تیروئیدیت: علائم و درمان

به گزارش وبلاگ تاوافی، تیروئیدیت بیماری بوده که به وسیله التهاب غده تیروئید تعیین می گردد. این مقاله اطلاعاتی را در رابطه با علائم و روش های درمان تیروئیدیت ارائه می دهد.

تیروئیدیت: علائم و درمان

مترجم: سهیلا حاجی زاده

منبع:راسخون

تیروئیدیت بیماری بوده که به وسیله التهاب غده تیروئید معین می شود. این مقاله اطلاعاتی را در رابطه با علائم و روش های درمان تیروئیدیت ارائه می دهد.

غده تیروئید یک غده درون ریز پروانه ای شکل بوده که درقسمت پایین گردن قرار گرفته است. این غده عمل ترشح هورمون های تیروئیدی به نام تیروکسین و تری یدوتیرونین را بر عهده دارد. این هورمون ها نقش مهمی در تنظیم فشار خون، دمای بدن و ضربان قلب بر عهده دارند. غده هیپوفیر باعث فراوری هورمون تحریک نماینده تیروئید شده که این هورمون فراوری هورمون های تیروئیدی به وسیله غده تیروئید را تحریک می نماید. آسیب به غده تیروئید می تواند در قالب پرکاری و یا کم کاری تیروئید ظاهر شود. هنگامی که این غده ملتهب می شود، تیروئیدیت بروز می نماید.

عوامل موثر در بروز بیماری تیروئیدیت

تیروئیدیت به انواع زیر دسته بندی می شود:

تیروئیدیت هاشیموتو، تیروئیدیت پس از زایمان، تیروئیدیت حاد، تیروئیدیت خاموش، تیروئیدیت ناشی از دارو، تیروئیدیت ناشی از تابش امواج، تیروئیدیت عفونی حاد

تیروئیدیت هاشیموتو به واسطه پاسخ غیر طبیعی سیستم ایمنی رخ می دهد. این بیماری یک نوع بیماری خود ایمنی بوده که در آن سیستم ایمنی سلول های تیروئید را با سلول های خارجی اشتباه گرفته و به آن ها حمله کند. همچنان که بیماری پیشرفت می نماید، سطوح TSH افزایش می یابد، و غده هیپوفیز کوشش می نماید که هورمون های بیشتری را فراوری کند. با این حال، از آن جا که غده تیروئید نمی تواند مقادیر کافی هورمون فراوری کند، سطوح T4 کاهش می یابد.

اعتقاد بر این است که تیروئیدیت بعد از زایمان به وسیله پاسخ غیر طبیعی سیستم ایمنی ایجاد می شود. عوامل خطرساز این بیماری شامل بیماری های خود ایمنی از قبل موجود، سابقه خانوادگی تیروئیدیت و توسعه تیروئیدیت بعد از زایمان بعد از بارداری قبلی می باشد.

تیروئیدیت حاد به عفونت بخش بالایی دستگاه تنفسی که عمدتا عفونت ویروسی می باشد، نسبت داده می شود. تیروئیدیت خاموش عمدتا زنانی که دارای تنها یک کودک هستند را تحت تاثیر قرار می دهد. اعتقاد بر این است که داروهایی مانند اینترفرون و آمیودارون می توانند مسئول ایجاد التهاب باشند. تیروئیدیت عفونی حاد عمدتا به وسیله عفونت باکتریایی ایجاد می شود.

عوامل خطرساز

تیروئیدیت هاشیموتو شایع ترین اختلال تیروئیدی در آمریکا می باشد. این بیماری عمدتا زنان را مبتلا می سازد. افراد بالای 40 سال به اندازه بیشتری به این بیماری دچار می شوند. فهرستی از عوامل خطرساز تیروئیدیت در زیر ارائه شده است.

سابقه خانوادگی یا سابقه فردی تیروئیدیت و یا اختلالات سیستم ایمنی

بارداری

عفونت های ویروسی و باکتریایی

پرتو درمانی و داروهایی مانند آمیودارون یا لیتیوم

انواع تیروئیدیت علل علائم درد گردن

تیروئیدیت هاشیموتو حمله آنتی بادی ها علائم کم کاری تیروئید خیر

تیروئیدیت حاد عفونت ویروسی تیروئید دردناک بله

تیروئیدیت خاموش حمله آنتی بادی ها علائم پرکاری تیروئید، در پی علائم کم کاری تیروئید خیر

تیروئیدیت بعد از زایمان حمله آنتی بادی ها بعد از زایمان علائم پرکاری تیروئید خیر

تیروئیدیت ناشی از دارو داروهایی مانند آمیودارون، لیتیم، اینترفرون و سیتوکین ها علائم پرکاری تیروئید خیر

تیروئیدیت ناشی از تابش پرتو درمانی تابش خارجی برای بعضی سرطان ها علائم پرکاری تیروئید خیر

تیروئیدیت عفونی حاد عفونت به واسطه هر ارگاهمم و عمدتا به واسطه باکتری ها تیروئید دردناک، تب و علائم پرکاری تیروئید بل

علائم تیروئیدیت

جدول زیر اطلاعاتی را در رابطه با علل و علائم انواع مختلف تیروئیدیت ارائه می دهد.

حالا باید روشن شده باشد که علائم بر اساس نوع تیروئیدیت متفاوت می باشد. این علائم وابسته به سرعتی است که در آن غده تیروئید در حال بزرگ شدن می باشد.

علائم پرکاری تیروئید

تخریب سریع سلول های تیروئید که علائمی مشابه با پرکاری تیروئید ایجاد می نمایند شامل موارد زیر می باشد:

کاهش ناگهانی وزن حتی با رعایت رژیم غذایی مناسب

ضربان قلب سریع و نامنظم، تومورها، تغییرات در الگوهای روده، حرکات مکرر روده، شنماینده شدن موها، افزایش حساسیت به گرما، اضطراب، پریشانی و زود رنجی، خستگی، ضعف عضلانی، گراتر، مسائل خواب، خشک شدن پوست، بروز اختلال در قاعدگی

علائم کم کاری تیروئید

در صورتی که غده تیروئید اندازه کافی هورمون فراوری نکند، کم کاری تیروئید ایجاد می شود. علائم این بیماری به توضیح زیر می باشد:

خستگی، یبوست، ریزش مو، کاهش ضربان قلب، افسردگی، افزایش حساسیت به سرما، افزایش وزن غیر منتظره، صورت پف نموده، ضعف عضلانی، سطوح بالای کلسترول خون، سفت شدن عضلات و مفاصل، اختلال در حافظه، دوره های سنگین و نامنظم قاعدگی

تشخیص و درمان

معاینه فیزیکی غده تیروئید به معین این که آیا غده تیروئید بزرگ شده یا خیر، یاری می نماید. آزمایش خون اندازه هورمون های تیروئیدی موجود در خون را براورد می نماید. اسکن تیروئید هم به منظور آنالیز غده تیروئید مورد استفاده قرار می گیرد. بیوپسی غده تیروئید هم به شناسایی علل بروز این بیماری یاری می نماید.

گزینه های درمانی می تواند تنها بعد از شناسایی نوع تیروئیدیت تشخیص داده شود. برای بیماری که مبتلا به پرکاری تیروئید می باشد، پزشک ممکن است مسدود نماینده های بتا را به منظور پایین آوردن ضربان قلب تجویز کند. چنین بیمارانی ممکن است در معرض ید رادیواکتیو هم قرار بگیرند که باعث کاهش غده تیروئید می شود. در موارد شدید، داروهای ضد تیروئیدی هم می تواند به کاهش علائم یاری کند. داروهای جایگزین هورمون هم به احیاء سطح هورمون ها یاری می نماید و از این رو فعالیت های متابولیکی را تنظیم می سازد و مانع از التهاب بیشتر غده تیروئید می شود. داروهای تسکین دهنده درد هم ممکن است برای بیمارانی که از گلو درد رنج می برند، تجویز شود. در خصوص کم کاری تیروئید، هورمون تیروئید سنتزی مانند لووتیروکسین تجویز می شود.

در صورتی که این بیماری درمان نشود، اختلالات تیروئیدی ممکن است منجر به بروز آسیب دائمی به غده تیروئید شود. بنابراین، بعد از بروز و مشاهده علائمی این بیماری بلافاصله باید به پزشک مراجعه کرد.

منبع: راسخون

به "تیروئیدیت: علائم و درمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تیروئیدیت: علائم و درمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید