طبع گوشت گاو چیست و خواص و مصلحات آن کدامند؟

به گزارش وبلاگ تاوافی، گوشت گاو به علت فراوانی و ارزان بودن و بعلاوه طعم و عطری که دارد، از گوشت های قرمز پرطرفدار در ایران و سرتاسر دنیا است. از این گوشت معمولا به اسم کباب، دنده یا استیک و به صورت نگینی برای انواع خورشت ها استفاده می گردد. طبع گوشت گاو و ترکیبات موجود در آن، این خوراک لذیذ را به یک وعده غذایی سالم با خواص درمانی بسیار در طب سنتی تبدیل نموده است.

طبع گوشت گاو چیست و خواص و مصلحات آن کدامند؟

در این مقاله ابتدا طبع گوشت گاو از نظر طب سنتی و انواع مصلحات آن را بیان می کنیم و سپس به آنالیز خواص درمانی بی نظیر این خوراک خوشمزه می پردازیم.

طبع گوشت گاو سرد است یا گرم؟

طبع گوشت گاو از نظر طب سنتی سرد و خشک است و انواع مصلحات آن دارچین، فلفل، زنجبیل، پیاز، سکنجبین، گلپر، سیر و زیره معرفی شده است.

مزاجانواع مصلحات
سرد و خشکدارچین، فلفل، زنجبیل، پیاز، سکنجبین، گلپر، سیر و زیره

مهم ترین خواص گوشت گاو

گوشت گاو یک منبع غنی از پروتئین با کیفیت بالا و انواع ویتامین ها و مواد معدنی متنوع است. به همین علت می تواند یک جزء عالی از رژیم غذایی روزانه شما باشد. در زیر به توضیح مهم ترین کاربردهای این گوشت لذیذ می پردازیم.

1. حفظ توده عضلانی

بسیاری از افراد به ویژه بزرگسالان، به میزان کافی پروتئین با کیفیت مصرف نمی نمایند. کمبود پروتئین در بدن تحلیل توده های عضلانی مرتبط با افزایش سن را سرعت می دهد. از طرفی تحلیل توده عضلانی خطر ابتلا به بیماری سارکوپنی را افزایش می دهد. (یک بیماری مربوط به افزایش سن است که در آن بافت های ماهیچه ای تحلیل می فرایند.)

پروتئین موجود در گوشت گاو بسیار با کیفیت است و با مصرف آن می توان از بیماری سارکوپنی جلوگیری کرد. این پروتئین شامل تمام اسیدهای آمینه ضروری مورد احتیاج بدن است. به همین علت به آن پروتئین کامل هم گفته می گردد.

2. افزایش قوای جسمی و بهبود فعالیت های ورزشی

کارنوزین نام ترکیبی در بدن است که از اسیدهای آمینه با نام آلانین تشکیل شده اند. این اسیدهای آمینه به اندازه زیادی در ماهی و گوشت، به خصوص گوشت گاو وجود دارد. نشان داده شده است که مصرف دوزهای بالای این ماده به مدت 4 الی 10 هفته، بین 40 تا 80 درصد سطح کارنوزین و در نتیجه قوای جسمی و عضلانی افراد را افزایش داده است. بعلاوه مقادیر بالای کارنوزین باعث کاهش خستگی و بهبود عملکرد هنگام ورزش می گردد.

3. پیشگیری و درمان آسان کم خونی

گوشت گاو منبع غنی از آهن بوده و آهن موجود در این خوراک لذیذ به آسانی جذب بدن می گردد. مکمل های گوشتی در حفظ آهن بدن نسبت به قرص های آهن موثرتر هستند. کم خونی یک بیماری شایع به خصوص در بین خانم هاست که با کاهش تعداد گلبول های قرمز و کاهش توانایی خون در حمل اکسیژن معین می گردد. مهم ترین علت کم خونی کمبود آهن است که منجر به علائمی مانند خستگی و ضعف دائمی می گردد. بنابراین خوردن گوشت گاو یکی از برترین راه های جلوگیری از کم خونی ناشی از فقر آهن است.

4. افزایش کلسیم بدن و تراکم استخوان

گوشت گاو یکی از برترین منابع مواد معدنی است. یکی از مواد معدنی موجود در این خوراک که به اندازه فراوان هم در آن یافت می گردد، کلسیم است. استخوان های بدن انسان به مرور زمان که دچار افزایش سن می شوند، تراکم خود را از دست داده و ممکن است دچار پوکی استخوان شوند. استفاده از منابع کلسیمی بالا مانند ماهی، شیر و گوشت گاو می تواند فرایند کاهش تراکم استخوان را بسیار کند کند.

5. منبعی از ویتامین K، ویتامین خوش اخلاقی!

گوشت لذیذ این حیوان اهلی علاوه بر ویتامین های گروه ب که تماما باعث بهبود خلق و خو و تنظیم هورمون ها، به خصوص هورمون های زنانه می گردد، دارای ویتامین K و E هم است. ویتامین K هم باعث خلق و خوی مثبت، خواب بهتر و آرامش سیستم عصبی فرد می گردد. ویتامین E هم علاوه بر موارد گفته شده در بهبود کلی کیفیت پوست تاثیرگذار است.

6. یک مکمل طبیعی برای کراتین

معمولا بسیاری از افراد، به خصوص ورزشکاران برای افزایش کراتین در بدن، از مکمل های مخصوص فراوری شده به وسیله کارخانه های مختلف استفاده می نمایند؛ اما گوشت گاو به طور طبیعی حاوی مقادیر بالایی کراتین بوده که می تواند یک جایگزین عالی برای مکمل های خارجی باشد. کراتین ماده ای است که فواید بسیاری از جمله موارد زیر را برای بدن دارد:

  • بهبود عملکرد ورزشی
  • افزایش رشد و نمو عضلات
  • تامین انرژی بیشتر در ماهیچه ها و بهبود استقامت بدن
  • افزایش میزان عضلات

گوشت گاو علاوه بر اندازه زیاد کراتینی که در اختیار بدن قرار می دهد، به طور طبیعی کبد را تحریک به فراوری کراتین می نماید.

سخن آخر

این خوراک عالی و خوش طعم به علت دسترسی آسان، قیمت پایین تر نسبت به گوشت های دیگر و فواید بسیاری که برای آن ذکر شد، می تواند یکی از رکن های اساسی رژیم غذایی افراد به خصوص بچه ها و نوجوانان در حال رشد باشد. اما توصیه می گردد گوشت گاو به علت طبع سرد و خشکی که دارد حتما با انواع مصلحات آن طبخ گردد. افراد سرد مزاج هم باید از مصرف بیش از حد این گوشت پرهیز نمایند و در صورت استفاده حتما پس از خوردن گوشت گاو، مواد گرم مزاج مثل خرما مصرف نمایند. برای ما در پایین همین صفحه بنویسید شما از گوشت گاو چه استفاده هایی می کنید؟ منتظر نظرات و پیشنهادات عالی شما هستیم!

در آخر به شما پیشنهاد می کنیم که در وبلاگ تاوافی، با طبع گوشت گوسفند و طبع گوشت بز و انواع مصلحات آن هم از نظر طب سنتی آشنا شوید.

منبع: مجله انگیزه

به "طبع گوشت گاو چیست و خواص و مصلحات آن کدامند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبع گوشت گاو چیست و خواص و مصلحات آن کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید