کرونا و پیشنهادهای عجیب درمان آن

به گزارش وبلاگ تاوافی، مجله ایلیاد/ در هفته های گذشته، انتشار کروناویروس باعث شده تا تعداد زیادی از مردم جهان به این بیماری دچار شوند و تعداد زیادی را نیز به کام مرگ کشانده است. متاسفانه تا زمان نوشتن این مقاله، هیچ گونه واکسنی برای پیشگیری و هیچ دارویی برای درمان بیماران مبتلا به کروناویروس ساخته نشده است و محققان در مراکز علمی، دانشگاه ها و آزمایشگاه ها در تلاش هستند تا هر چه زودتر، واکسن و داروی این بیماری را ساخته، آزمایش و پس از تایید و تولید انبوه، به بیمارستان های سراسر جهان ارسال کنند.

کرونا و پیشنهادهای عجیب درمان آن

اما این تمام ماجرا نیست؛ حداقل باخبر هستیم که در کشور خودمان ایران، افرادی بوده اند که بیکار ننشسته و در این بحران با بهره از روش هایی مختلف، سعی در خالی کردن جیب مردم و ترویج ناآگاهی و شبه علم می کنند. این کار آن ها شاید به خودی خود باعث ابتلای افراد به کرونا نشود، اما باعث ایجاد ناهنجاری هایی خواهد شد که در آینده، گریبان گیر افراد پیرو آن ها و جامعه ای بزرگ می شود؛ برخی دیگر از این افراد، پا را فراتر گذاشته و با روش هایی تعیین، مستقیماً با جان انسان ها بازی می کنند. با توجه به اینکه وجود این بیماری هنوز در ایران به حد بالای خود نرسیده و این خطر همچنان دوستان و عزیزان مان را تهدید می کند، در این مقاله سعی داریم تا شما را با چنین ناهنجاری های اجتماعی و انسانی آشنا کنیم، تا شاید گامی در آگاهی بخشیدن در خصوص خطرهای موجود در پشت این ماجراها باشد.

روش های اعتقادی

برای اولین نمونه، افرادی با اهدافی جهت دار، انگیزه های اعتقادی و باورهای مذهبی افراد را تحریک می کنند و به خاطر ناآگاهی خود، با ساختگی دانستن این بیماری توسط افراد خداناباور، آن را دسیسه ای برای دور کردن مومنان از مقدسات می دانند و مردم را به بی اعتنایی نسبت به اخبار پیرامون کرونا و انجام مراسمات مذهبی جمعی تشویق می کنند.

باور نداشتن به وجود این بیماری، خود یک بیماری دیگر است؛ توهم توطئه یک اختلال روانی محسوب می شود؛ چرا که فرد، هر رخدادی را به توطئه ای از سوی دشمنان خود منسوب می کند. این نوعی فریب عمومی است که در کشور ما به یک اپیدمی تبدیل شده و تا جایی پیش رفته است که در ویدئوی منتشر شده در فضای مجازی، پدری پسر خود را مجبور به بوسیدن و لیسیدن در و دیوار مکانی مذهبی می کند تا اثبات کند این اماکن، پاکیزه و عاری از بیماری هستند.

روش های غیرپزشکی

طب سنتی مدعی درمان برخی بیماری ها، با استفاده از روش هایی جز روش های پزشکی مدرن است و با بهره از طبیعت، داروهایی می سازد که می تواند بیماری ها را درمان کند. وجود داروها و درمان هایی در طب سنتی انکارناپذیر است، اما عدم ذکر عوارض این داروها، انتقادی بوده که همواره به این نوع درمان وارد است که می تواند باعث بروز مشکل یا مشکلاتی دیگر شوند. اما جدیداً ظهور نوع جدیدی از طب، منسوب به طب اسلامی، مشکل را دوچندان کرده است. این طب، مدعی درمان هر نوع بیماری با هر درجه وخامت، با داروهایی است که منشاء آن ها تعیین نیست و در هیچ جایی مورد آزمایش و تایید قرار نگرفته اند. این افراد که خود را حکیم می نامند، با استناد به روایات مذهبی که بیشتراً دارای هیچ منبع معتبری نیستند، اقدام به تجویز دارو و گاهاً دعا و وِرد می کنند تا یک بیمار را شفا دهند. جالب اینجاست که بیشتر رهبران مذهبی در ایران، با این نوع طب مخالفت کرده اند و مردم را به عدم پیروی از آن دعوت می کنند.

تا به امروز از سوی طب سنتی، تنها در چند مورد، داروهایی گیاهی برای تقویت دستگاه ایمنی بدن، جهت مقابله با ابتلا به کرونا سفارش شده است که کارشناسان، موثر بودن این داروها را منوط به استفاده در دُزهای بالا با پذیرش ریسک عوارض آن می دانند؛ به این معنی که نوشیدن یک فنجان یا یک لیوان از یک دم نوش، تاثیری بر تقویت دستگاه ایمنی بدن انسان ندارد.

اما جالب است بدانید که حکیم های طب اسلامی، مدعی درمان کرونا شده اند. آن ها داروهایی را سفارش می کنند که نه فایده آن تعیین است و نه عوارضش قابل پیش بینی است؛ ولی تنها به خاطر یدک کشیدن نام دین اسلام، در تلاش برای اعتبار بخشیدن به فعالیت های ضدبشری خود هستند؛ چرا که استفاده از روشی غیرعلمی و تایید نشده برای حفظ سلامتی یا بهبود یک بیماری، بازی کردن با جان انسان ها برای کسب ثروت یا شُهرت است.

روش های تلقینی

سیستم ایمنی بدن من، قوی است، گلبول های سفید خون من، بسیار قدرتمندند، من به کرونا مبتلا نمی شوم، چرا که ایمنی بدن من بالاست.

این ها جملاتی هستند که ما را به یاد سخنرانی های انگیزشی کسب موفقیت می اندازد. تلقین درمانی روشی است که به فرد مبتلا به بیماری القا می کنند که در حال خوب شدن است و حتی با خوراندن داروهای خنثی، به او تلقین می کنند که فرایند درمانی مناسبی را طی می کند؛ گاهاً این روش به شکل آماری در درمان برخی بیماری های ساده و غیرعفونی جوابگو بوده، اما آیا می شود با تلقین به بیماری دچار نشد؟ آیا ویروس کرونا در برابر فردی که مدام بگوید سیستم ایمنی بدن من قوی است ناتوان است؟ آیا واقعاً گلبول های سفید خون انسان، با گفتن این جملات، باانگیزه می شوند و قدرتمندتر در برابر کروناویروس مقابله می کنند؟

عقل سالم پاسخ می دهد، خیر. نه ویروس حرف ما را می فهمد و نه گلبول های سفید خونمان با این حرف ها باانگیزه می شوند. بهترین کار برای داشتن ذهنی آماده برای مقابله با این بیماری، حفظ آرامش و دور نگه داشتن خودمان از استرس های شدید ناشی از بیمار شدن است. تمامی متخصصان علم نوین پزشکی، به این مورد اشاره کرده اند که وجود استرس شدید، باعث انتشار آنزیم هایی در بدن می شود که بر روی مغز و سیستم ایمنی بدن انسان، تاثیرات مخربی دارند. طبق گفته روانشناسان، در چنین شرایطی، جملات انگیزشی مثبت، تنها برای افراد مبتلا به اختلالات رفتاری مناسب است که نمی توانند ذهن خود را کنترل کنند و از استرس دور نگه دارند.

روش های شیادانه

از همه این موارد بدتر، تبلیغ روش هایی برای درمان یا پیشگیری از کرونا است که واقعاً خنده دار هستند؛ در اینجا فقط به نام آن ها اشاره می کنیم، چرا که نوشتن در نقد آن ها از خود این روش ها کار بی فایده تری است. قلیان ضدکرونا! عقیق ضدکرونا! طلسم ویروس کرونا! ضدانرژی کرونا! درمان آنلاین کرونا! وِرد فراری دادن ویروس! و نمونه های بیشماری که حتماً آن ها را دیده اید. بدیهی است که تمام این تبلیغات، کلاهبرداری است.

در خاتمه ذکر این موضوع ضروری است که تنها راه پیشگیری از ابتلا به کروناویروس، رعایت نکات بهداشتی است. این نکات بهداشتی را نه از طریق پیام های موجود در فضای مجازی، بلکه از منابع معتبر پزشکی بخوانید. اگر علائم این بیماری را در خود مشاهده کردید، در مکانی امن و دور از دیگران بمانید و با مراکز پزشکی یا اورژانس تماس بگیرید تا آن ها اقدامات لازم را انجام دهند.

منبع: همگردی

به "کرونا و پیشنهادهای عجیب درمان آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا و پیشنهادهای عجیب درمان آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید