هُرم تابستان و ایمنی در برابر خورشید داغ و عالمتاب

به گزارش وبلاگ تاوافی، پاسخ 10 سؤال داغ در خصوص محافظت از خود در برابر خورشید سوزان را اینجا در فوت وفن بخوانید.

هُرم تابستان و ایمنی در برابر خورشید داغ و عالمتاب

1- برترین راه برای درمان سوختگی چیست؟

یک روز طول می کشد که شما آسیب ناشی از آفتاب سوختگی را به شکل قرمز شدن کامل پوست مشاهده کنید. آیا اکنون راهکار این است که آسپیرین بخورید؟ مصرف آسپیرین شاید ابتلا به آفتاب سوختگی را کمتر کند. اما بهتر است تا می توانید آب بنوشید. سوختگی درجه یک و درجه دو را با حمام آب سرد و مرطوب کردن پوست با آلوئه ورا و پماد هیدروکورتیزون درمان کنید. اگر سوختگی همراه با سردرد، تب یا لرز بود، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

2- کمی قرمز شدن به کسی آسیب نمی رساند. درست است؟

اشتباه است. قرار گرفتن در معرض تشعشعات فرابنفش موجب جهش سلول های شما و تغییر شکل پیدا کردن آنها و در نهایت ابتلا به سرطان می گردد. آفتاب سوختگی همراه با تاول در کودکی و بلوغ احتمال ابتلا به سرطان پوست در بزرگسالی را افزایش می دهد زیرا ملانوما زمان بیشتری را برای بروز در طی دوران زندگی پیدا می نماید. دیگر عوارض ناخوشایند عبارت است از: چروک و چرمی شدن پوست، لکه های قهوه ای خورشید و آب مروارید.

3- چرا در ساحل دریا بیشتر احتمال آفتاب سوختگی وجود دارد؟

تشعشعات خورشید می توانند از آب دریا (برف) و شن های ساحل انعکاس پیدا نمایند. عوامل دیگری نیز وجود دارد: تشعشعات فرابنفش در فصل تابستان به بیشترین حد قدرت خود در اواسط روز، در ارتفاعات بالاتر و نزدیک به استوا می رسد. حتی در روزهای ابری هم 80 درصد از تشعشعات خورشید می تواند از پس ابر، مه و غبار عبور نمایند و به زمین برسند.

4- آیا SPF 30 دو برابر بهتر از SPF 15 است؟

نه خیلی. SPF در واقع به شما می گوید که چه مدت وقت دارید تا آفتاب سوخته شوید. با استعمال SPF 2 می توانید دو برابر بیشتر در آفتاب بمانید تا بدون آن. بنابراین، SPF 30 به شما سی برابر زمان بیشتری از محافظت در برابر خورشید را نسبت به محافظت طبیعی می دهد. با این ضدآفتاب 97 درصد از تشعشعات مضر خورشید بازتابانیده می گردد. در حالی که SPF 15 تنها 93 درصد از تشعشعات را باز می تاباند.

5- ضدآفتاب چطور کار می نماید؟

مؤثرترین ضدآفتاب ها از شما در برابر تشعشعات UVA و UVB محافظت می نمایند. آنها تشعشعات فرابنفش را به طور شیمیایی جذب می نمایند یا آنها را از بدن بازتاب می دهند و دفع می نمایند.

6- چرا سرخ موها و سفیدپوست ها برنزه نمی نمایند؟

ملانین به بدن یاری می نماید که تشعشعات فرابنفش فیلتر شوند اما این کار می تواند مضر هم باشد. فئوملانین نوعی ملانین است که رنگ قرمز و بلوند مو و سفید پوست از آن است و در واقع خطر آسیب آفتاب مانند آفتاب سوختگی و سرطان پوست را در موقرمزها و سفیدپوست ها بیشتر می نماید.

7- چرا پوست برنزه می گردد؟

در پاسخ به تشعشعات فرابنفشی که لایه داخلی پوست را می سوزاند، بدن انسان رنگدانه های ملانین را فراوری می نماید که رنگ تیره ای به پوست می دهد. این رنگدانه ها تشعشعات را جذب نموده و از آسیب رسیدن به سلول های پوست پیشگیری می نمایند. بیشتر مردم با یک روز کنار ساحل بودن یا یک جلسه سولاریوم برنزه نمی شوند زیرا مدتی طول می کشد که ملانین ساخته گردد.

8- چه چیزهایی منجر به سوختن و خارش پوست با قرار گرفتن زیر نور خورشید می گردد؟

سلول های آسیب دیده به مغز پیغام می فرستند و سیگنال می دهند که آسیب دیده اند و دریافت نماینده های درد را فعال می نمایند که منجر به حساس شدن پوست نسبت به لمس می گردد.

9- چرا پوست آفتاب سوخته قرمز می گردد؟

برای ترمیم و التیام آسیب دیدگی و از بین بردن سلول های مرده، رگ های خونی بزرگ می شوند و جریان خون در قسمت های سوخته بدن افزایش پیدا می نماید. ازدیاد خون منجر به قرمز شدن و گرمای پوست می گردد.

10- خورشید چطور پوست را می سوزاند؟

با اینکه ممکن است روی جایگاه راحتی خود ساحل پخته شوید، نور فرابنفش ساطع شده از خورشید نیز به وسیله پوست وارد بدن می گردد و سلول های زنده ای را که معمولاً به ساخت پوست تازه یاری می نمایند را می کشد. اشعه فرابنفش آ. که همان UVA است می تواند بیشتر در اعماق پوست نفوذ کند اما هر دوی تشعشعات UVA و UVB می تواند قادر به سوزاندن پوست هستند.

منبع: فوت و فن

به "هُرم تابستان و ایمنی در برابر خورشید داغ و عالمتاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هُرم تابستان و ایمنی در برابر خورشید داغ و عالمتاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید