عجیب و باورنکردنی، کشف دو میلیون ماده تازه با هوش مصنوعی گوگل

به گزارش وبلاگ تاوافی، ایرنا نوشت: محققان مواد جدیدی را با استفاده از یادگیری ماشینی (Machine learning) شناسایی کردند تا ابتدا ساختارهایی آزمایشی از این مواد فراوری نمایند و سپس ثبات و پایداری احتمالی آنها را بسنجند.

عجیب و باورنکردنی، کشف دو میلیون ماده تازه با هوش مصنوعی گوگل

بر اساس مقاله ای که در روز چهارشنبه در Nature منتشر شد، مجموعه ای از مواد که از نظر تجربی تا به امروز در طبیعت وجود نداشته اند، حالا با استفاده از ابزار هوش مصنوعی به نام GNoME کشف شده اند که تعدادشان بیش از 45 برابر تعداد مواد کشف شده در تاریخ علم است.

محققان گوگل دیپ مایند (Google DeepMind) 2.2 میلیون ساختار کریستالی تازه را کشف نموده اند که پیشرفت های زیادی را در زمینه های مختلف به وجود می آورد و قدرت هوش مصنوعی در کشف مواد تازه را نشان می دهد. درواقع محققان از هوش مصنوعی برای پیش بینی ساختار بیش از 2 میلیون ماده تازه استفاده نموده اند که می تواند مزایای گسترده ای در بخش هایی مانند انرژی های تتازهپذیر داشته باشد.

محققان قصد دارند 381 هزار مورد از امیدوارنماینده ترین سازه ها را در دسترس دانشمندان دیگر قرار دهند تا قابلیت حیات آنها را در زمینه هایی از سلول های خورشیدی گرفته تا ابررساناها بسازند و آزمایش نمایند. این سرمایه گذاری تاکید می نماید که چگونه بهره گیری از هوش مصنوعی می تواند سال ها پیوند تجربی را میانبر کند و به طور بالقوه محصولات و فرآیندهای بهبودیافته را ارائه دهد.

به گفته محققان، علم مواد اساساً جایی است که تفکر انتزاعی با دنیا فیزیکی برخورد می نماید. محققان تصمیم گرفته اند تا کریستال های تازهی را کشف و به 48 هزار عددی که قبلاً شناسایی شده بود، اضافه نمایند.

بیلگه یلدیز (Bilge Yildiz)، استاد انستیتوی فناوری ماساچوست که در هیچ یک از این پژوهش ها شرکت نداشت، گفته است: این کشفیات، به مواد تازه امکان می دهد با سرعت های لازم برای مقابله با چالش های بزرگ دنیا شناسایی شوند. او اضافه کرد که این کوشش ها نشان دهنده یک پیشرفت بسیار هیجان انگیز برای دستیابی به مواد با سرعتی بسیار بیشتر از روینمودهای تجربی و سنتی موجود است.

محققان گوگل دیپ مایند (Google DeepMind) می گویند این پیشرفت، تعداد مواد پایدار شناخته شده را 10 برابر افزایش می دهد و بعضی از آن ها می توانند برای همه چیز از باتری ها گرفته تا ابررساناها مفید باشند، به شرطی که از آزمایشگاه خارج شده و به فراوری انبوه برسند.

به گفته کارشناسان، این نویدبخش آن است که شاهد اتوماسیون برای انواع تازهی از سنتز مواد در دنیا باشیم. درواقع، مدل های یادگیری ماشین (Machine learning)، زمانی که روی داده های زیادی آموزش ببینند، واقعاً جنبه های جالب مکانیک کوانتومی را یاد می گیرند و می توانند مواردی را تعمیم دهند و پیش بینی نمایند که هرگز روی آن ها آموزش ندیده اند.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "عجیب و باورنکردنی، کشف دو میلیون ماده تازه با هوش مصنوعی گوگل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عجیب و باورنکردنی، کشف دو میلیون ماده تازه با هوش مصنوعی گوگل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید