباب لقمه نیز همانند کباب کوبیده تهیه می شود. فقط بایستی به همراه ادویه ها 30 گرم ترخون خرد شده به مخلوط گوشتی اضافه کنید. سپس مقداری از مخلوط گوشتی را به شکل استوانه ای فرم داده و به سیخ بکشید. لا به لای مواد در هنگام سیخ کشیدن، یک پیاز کوچک، یک برش فلفل دلمه ای و یک برگ بو قرار دهید.

طرز تهیه کباب کوبیده سماقی

کباب کوبیده سماقی نیز مانند کباب کوبیده تهیه می شود. تقاوت آن این است که در هنگام افزودن ادویه ها یک قاشق سوپ خوری سماق خرد شده به مخلوط اضافه می شود.

دستور تهیه کباب نگینی

کباب نگینی نیز مانند کباب کوبیده تهیه می شود. با این تفاوت که 100 گرم سینه مرغ نگینی خرد شده، هنگام سیخ کردن کباب کوبیده روی گوشت با فاصله چیده می شود. سپس سیخ ها به مدت یک ساعت در یخچال گذاشته می شوند و بعد از آن پخته می شوند.

دستور تهیه کباب بناب اصل

کباب بناب نیز مانند کباب کوبیده تهیه می شود. تنها تفاوت آن این است که سیخ کباب بناب، پهن تر از کباب کوبیده است. عرض این کباب در حدود 7 تا 10 سانتی متر است. اگر می خواهید کباب بناب را روی سیخ کباب کوبیده بزنید، بهتر است از توری فلزی استفاده کنید تا کباب از روی سیخ نریزد.

سخن آخر

کباب کوبیده یکی از لذیذترین غذا های ایرانی است که همنشینی در کنار خانواده و دوستان و پختن کباب لذت آن را دو چندان می کند. اگر اولین بار است که می خواهید کباب کوبیده تهیه کنید، بهتر است زمانی را به تمرین سیخ کردن کباب اختصاص دهید. با تمرین بیشتر می توانید کباب کوبیده ای حرفه ای در منزلتان تهیه کنید.

برای پذیرایی مجلل از میهمانانتان می توانید سینی کباب آماده کنید که شامل کباب کوبیده، کباب برگ و جوجه کباب است. برای آگاهی از روش پخت آنها به مطالب طرز تهیه کباب برگ لذیذ و خوشمزه و طرز تهیه جوجه کباب رستورانی با ماست و زعفران مراجعه کنید. شادمان می شویم تجربیات خود را از پخت کباب کوبیده مخصوص با ما و همراهان وبلاگ تاوافی در بخش نظرات در میان بگذارید.

برگرفته از: دایره المعارف آشپزی ایرانی / ساناز سانیا

منبع: setare.com

به "طرز تهیه کباب کوبیده مخصوص با رموز سرآشپزهای حرفه ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کباب کوبیده مخصوص با رموز سرآشپزهای حرفه ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید