آزادسازی یک میلیارد دلار منابع ایران تا چند روز دیگر

به گزارش وبلاگ تاوافی، 2 ملاقات در یک روز؛ یکی با سفیر کره جنوبی و دیگری با سفیر ژاپن. هر 2 کشور از خریداران سنتی نفت ایران هستند که دیروز به سفرای خود در تهران ماموریت داده بودند به ساختمان بانک مرکزی بروند و با عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی گفت وگو نمایند. محور این گفت وگو ها چه بوده است؟ آیا نشانه هایی از برطرف حصر بانک ها، برداشته شدن تدریجی موانع ازسر نقل و انتقال ارز و آزادی تدریجی دلارهای حبس شده ایران به واسطه تحریم های یکجانبه آمریکا مشاهده می گردد؟

آزادسازی یک میلیارد دلار منابع ایران تا چند روز دیگر

کره جنوبی در گام نخست برای شکسته شدن بن بست ایجاد شده، قرار است به زودی یک میلیارد دلار از دارایی های ارزی ایران را نزد بانک های آن کشور آزاد و به مقصد اعلام شده ازسوی ایران منتقل کند. آزادسازی این یک میلیارد دلار برای نشان دادن حسن نیت مقامات کره جنوبی است.

آنها می خواهند ثابت نمایند بر عهد خود برای آزادسازی دلارهای حبس شده ایران وفادار می مانند. همزمان سفیر ژاپن هم راهی ساختمان لاجوردی بانک مرکزی شده. گفته می گردد او کوشش می نماید تا ارتباط بین بانک مرکزی ایران و ژاپن را برای پیشبرد بهتر امور و حل مسائل بانکی تقویت کند.آقای سفیر گفته ژاپن آماده است تا منابع ارزی ایران در بانک های این کشور را برای خرید واکسن کرونا آزاد کند.

به نظر می رسد در 3 ماه آینده ترافیک گفت وگوها و مذاکرات اولیه برای گشایش احتمالی، هم در روابط بانکی و هم تجارت بر سر نفت ایران، بیشتر گردد و کشورهای مختلف نخستین پیغام ها را از کانال سفیرانشان در تهران می فرستند. پیش از این هم مقامات هند گام های اولیه و مذاکره برای خرید نفت ایران را برداشته بودند.

برای تهران اما مهم این است که نخست موانع بانکی برداشته گردد تا نقل و انتقال ارز و دسترسی به دلارهای ایران تسهیل گردد. همزمان بعضی خبرها حکایت از آن دارد که شاید مقامات آمریکایی هم با درخواست ایران برای دریافت یاری فوری 5میلیارد دلاری از صندوق بین المللی پول موافقت نمایند.

توافق مهم ارزی با کره

دیروز رئیس کل بانک مرکزی و سفیر کره جنوبی در ایران، در جلسه ای که به درخواست سفارت کره جنوبی برگزار گردید، درباره نحوه جابه جایی و مصرف بخشی از منابع بانکی ایران در کره جنوبی توافق کردند. در این جلسه، توافقات لازم درخصوص انتقال منابع به مقاصد مورد نظر انجام و تصمیمات بانک مرکزی درخصوص حجم منابع مورد انتقال و بانک های مقصد به طرف کره ای اعلام شد. سفیر کره جنوبی در ایران اظهار داشت: کشورش آماده انجام همه اقدامات لازم برای استفاده از تمام منابع بانکی ایران در کره جنوبی است و در این خصوص هیچ سقف و محدودیتی وجود ندارد.

رئیس کل بانک مرکزی هم درباره استقبال از تغییر رویکرد کره جنوبی گفت: اگرچه ایران از تغییر رویکرد کشورها و افزایش همکاری ها استقبال می نماید اما پیگیری های حقوقی این بانک به منظور مطالبه خسارات ناشی از همکاری نکردن بانک های کره ای به قوت خود باقی خواهد بود و طرف کره ای باید کوشش زیادی انجام دهد تا این سابقه منفی از بین برود.

ملاقات با سفیر ژاپن

بانک مرکزی می گوید: ملاقات صبح دیروز عبدالناصر همتی با سفیر ژاپن در تهران هم به درخواست این سفارتخانه بوده و رئیس کل بانک مرکزی در این ملاقات به صراحت خواسته ایران از دولت ژاپن را باز کردن راستای برای استفاده از منابع ارزی ایران در ژاپن اظهار داشت و گفت: طرف ژاپنی باید درخصوص استفاده ایران از منابع مذکور و انتقال آنها به سایر مبادی موردنیاز بانک مرکزی ایران ابتکار عمل داشته باشد. سفیر ژاپن در ایران نیز ضمن قدردانی از کوشش بانک مرکزی برای تسریع در پرداخت بدهی های شرکت های ایرانی به طرف های ژاپنی، پیشنهاد استفاده از منابع موجود برای خرید واکسن کرونا را مطرح و بر اهتمام سفارت ژاپن در ایجاد ارتباط بین بانک های مرکزی 2کشور به منظور پیشبرد بهتر امور و حل مسائل بانکی تأکید کرد.

نقشه مذاکره ایران چیست؟

به نظر می رسد در مذاکراتی که در هفته های اخیر اجرا شده، اولویت نخست، شکسته شدن تحریم های بانکی و فراهم شدن امکان نقل و انتقال ارزی و دسترسی به دلارهای ایران در بانک های خارجی است. تا جایی که شرط نخست در فروش نفت به خریداران در آینده این خواهد بود که راستا بانکی انتقال ارز چگونه خواهد بود؟ آیا دولت ها و بانک های کشورهای علاقه مند به همکاری با ایران آماده برداشتن موانع به وجود آمده توسط تحریم ها خواهند شد؟ به نظر می رسد اگر مذاکرات احتمالی در ماه های آینده و گفت وگوهای جدی بین ایران درچارچوب 1+5آغاز گردد، کشورهای اروپایی و آمریکا ترجیح خواهند داد که به جای گشایش بانکی و برداشته شدن تحریم ها به سمت فعال سازی کانال اینستکس بروند و پس از آن درباره گشایش بانکی گفت وگو صورت گیرد.

سفیر سوئیس در بهارستان دولت

همزمان دیروز مارکوس لایتنر، سفیر سوئیس در ایران با محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه ملاقات کرد تا تقاضای شرکت های سوئیسی برای حضور و سرمایه گذاری در ایران را مطرح کند. او خواهان برطرف موانع گمرکی شده است. به گفته او، شرکت های فولر، سینجتا، روشه و نوارتیس علاوه بر نستله تمایل دارند که در ایران سرمایه گذاری نمایند.رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با استقبال از رویکرد سوئیس، تأکید نموده است: خورشید تحریم ها رو به غروب و خورشید همکاری ها درحال طلوع است.

منبع: روزنامه همشهری

آخرین اخبار مالی را از کانال تلگرام وبلاگ تاوافی دنبال کنید.

منبع: تجارت نیوز

به "آزادسازی یک میلیارد دلار منابع ایران تا چند روز دیگر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آزادسازی یک میلیارد دلار منابع ایران تا چند روز دیگر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید