طبع گوشت آهو سرد است یا گرم؟ (معرفی مصلحات و خواص)

به گزارش وبلاگ تاوافی، گوشت آهو از گوشت های قرمز محسوب می گردد که البته نسبت به گوشت های قرمز دیگر لذیذتر است. گوشت آهو مانند گوشت گوساله چربی بسیار کمی دارد و به همین علت این گوشت بسیار محبوب و پرطرفدار است.

طبع گوشت آهو سرد است یا گرم؟ (معرفی مصلحات و خواص)

در این مقاله ابتدا طبع گوشت آهو از نظر طب سنتی را بیان می کنیم و سپس به آنالیز خواص شگفت انگیز و کاربردی گوشت آهو می پردازیم.

طبع گوشت آهو چیست؟

طبع گوشت آهو از نظر طب سنتی گرم و خشک بوده و انواع مصلحات آن سماق، گشهم، مرزه، پخت با روغن بادام یا روغن کنجد، سکنجبین معرفی شده است.

مزاجانواع مصلحات
گرم و خشکسماق، گشهم، مرزه، پختن آن با روغن بادام یا روغن کنجد، سکنجبین

خواصی از گوشت آهو که باید بدانید!

1. استخوان های قوی در پیری

گوشت آهو سرشار از کلسیم است. به همین علت تراکم استخوان ها را افزایش داده و از ابتلا به بیماری پوکی استخوان جلوگیری می نماید. درنتیجه فرد در سنین بالاتر هم استخوان های قوی و محکمی خواهد داشت.

بعلاوه افرادی که دارای پوکی استخوان هستند، با خوردن گوشت آهو قوای جسمیشان بیشتر شده و فرایند رشد پوکی استخوان در بدنشان کاهش می یابد.

2. درمان کم خونی با مصرف ماهی یک بار گوشت آهو

این گوشت لذیذ از خوراک های گران قیمت محسوب می گردد. به همین علت توصیه می گردد خانم هایی که دچار کم خونی هستند حتی المقدور ماهی یک مرتبه از این گوشت برای درمان کم خونی خود استفاده نمایند. همه گوشت های قرمز منبعی سرشار از آهن هستند، اما گوشت آهو نسبت به گوشت گاو آهن بیشتری دارد. آهن موجود در این گوشت با تمام بیماری های مربوط به کم خونی مبارزه می نماید. بعلاوه به علت وجود آهن فراوان، قوای جسمی بدن را تقویت می نماید.

3. تنفس آسان تر در شهرهای آلوده

همانطور که گفته شد گوشت آهو قوای جسمی را افزایش می دهد. به همین علت سیستم ایمنی بدن نسبت به انواع آلودگی ها مقاوم تر می گردد. بعلاوه وجود ویتامین هایی مانند ب 6 و ب 12 در آن، التهابات ایجاد شده در ریه را درمان می نماید.

4. تنظیم آنزیم های بدن

یکی از مهم ترین مواردی که برای عملکرد درست آنزیم ها در بدن مورد احتیاج می باشد، آهن است. گوشت آهو یک منبع عالی از آهن است. به همین علت فعالیت آنزیم ها را تنظیم می نماید.

5. کنترل قند خون

بیماران مبتلا به دیابت می توانند با خیال راحت از گوشت آهو استفاده نمایند. این گوشت لذیذ به علت داشتن ویتامین ب 6 قند خون را تنظیم می نماید. مصرف دائم این خوراک می تواند به مرور زمان در کنار یک رژیم غذایی مناسب دیابت را درمان کند.

6. بهبود کبد چرب

گوشت آهو چربی بسیار کمی دارد؛ اما همین میزان چربی کم بسیار مفید است و از کبد مراقبت می نماید. این گوشت لذیذ به خصوص برای افرادی که دارای کبد چرب هستند، توصیه می گردد.

7. خوش زخم شدن با مصرف گوشت آهو!

یکی از وظایف پروتئین، جایگزین کردن سلول های سالم به جای سلول های آسیب دیده است. پروتئین موجود در گوشت آهو سرعت این بازسازی سلولی را افزایش می دهد. به همین علت افرادی که به صورت دائم از گوشت آهو استفاده می نمایند، اگر بدنشان دچار زخم گردد به سرعت بهبود پیدا می نماید.

8. کاهش خطر سکته قلبی

یکی از مهم ترین عوامل حمله های قلبی غذاهای چرب است. گوشت لذیذ آهو نسبت به سایر گوشت های قرمز چربی بسیار پایینی دارد. بعلاوه کلسترول بد خون را کاهش و کلسترول خوب را افزایش می دهد. به همین علت از سکته قلبی جلوگیری می نماید.

9. پیشگیری از اختلالات کلیوی

این گوشت خوشمزه سرشار از ویتامین های ب 3،ب 6 و ب 12 است. به همین علت با از بین رفتن بافت های کلیوی مبارزه نموده و از ایجاد اختلالات کلیوی جلوگیری می نماید.

10. تنظیم سطح هورمون تستوسترون

سطح هورمون تستوسترون در بدن آقایان با مصرف دائم گوشت آهو متعادل می گردد. مردانی که مبتلا به چاقی و کلسترول بالا هستند، نباید از گوشت هایی مانند گوشت گاو یا گوسفند استفاده نمایند. زیرا این گوشت ها کلسترول بالایی دارند. همین امر باعث کاهش شدید هورمون مردانه تستوسترون در این افراد می گردد.

11. آرام شدن دردهای دوران قاعدگی

طبق تحقیقات اجرا شده گوشت آهو دارای ترکیباتی مثل انواع مواد معدنی و ویتامین هاست که اسپاسم های دوران قاعدگی را کاهش می دهد. بعلاوه به علت وجود ویتامین های گروه ب، انرژی فرد را برای انجام کارهای روزمره در این دوران افزایش می دهد.

بیشتر بدانید: راه های تسکین دردهای قاعدگی در خانه

12. یک گوشت فوق العاده مقوی برای خانم های باردار

همانطور که قبلا گفته شد، این گوشت سرشار از انواع ویتامین های گروه ب است. به همین علت برای مادران باردار بسیار مفید است و قوای جسمی آن ها را هم افزایش می دهد. علاوه بر این، به علت آهن فراوان باعث باهوش تر شدن و افزایش سلامت جنین هم می گردد.

13. پیشگیری از تخریب بافت سلولی

به علت وجود ویتامین های ب 3، ب 6 و ب 12، این گوشت خوشمزه از آسیب رسیدن به سلول های بافت های مختلف بدن جلوگیری می نماید. عامل نابودی سلول های انواع بافت ها در بدن، ماده ای به نام هموسیستئین است که با نابود کردن سلول ها، بافت را از بین می برد. ویتامین های گروه ب موجود در گوشت آهو، با این ماده مبارزه می نماید.

سخن آخر

گوشت آهو بسیار خوش طعم بوده و از گوشت های گرانقیمت محسوب می گردد. در ایران هم به علت خطر انقراض آهو و کمبود پرورش این حیوان، گوشت آن به راحتی در دسترس نیست. اما اگر بتوانید حتی میزان کمی از آن را در رژیم غذایی خود قرار دهید، بدنتان را در برابر بسیاری از بیماری های گفته شده محافظت خواهید کرد.

در پایین همین صفحه، برای ما بنویسید چقدر از گوشت آهو استفاده می کنید و چه اثراتی برای شما داشته است؟ بعلاوه شما می توانید با طبع گوشت های دیگر هم مانند طبع گوشت بلدرچین، در وبلاگ تاوافی آشنا شوید.

منبع: مجله انگیزه

به "طبع گوشت آهو سرد است یا گرم؟ (معرفی مصلحات و خواص)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبع گوشت آهو سرد است یا گرم؟ (معرفی مصلحات و خواص)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید