کاشیکاری در خانه پدری!

به گزارش وبلاگ تاوافی، همین حوالی، در هیاهوی شهر، دستانی هنرمند، نقش و نگار می کشند بر دیوارهای سخت و محکم زندگی تا شاید لطافت زندگی در شهر حفظ گردد؛ تا تازه گردد جسم و جانمان به تماشا طبیعتی که حالا با رنگ و نقشی زمینی فضای شهرمان را طراوتی دوباره بخشیده است.

کاشیکاری در خانه پدری!

وبلاگ تاوافی - سمیمه عظیمی: اینجا زیر پل کردستان، تقاطع حکیم، بعد از تونل رسالت؛ طرحی کهکشانی، تیرگی اجباری شهر را آسمانی نموده است؛ به زینت آیات الهی که تناسب دارند با نقش ونگاری که برادر و خواهری نزدیک به 5 ماه، هنرمندانه ترسیمشان نموده اند؛ لاله اسکندری به همراهی برادرش روزبه.

قصه های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

لاله فارغ التحصیل رشته گرافیک است و از سال 87 همکاری اش را با شهرداری منطقه 5 شروع نموده؛ بازخورد مناسب از جانب مردم و استقبال آنها از طراحی های هنرمندانه بر دیواره های سنگی شهر باعث شده این همکاری مستمر باشد.

اسکندری معتقد است تهران به علت ساخت وسازهای بسیار، احتیاجمند توجه و زیباسازی است و اگر این زیباسازی برگرفته از هنر اصیل ایرانی باشد حال و هوای شهر را عوض می نماید.

او که به نقاشی علاقه ای ویژه دارد در کارهای قبلی از نقاشی و کاشی با طرح های مینیاتوری و طبیعت استفاده می نموده اما ماندگاری کار را در استفاده صرف از کاشی دیده و به همین علت در طرح پل کردستان فقط از کاشی، بهره برده است.

روزبه اسکندری هم که در واقع مدیریت عاملی شرکت مجری را به عهده دارد باب گفت وگو را از طراحی طرح شروع کرد؛ اینکه کار 2 بخش دارد و قسمت ساخت و نظارت هنری را لاله انجام می دهد و قسمت زیرسازی و نصب را خودش؛ با همراهی نزدیک به 30 نفر که بر حسب اتفاق 15 نفرشان خانم هستند و 15 نفرشان آقا. کاری هنرمندانه که حالا عنوان طولانی ترین کار کاشی شکسته تهران را یدک می کشد.

کاری با 925 مترمربع که 2 میلیون قطعه کاشی را درون خود جای داده و 110 متر از دیواره شرقی پل کردستان را رنگین نموده است.

روزبه شرح می دهد که ابتدا در کارگاه، قطعات کاشی را به هم می چسبانند و سپس به محل اجرای طرح حمل می نمایند؛ آنجاست که مراحل زیرسازی و نصب و بندکشی انجام می گردد. او می گوید کار اجرایی طرح را از اواسط دی ماه سال گذشته شروع نموده اند و اوایل فروردین طرح به اتمام رسیده است، 15 روز تخریب و زیرسازی به طول انجامیده و از روز 15 اسفندماه نیز عملیات کار نصب را انجام داده اند که 18 اردیبهشت تمام شده است.

او به این مسئله هم اشاره می نماید که روش کار این گروه با همه آنهایی که در سطح شهر تهران به اجرای طرح های اینچنینی می پردازند فرق دارد، چرا که به علت انجام عملیات پیش ساخت و بندکشی استحکام بنا بیشتر بوده و یاری سازه ای به طرح می نماید.

اسکندری این را هم می گوید که برای ترمیم دیوار از ملات ترمیم نماینده استفاده می نمایند و برای نصب کاشی از چسب صنعتی؛ کاشی ها را بر روی توری پلی اتیلن با چسب مخصوص کاشی می چسبانند و برای انجام این کار از 28 نوع رنگ و نقاشی مختلف استفاده نموده اند.

نوع تعامل مثبت شهرداری هم مسئله ای است که آقای اسکندری بر آن تأکید دارد؛ اینکه امکانات مورد احتیاج در محل را به سهولت در اختیارشان قرار داده و تمیزکاری محل را به موقع انجام داده اند؛ و مهم تر اینکه همزمان با پیشرفت طرح پرداخت هزینه ها هم صورت گرفته است. از او درباره تفاوت کار در نمایشگاه و کار در شهر می پرسم، روزبه اسکندری شرح می دهد که مردم به خاطر مسائل و وقت محدودشان گاهی به هیچ وجه فرصت تماشا از نمایشگاه یا موزه را نمی یابند و اقدام شهرداری برای زیباسازی نماهای شهری باعث شده آثار هنری به صورت تابلوهای بزرگ و زیبا به میان مردم بیایند.

اقدامی که به غیر از ایجاد آرامش بصری به آرامش روانی و روحی مردم در فضای پر تراکم و آلوده شهری یاری می نماید و باعث لذت درونی مردم شهر می گردد. روزبه به نکته دیگری هم اشاره می نماید: خلق آثاری اینچنین در واقع استفاده از تکنولوژی نو و تکنیک ها و مصالح نو برای نمایش هنر ناب و اصیل ایرانی و اسلامی است تا مردم به خاطر بیاورند روح هنری در وجودشان ریشه داشته و هنر، منافاتی با رشد تکنولوژی و شهرنشینی ندارد، تا به خاطر بیاورند در همین فضا هم می توان هنرمندانه زیست.

اسکندری درباره مزایای کاشی هم شرح می دهد و می گوید که کاشی عنصری مقاوم در برابر همه شرایط جوی و آب و هوایی است و خلق آثار هنری با استفاده از این عنصر را در همه جای جهان می توان دید. و به همین علت هم بوده که این خواهر و برادر کوشش نموده اند پنجمین کارشان را در تهران به صورت کاشی تمام به نمایش بگذارند. منطقه 6 یک بار دیگر نیز با دستان هنرمند لاله اسکندری و همکارانش زینت یافته است، تقاطع مدرس و رسالت که نخستین کار آنها در این منطقه بوده، کاری به طول 600 مترمربع.

این را هم البته باید گفت که نقاشی های پارک آموزش ترافیک امیرآباد را نیز همین گروه هنرمند، طراحی و اجرا نموده اند. آنها توجه خاصی به منطقه 6 داشته و سعی دارند برترین کارهایشان را در این منطقه به مردم ارائه نمایند؛ منطقه ای که در واقع محله پدری شان محسوب می گردد و آن را قلب فرهنگی تهران می شناسند.

--

منتشر شده در وبلاگ تاوافی محله منطقه 6 به تاریخ 1393/2/29

منبع: همشهری آنلاین

به "کاشیکاری در خانه پدری!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاشیکاری در خانه پدری!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید