پاسخهای ساده به سؤالاتی در خصوص پدیده آب و هوایی

به گزارش وبلاگ تاوافی، ممکن است که آب و هوا، یک گفتگوی مودبانه بنظر بیاید، ولی تغییرات آب و هوایی، بحثی است که از لحاظ علمی، موضوع را پوشش می دهد. با این امیدواری که به وسیله منتقدان و متعصبان، بتوانیم حقیقت را پیدا و درک کنیم.

پاسخهای ساده به سؤالاتی در خصوص پدیده آب و هوایی

مترجم: مجید جمال زاده

منبع: راسخون

پاکسازی هوا در تغییرات آب و هوایی

باسم ساکنان این کره خاکی، ما مسئول سلامت آن هستیم.

ممکن است که آب و هوا، یک گفتگوی مودبانه بنظر بیاید، ولی تغییرات آب و هوایی، بحثی است که از لحاظ علمی، موضوع را پوشش می دهد. با این امیدواری که به وسیله منتقدان و متعصبان، بتوانیم حقیقت را پیدا و درک کنیم.

تحقیق را با سوالات و جوابهایی در خصوص تغییرات مهم آب و هوایی آغاز می کنیم.

چقدر زمین گرم شده است؟

از سال 1880 (زماتی که ما آغاز به ردیابی دمای جهانی نمودیم)تا سال 2015، دمای زمین حدودا 7/1 فارنهایت یا

9/0 + سانتیگراد گرمتر شده است.

7/1 درجه گرمای بیشتر، مهم به نظر نمی رسد.چرا باید نگران شوم؟

اگر دمای هوا در فضای باز اطراف شما، به میزان 7/1 درجه بیشتر و یا کمتر گردد، ششتر و یا کمتر گردد، شما کاملا آن را متوجه نمی شوید. اما در سطح کل سیاره، همین میزان ناچیز، خیلی اهمیت دارد.

این مطلب را در نظر بگیرید: دمای جهانی در انتها آخرین عصر یخبندان(وقتی که شمال شرقی آمریکا را هزاران متر یخ پوشانده بود.)فقط 5 تا 9 درجه فارنهایت سردتر از امروز بود. بنابراین شما میتوانید ببینید که چرا افزایش تقریبا دو درجه که ما تجربه نموده ایم موجب نگرانی است.

آیا در گذشته دمای آب و هوا گرمتر از امروز بوده است؟

***

بله گرمتر بوده. بین سالهای 950 تا 1250 (زمان شناخته شده به اسم دوره گرم قرون وسطی) دمای زمین گرمتر از امروز بوده است. برخی ها از این مطلب استفاده مینمایند تا شرایط امروز را توجیه پذیر جلوه دهند. ولی به دو علت این استدلال منتفی است.

اولا، گرما دوره قرون وسطی فقط در نیمکره شمالی بود (به ویژه در گرین لند، اروپا و قسمتهایی از آسیا.و مانند گرمای جهانی امروز نبوده است.

دوما، گرمای دوره قرون وسطی را می توان با تغییرات طبیعی ، شرح داد، مانند: افزایش فعالیتهای خورشیدی و عدم فعالیتهای آتشفشانی. در حالیکه گرمای امروزه بوسیله پمپاژ غیر طبیعی گازهای گلخانه ای مانند دی اکسید کربن به هوابوده با سرعتی که تا به حال سابقه نداشته است. شما نمی توانید دو سناریو کاملا مختلف داشته باشید. یکی مثل گرمای دوره قرون وسطی و دیگری آب وهوای مدرن امروز و یکی را باسم راهنما برای دیگری بکار ببرید و ببنینید که چه بر سر دیگری می آید. این نوع دانش کارآیی ندارد.

چقدر زمین گرمتر خواهد شد؟

بر طبق گزارش پنجم هئیت بین امللی دولتی در خصوص تغییرات آب و هوایی اگر ما برای کاهش دی اکسید کربن کاری انجام ندهیم، دانشمندان پیش بینی می نمایند که دمای کره زمین به 6/8 درجه فارنهایت (8/4 +) درجه سانتیگراد بین سال 2081 تا 2100 برسد.

چگونه دانشمندان آب و هوای آینده ما را پیش بینی می نمایند؟ آیا این پیش بینی ها قابل اعتماد هستند؟

مدلهای آب و هوایی این امکان را در اختیار دانشمندان قرار می دهد تا برترین حدس را ارائه دهند در خصوص اینکه چگونه آب و هوای ما در آینده عوض خواهد شد.

هیچ کس به طور حتم نمی داند که آینده آب و هوای ما در آینده چگونه خواهد بود. ولی همان طور که هوا شناسان از مدلهای پیش بینی استفاده می نمایند تا شرایط آب و هوا را گزارش دهند، دانشمندان آب و هوا هم از مدلهای آب و هوایی استفاده مینمایند تا همان کار را نموده باشند. سیستم کاری بدین صورت است: طیف و سیعی از سناریو های آغاز نماینده (مانند تغییر مقادیر سطح فراوری گازهای گلخانه ای) به مدل های آب و هوایی اضافه می شوند

برنامه های کامپیوتری هم کارآیی دارند زیرا با استفاده از معادلات ریا ضی می توان برای جو و اقیانوس ها شبیه سازی کرد و فهمید که آنها به هر سناریو چگونه پاسخ می دهند.

سپس مدل اجرا میگردد. و یا معادلات را برای شرایط های ویژه، حل می نماید. هر راه چاره مدل اجرایی، نشاندهنده یک نتیجه آب و هوایی ممکنه است.

در حالیکه مدلهای آ ب و هوایی برای ساخت پروژه های اب و هوایی ، برترین مدل هستند ولی کامل نمی باشند. به همین علت است که دانشمندان ، موقع صحبت کردن در خصوص پدیده های آب و هوایی از این الفاظاستفاده می نمایند:

احتمالا، به احتمال زیاد، به احتمال بسیار زیاد، اعتماد به نفس کم واعتماد به نفس بالا.

چگونه می توانیم بفهمیم که شرایط آب و هوای ما در حال عوض شدن است؟

در سال 2008، خرس قطبی در فهرست گونه های در حال انقرا ض نهاده شد، آن هم به خاطر اینکه زیستگاه های خرس قطبی در حال کاهش است. و بعلاوه، آب شدن یخهای اقیا نوس منجمد شمالی در اثر بالا رفتن دمای جهانی.منبع: راسخون

به "پاسخهای ساده به سؤالاتی در خصوص پدیده آب و هوایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاسخهای ساده به سؤالاتی در خصوص پدیده آب و هوایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید