محققان کشور در پژوهشی از فناوری نانو به جای آنتی بیوتیک استفاده کردند

به گزارش وبلاگ تاوافی، پژوهشگر و عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان با همکاری پژوهشگران دانشگاه برلین توانستند با استفاده از نانو مواد گرافنی، راهکاری برای مقابله با ویروس HSV بدون استفاده از آنتی بیوتیک ها ارائه دهند.

محققان کشور در پژوهشی از فناوری نانو به جای آنتی بیوتیک استفاده کردند

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، در این پروژه تحقیقاتی، ابزار جدیدی بر پایه گرافن تهیه شده که در از بین بردن نوع خاصی از این ویروس (HSV) بسیار مؤثر است.

این طرح حاصل کوشش های گروه تحقیقاتی محسن عادلی و پژوهشگرانی از دانشگاه برلین آلمان است و در قالب مقاله ای با عنوان Functionalized nanographene sheets with high antiviral activity through synergistic electrostatic and hydrophobic interactions در مجله Nanoscale با ضریب تأثیر 6.97 (سال 2019) به چاپ رسیده است.

عادلی، در مورد انجام این پژوهش گفت: در این پروژه تحقیقاتی، گروه ما به همراه چند تیم دیگر از کشور آلمان، ابزار جدیدی را بر پایه گرافن تهیه نموده است که در از بین بردن نوع خاصی از ویروس (HSV) بسیار مؤثر هستند . در این کار ما با ترکیب برهم کنش های آبگریز و قطبی، کارایی مواد را برای از بین بردن ویروس ها بسیار بالا برده ایم به طوری که هر نانو ماده، یک ویروس را از بین می برد.

استاد پژوهشی دانشگاه لرستان، اجرای این طرح را نویدبخش درمان های مؤثر و جدید در آینده دانست و گفت: در این کار تحقیقاتی سعی شده است تا با استفاده از نانومواد گرافنی، ساختارهایی تهیه گردد که به طور مؤثر قادر به از بین بردن نوع خاصی از ویروس ها هستند. وی اضافه نمود:گرافن به عنوان یک نانوماده دوبعدی با نسبت سطح به حجم بسیار بالا به عنوان بستری برای اتصال گروه های آبگریز و قطبی مورداستفاده نهاده شد که نتیجه آن ایجاد مواد عامل دار با برهم کنش های هم زمان زیاد (Multivalent interactions) با ویروس ها هستند.

عادلی اعلام کرد: این مواد می توانند در مقیاس بالا تهیه شوند و با توجه به کارایی بسیار بالای آن ها در غلظت های بسیار پایین تهیه آن ها در حتی مقیاس گرم می تواند نیازها را در سطح وسیعی پوشش دهد، ضمن اینکه در این غلظت پایین سمیت قابل توجهی را در برابر سلول های انسانی از خود نشان نمی دهند. این مواد می توانند در درمان های نوین بیماری های عفونی و همچنین میکروب زدایی آب و محیط زندگی مورداستفاده قرار گیرند.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس

به "محققان کشور در پژوهشی از فناوری نانو به جای آنتی بیوتیک استفاده کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محققان کشور در پژوهشی از فناوری نانو به جای آنتی بیوتیک استفاده کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید