طرز تهیه کوکی کریسمس زنجبیلی (شیرینی آدمکی) نرم و خوشمزه

به گزارش وبلاگ تاوافی، آموزش طرز تهیه کوکی زنجبیلی کریسمس برای افرادی که دوست دارند شیرینی های روز کریسمس را خودشان در خانه آماده نمایند، ایده جالبی است. درست کردن بیسکویت آدمک زنجبیلی کریسمس یا کوکی زنجبیلی کریسمس، یکی از آداب و رسوم کریسمس است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله خبرنگاران می توانید با دستور پخت شیرینی زنجبیلی آدمکی آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در خصوص طریقه درست کردن کوکی زنجبیلی به شکل آدمک پاسخ خواهیم داد.

طرز تهیه کوکی کریسمس زنجبیلی (شیرینی آدمکی) نرم و خوشمزه

طرز تهیه بیسکویت کوکی آدمک زنجبیلی

مدت زمان آماده سازی مواد: 40 دقیقه

مدت زمان مورداحتیاج برای پخت کوکی آدمکی زنجبیلی: 10 دقیقه

مواد لازم برای طرز تهیه کوکی کریسمس

آرد: 3 لیوان فرانسوی دسته دار

نمک: نصف قاشق چای خوری

کره: نصف لیوان فرانسوی دسته دار

شکر: نصف لیوان فرانسوی دسته دار

شهد شکر: یک سوم لیوان فرانسوی دسته دار

پودر زنجبیل: 1 و نیم قاشق چای خوری

بیکینگ پودر: 1 قاشق چای خوری

تخم مرغ: 1 عدد

وانیل: 1 قاشق چای خوری

پوست پرتقال رنده شده: 1 قاشق چای خوری (اختیاری)

مواد لازم برای تزئین کوکی زنجبیلی کریسمس

آب لیمو ترش تازه: 1 قاشق چای خوری

پودر قند: 3 لیوان فرانسوی دسته دار

رنگ خوراکی: به مقدار لازم

تخم مرغ: 2 عدد در دمای اتاق

مراحل تهیه طرز کوکی زنجبیلی آدمک کریسمس

از مهم ترین آداب و رسوم جشن روز کریسمس علاوه بر خوردن غذاهای شب کریسمس و می توان به تهیه کیک و کوکی کریسمس اشاره نمود. برای درست کردن این کوکی خوشمزه، به مواد اولیه ساده ای احتیاج دارید. اما خلاقیت در اجرای دستور تهیه کوکی آدمک زنجبیلی کریسمس مساوی با خوشمزه تر شدن آن خواهد بود. در ادامه مراحل طرز تهیه شیرینی آدمک زنجبیلی مخصوص کریسمس را بخوانید.

مرحله اول؛ روشن کردن فر و آماده کردن قالب

برای درست کردن شیرینی آدمکی مخصوص کریسمس ابتدا فر را روی دما 180 درجه روشن کنید تا گرم گردد. سینی های فر را با استفاده از کره یا روغن جامد، چرب کنید و کاغذ روغنی را روی سینی ها قرار دهید.

سپس آرد و بیکینگ پودر را 2 بار الک کنید. سپس خمیر بیسکویت را آماده کنید. ابتدا در ظرفی مناسب، آرد، نمک،، بیکینگ پودر و رنده شده را به خوبی با هم مخلوط کنید.

مرحله دوم؛ آماده کردن خمیر بیسکویت زنجبیلی

در مرحله دوم از طرز تهیه بیسکویت کوکی آدمک زنجبیلی یا بیسکویت جینجر باید کره یا از یخچال خارج کنید و به تکه های مربعی کوچک خرد نمایید. سپس در ظرفی دیگر، کره و شکر را با یاری همزن برقی، تا زمانی که خوب پف کند، هم بزنید. تخم مرغ، شهد شکر قوام آمده و وانیل را به همراه آرد، به آرامی اضافه نموده و دوباره ترکیب را به خوبی هم بزنید.

ممکن است در ابتدا خمیر شیرینی جینجر برد کمی سفت به نظر برسد، اما زمانی که مواد خوب با هم ترکیب شوند، خمیر نرم شده و شکل می گیرد. بعد از آماده شدن خمیر بیسکویت کریسمس، دستان خود را به آرد آغشته کنید و خمیر را به مدت 1 دقیقه خوب ورز دهید.

مرحله سوم؛ استراحت دادن به خمیر بیسکویت

بعد از آماده شدن خمیر، در این مرحله از طرز تهیه شیرینی زنجبیلی کریسمس باید خمیر به دست آمده را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید. هر قسمت از خمیر را در کیسه فریزری جدا و یا کاغذ روغنی قرار دهید و به مدت 1 ساعت در یخچال بگذارید تا خوب استراحت کند.

مرحله چهارم؛ قالب زدن شیرینی آدمکی زنجبیلی

در این مرحله از کوکی زنجبیلی مخصوص کریسمس به شکل آدمک باید خمیرها را از یخچال خارج کنید. آن ها را روی سطح صافی که قبلاً آرد پاشی کردید، پهن کنید و آغاز به ورز دادن خمیر کنید. ورز دادن خمیر را تا زمانی که به قطر 2/1 سانتی متر برسد، ادامه دهید. حالا خمیر آماده است تا آن را قالب گیری کنید.

با استفاده از قالب های مورد علاقه تان، کوکی های زنجبیلی را جدا نموده و در سینی فر با فاصله از یکدیگر قرار دهید. معمولاً برای قالب شیرینی زنجبیلی از قالب هایی به شکل آدمک استفاده می گردد. اما شما می توانید این شیرینی ها را به هر شکلی که دوست دارید نیز تهیه کنید.

مرحله پنجم؛ قرار دادن شیرینی زنجبیلی در فر

در این مرحله از دستور پخت کوکی زنجبیلی به شکل آدمک باید کوکی های قالب گیری شده را به مدت 10 دقیقه در فر با حرارت ذکر شده، قرار دهید تا طلایی شوند. پس از طلایی شدن کوکی ها، آن ها را از فر خارج کنید. بهتر است نیم ساعت صبر کنید تا کاملاً خنک شوند و بعد کار تزیین کوکی زنجبیلی را انجام دهید.

مراحل تهیه لایه تزئینی کوکی کریسمس

مرحله اول؛ آماده کردن مواد آیسینگ برای تزیین کوکی زنجبیلی

بعد از آماده کردن شیرینی آدمک زنجبیلی نوبت به تزیین کوکی کریسمس با رویال آیسینگ می رسد. برای این کار باید سفیده تخم مرغ را با آبلیمو ترکیب کنید. به آرامی پودر قند را به این ترکیب اضافه کنید و تا زمانی که یک ترکیب صاف و یکدست داشته باشید، هم زدن را ادامه دهید.

مرحله دوم؛ اضافه کردن رنگ به آیسینگ

بعد از درست کردن مواد آیسینگ برای تزیین آدمک زنجبیلی کریسمس باید کاسه های مورد احتیاج را با توجه به رنگ های تزئینی که انتخاب کردید، کنار بگذارید و ترکیب سفیده تخم مرغ و آبلیمو را به نسبت مساوی با رنگ ها مخلوط کنید.

مرحله سوم؛ آموزش تزیین کردن کوکی زنجبیلی کریسمس

برای تزیین کوکی زنجبیلی آدمکی برای کریسمس باید از قیف های مخصوص شیرینی پزی بهره ببرید. با استفاده از قیف های مناسب (برای هر رنگ یک قیف جداگانه انتخاب کنید) این ترکیب را برای تزئین کوکی ها روی بیسکویت به شکل دلخواه قرار دهید.

سپس کوکی ها را برای چند دقیقه تا چند ساعت به حال خود بگذارید تا لایه آیسینگ شیرینی ها به خوبی خشک گردد. برای آماده کردن کوکی های خوشمزه، می توانید از پودر قند و ترافل هم بهره ببرید.

نکات و فوت و فن های پخت بیسکویت کوکی کریسمس آدمکی

  • برای رنگ گرفتن ترکیب تزیینی بیسکویت کوکی کریسمس، ابتدا چاقو را در رنگ خوراکی فرو کنید و بعد مواد را هم بزنید.
  • در طرز تهیه بیسکویت جینجر، ترکیبات شهد شامل شکر، آب و آبلیمو هستند.
  • برای تزیین کوکی کریسمس از اسمارتیزهای خوشمزه هم بهره ببرید!
  • می توانید بیسکویت های زنجبیلی کریسمس را در یک ظرف درب بسته قرار دهید و برای مدت یک هفته در یخچال نگهداری کنید.
  • بعد از طرز تهیه شیرینی آدمکی کریسمس برای درست کردن آیسینگ احتیاج به آب نیست. اما اگر آیسینگ شما غلیظ شد و برای تزیین بیسکویت های کریسمسی با مشکل روبرو شدید، می توانید چند قطره آب به آیسینگ اضافه کنید و سپس از آن استفاده نمایید.
  • برای تزیین بیسکویت های زنجبیلی کریسمس می توانید از شیرینی مارشمالو، شکلات آب شده و ترافل های رنگی نیز بهره ببرید.
  • خمیر کوکی زنجبیلی نباید به مدت زیاد در بیرون از یخچال بماند. اگر آماده کردن و قالب زدن کوکی ها طول کشید، بهتر است که کوکی های قالب زده را برای 15 دقیقه در یخچال قرار دهید و سپس فوراً روی سینی فر بچینید و برای پخت آماده کنید.
  • در دستور پخت شیرینی زنجبیلی به شکل آدمک توجه داشته باشید که هر چقدر میزان قالب شیرینی زنجبیلی شما کوچک تر باشد، شیرینی زودتر پخته می گردد. به همین خاطر هر زمان که متوجه شدید اطراف شیرینی در حال طلایی شدن است، باید آن ها را از فر خارج کنید.
  • در طرز تهیه بیسکویت زنجبیلی ساده و خوشمزه می توانید از هر نوع قالبی که دوست دارید بهره ببرید و کوکی زنجبیلی خود را به شکل ها مختلفی آماده کنید.
  • در دستور پخت شیرینی زنجبیلی به شکل آدمک می توانید به جای شکر سفید از شکر قهوه ای و یا ترکیب شکر سفید و قهوه ای بهره ببرید.
  • برای درست کردن جینجر برد کوکی رژیمی می توانید شیرینی را با شکر بسیار کمتر آماده کنید و تنها آیسینگ روی شیرینی را شیرین کنید و یا به جای آیسینگ از شکلات تلخ بهره ببرید.
  • در طرز تهیه شیرینی کریسمس هیچگاه از دست برای ورز دادن و حالت دادن خمیر استفاده نکنید. زیرا گرمای دست موجب سفت شدن بیسکویت آدمکی می گردد.
  • در طرز تهیه کوکی برای کریسمس اگر از قالب استفاده می کنید، حتماً قالب را ابتدا در آرد فرو کنید و بعد روی خمیر بزنید تا خمیر بیسکویت به قالب نچسبد.
  • کوکی زنجبیلی به شکل خانه هم مرسوم است. برای تهیه کوکی زنجبیلی کریسمسی نرم به شکل خانه نیز از همین دستور پخت کوکی کریسمس آدمکی استفاده می گردد. تنها باید بیسکویت های زنجبیلی را به شکل خانه قالب بزنید.
  • در طرز تهیه کوکی کریسمس می توانید برای عطر و طعم بیشتر بیسکویت ها از مقداری جوز هندی و میخک پودر شده بهره ببرید.
  • برای تزیین بیسکویت کریسمس باید اجازه دهید شیرینی کاملاً خنک گردد و بعد مراحل تزئین را آغاز کنید.
  • برای پخت بیسکویت کوکی زنجبیلی می توانید به جای شکر از شیره خرما یا شیره انگور نیز بهره ببرید.
  • به عنوان آموزش کوکی کریسمس باید بدانید که قرار دادن این شیرینی ها به مدت زیاد در معرض هوا موجب خشک شدن شیرینی می گردد. از طرفی اگر شیرینی را به صورت داغ در ظرف در بسته قرار دهید، کیفیت کوکی تا حد زیادی کاهش پیدا می نماید. بعد از طرز تهیه جینجر برد اجازه دهید شیرینی ها خنک شوند و بعد آن ها را داخل ظرف دربسته در یخچال قرار دهید.
  • در طرز تهیه بیسکوییت جینجر به شکل آدمکی یا خانه توجه داشته باشید که پخت بیش از میزان کوکی موجب ترک خوردن آن می گردد.
  • در دستور پخت کوکی کریسمس بهتر است به جای پودر زنجبیل از زنجبیل تازه رنده شده بهره ببرید. این کار موجب می گردد تا بیسکویت آدمکی شما خوش عطر و طعم تر گردد.
  • توجه داشته باشید در طرز تهیه کوکی برای کریسمس حتماً از کره سرد بهره ببرید.
  • اگر در طرز تهیه شیرینی کریسمس آدمکی به جای شکر از پودر قند بهره ببرید، بافت خمیر شما نرم تر و یکدست تر خواهد شد.
  • در صورتی که مایه کوکی کریسمس از پوست پرتقال رنده شده استفاده می کنید، به هیچ عنوان قسمت سفید پوست را رنده نکنید. این کار موجب می گردد تا بیسکویت کوکی کریسمسی شما تلخ گردد.
  • در صورتی که دستور پخت کوکی کریسمس آدمکی متوجه شدید خمیر شما چسبنده شده، ممکن است که خمیر گرم شده باشد. در این شرایط خمیر را برای چند ساعت در یخچال قرار دهید و بعد دوباره برای قالب زدن اقدام کنید. در صورتی که خمیر سرد است و هنوز می چسبد، می توانید مقداری آرد روی خمیر بریزید و سپس قالب بیسکویت آدمکی زنجبیلی را نیز اول داخل آرد بزنید و بعد روی خمیر قرار دهید.
  • بعد از طرز تهیه بیسکویت جینجر برد کوکی نرم و خوشمزه می توانید تا 6 ماه آن ها را در یک ظرف در بسته در فریزر قرار دهید. در صورتی که قصد دارید شیرینی های آدمکی زنجبیلی را در فریزر قرار دهید، بهتر است که آن ها را به صورت تزیین نشده آماده کنید. در صورتی که شیرینی کریسمس زنجبیلی شما تزیین شده است، باید آن را زودتر مصرف کنید.
  • برای تزیین بیسکویت آدمکی زنجبیلی می توانید ابتدا آن را داخل شکلات سفید فرو ببرید و سپس با استفاده از آیسینگ رنگی طرح مورد نظرتان را روی جینجر برد کوکی پیاده کنید.
  • در صورت تمایل می توانید برای تزیین کوکی آدمی زنجبیلی و بیسکویت خانه زنجبیلی نرم از انواع خلال پسته، بادام و مغزهای مختلف بهره ببرید.
  • در طرز تهیه بیسکویت زنجبیلی اگر دوست دارید آبنبات یا مغزها را روی شیرینی بچسبانید، بهتر است روی بدنه شیرینی مقداری آیسینگ یا شکلات آب شده بریزید و بعد مغزها یا آبنبات های رنگی را روی بیسکویت کریسمسی قرار دهید.
  • در طرز تهیه بیسکویت جینجر اگر شیرینی شما به میزان کافی پف نکرد، معمولاً ماندن خمیر در بیرون از یخچال و یا گرم شدن خمیر می تواند دلیل این موضوع باشد. از همین رو بعد از آماده شدن خمیر کوکی همانطور که در آموزش کوکی کریسمس نیز عنوان شد، بلافاصله خمیر را داخل فر قرار دهید یا اگر خمیر گرم شده، اجازه دهید در یخچال سرد گردد و بعد در فر بگذارید.
  • در طرز تهیه کوکی زنجبیلی ساده، دیگر احتیاجی به استفاده از قالب آدمکی نیست و می توانید کوکی ها را به شکل دلخواه فرم دهید و بپزید.
  • برای طرز تهیه جینجر برد کوکی رژیمی می توانید شیرینی را با شکر بسیار کمتر آماده نموده و تنها آیسینگ روی شیرینی را شیرین کنید، یا به جای آیسینگ از شکلات تلخ بهره ببرید.

سوالات متداول

برای تزیینات رنگی روی شیرینی زنجبیلی از چه چیزی استفاده می گردد؟

برای تزیین کردن کوکی زنجبیلی کریسمس به صورت رنگی باید از آیسینگ های رنگی بهره ببرید. بعلاوه برای تزئین بیسکویت زنجبیلی کریسمس می توانید از شیرینی مارشمالو، شکلات آب شده و ترافل های رنگی نیز بهره ببرید.

اگر آیسینگ شیرینی زنجبیلی سفت بود چکار کنیم؟

سفت بودن آیسینگ موجب می گردد تا نتوانید به راحتی شیرینی را تزیین کنید. برای برطرف این مشکل می توانید مقداری آب به آیسینگ اضافه کنید.

چطور بفهمیم که شیرینی زنجبیلی پخته است؟

زمانی که شیرینی زنجبیلی پخته گردد، رنگ آن کمی متمایل به طلایی می گردد.

سایز بیسکویت زنجبیلی باید چقدر باشد؟

برای تهیه این بیسکویت مخصوص کریسمس، می توانید از قالب های مختلف با سایز های متفاوت بهره ببرید. اما به خاطر داشته باشید که هر چه سایز آدمک ها کوچک تر باشد، زمان پخت کمتری خواهند داشت. شکل و میزان این بیسکوییت در هر کشور فرق دارد و آن را به شکل های مختلف که سمبل کریسمس هستند مثل کاج، دانه های ستاره شکل برف، گوزن، برگ و … تهیه می نمایند.

منبع: افق کوروش

به "طرز تهیه کوکی کریسمس زنجبیلی (شیرینی آدمکی) نرم و خوشمزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کوکی کریسمس زنجبیلی (شیرینی آدمکی) نرم و خوشمزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید