تنظیمات گاما در مانیتور چه اهمیتی دارد؟

به گزارش وبلاگ تاوافی، روشنایی و کنتراست نمایشگر از مواردی هستند که نیازی به شرح زیادی ندارند و کاربران به سادگی می توانند این دو مورد را برای مانیتور یا تلویزیون خود تنظیم نمایند. اما در این میان ممکن است با تنظیمات گاما روبرو شده باشید که بسیاری از کاربران نمی دانند دقیقا چه نقشی را ایفا می نماید. در این مطلب به هر آنچه در خصوص تنظیمات گاما در تلویزیون یا مانیتور باید بدانید می پردازیم.

تنظیمات گاما در مانیتور چه اهمیتی دارد؟

گاما چیست؟

گاما ضریب تصحیح است که سطوح روشنایی کامل تصاویر را تنظیم می نماید تا اطمینان حاصل گردد چشمان ما می توانند آنها را به درستی دریافت نمایند. در چنین شرایطی، تصحیح گاما وارد عمل می گردد زیرا بین دریافت نور به وسیله دوربین و به وسیله چشم های ما، تفاوت های بنیادی وجود دارد. البته این تعریف اصلا ساده نیست و گیج نماینده محسوب می گردد؛ به همین دلیل در ادامه به یک مثال عملی نگاهی می اندازیم.

فرض کنید شما دو لامپ یکسان را برداشتید و یک شی تصادفی را در مقابل آنها قرار داده اید. هنگامی که یک لامپ را روشن می کنید، جسم روشن می گردد. اگر اکنون لامپ دوم را روشن کنید، از نظر تئوری میزان نور بازتاب شده از جسم را دو برابر نموده اید، اما چشمان شما فقط تفاوت کمی در روشنایی را درک می نمایند. با این حال، یک دوربین می تواند این تفاوت در روشنایی را به طور کاملاً مؤثری ثبت کند. اگر از شیء عکس بگیرید و آن را روی نمایشگر نشان دهید، تصویر نهایی برخلاف ظاهر واقعی آن، رنگ و رو رفته با کنتراست پایینی نشان داده می گردد.

گاما نور را به صورت غیر خطی تصحیح می نماید، به این معنی که به سادگی نور را مانند تنظیم روشنایی کم یا زیاد نمی نماید. در عوض، سیگنال ورودی (مانند تصویر خام از یک دوربین) مطابق با میزان گاما به داده های RGB تبدیل شده و به صورت غیر خطی فشرده می گردد.

چرا گاما 2.2 به تنظیمات استاندارد تبدیل شده است؟

تنظیمات گاما 2.2 دقیق ترین و واقعی ترین تصاویر را در اختیار کاربران قرار می دهد. به عبارت دیگر، دانشمندان و متخصصان بعد از آنالیز های گسترده، به این تنظیمات دست یافته اند. در سال 1998 در این زمینه یک مقاله مفصل منتشر شد و اگرچه در حقیقت گاما 2.4 به این نتایج نزدیک تر است، اما از آنجایی که بیشتر کامپیوترها در خانه ها و دفاتر روشن استفاده می شوند، گاما 2.2 برای ارائه دید بهتر انتخاب شد.

جالب اینجاست که اگرچه برای دهه ها گاما 2.2 استاندارد کامپیوترهای ویندوزی بوده است، اما اپل سال ها از استاندارد گاما 1.8 برای ارائه تصاویر روشن تر استفاده می کرد. البته اپل هم در سال 2009 با عرضه سیستم عامل Mac OS X Snow Leopard به بهره گیری از گاما 2.2 روی آورد.

با وجود اینکه گاما 2.2 تعادل خوبی بین نقاط روشن و تاریک تصاویر ایجاد می نماید، اما در کل واقعیت این است که یک تنظیمات ایده آل گاما برای تمام شرایط وجود ندارد. به همین دلیل است که تصاویر اغلب ادیت می شوند تا در انواع نمایشگرها جذابیت بیشتری پیدا نمایند. در خصوص بازی ها هم باید بگوییم که بسیاری از آن ها به شما اجازه می دهند تنظیمات گاما را با توجه به سلیقه خود تغییر دهید.

برای بهره گیری از گاما، سلیقه شما اهمیت بسیار زیادی دارد. به عنوان مثال بعضی از گیمرها برای بازی Cyberpunk 2077، عدد گاما را افزایش می دهند تا محیط شهر تاریک تر گردد و برای آن ها جذابیت بصری بیشتری پیدا کند. از سوی دیگر بعضی ترجیح می دهند محیط بازی روشن تر باشد تا بتوانند بخش های مختلف را به خوبی مشاهده نمایند.

برای تنظیمات گاما چه عددی را انتخاب کنیم؟

به طور کلی، گاما 2.2 برترین ظاهر را برای انواع تصاویر ارائه می نماید. به همین دلیل حتی تولیدنمایندگان محتوای حرفه ای هم برای نمایشگرهای دقیق خود معمولا از همین گاما 2.2 استفاده می نمایند. این امر در خصوص بازی های ویدیویی، فیلم ها، تصاویر، ویدیو ها و حتی سایت ها نیز صدق می نماید. اگر هم بازی یا برنامه مشخصی به شما اجازه می دهد تنظیمات گاما را تغییر دهید، بهتر است در همان محیط این کار را انجام دهید و کاری به تنظیمات گاما در مانیتور نداشته باشید.

با این حال، سایر مقادیر گاما ممکن است تحت شرایط خاص بهتر به نظر برسند. اگر در یک اتاق تاریک هستید و نمایشگر روشنی دارید، گاما 2.4 می تواند جذابیت زیادی داشته باشد. برعکس اگر نور زیادی به سمت مانیتور شما تابیده می گردد، پس گاما 2.0 یا پایین تر می تواند بهتر باشد. برای بهره گیری از برترین تنظیمات، بهتر است تنظیمات گاما مانیتور را با توجه به سایر تنظیمات مانیتور کالیبره کنید.

گاما از جمله تنظیمات نمایشگر است که بیشتر کاربران هیچ آشنایی با آن ندارند ولی در کل نقش مهمی در بهبود کیفیت تصاویر ایفا می نماید. معمولا لازم نیست تنظیمات گاما را تغییر دهید زیرا به طور پیش فرض گاما 2.2 در نظر گرفته می گردد ولی گاهی اوقات بهتر است این عدد را کم یا زیاد کنید. به همین دلیل اگر دوست دارید نمایشگر تاریک تر گردد، می توانید گاما 2.4 را انتخاب کنید و اگر نمایشگر روشن تر دوست دارید می توانید از گاما 2.0 استفاده کنید.

منبع: HowToGeek

منبع: دیجیکالا مگ

به "تنظیمات گاما در مانیتور چه اهمیتی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنظیمات گاما در مانیتور چه اهمیتی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید