خواص گیاه دارویی مریم گلی؛ از سلامت دندان تا درمان مسائل پوستی

به گزارش وبلاگ تاوافی، ایسکا نیوز/ شاید تصور کنید که مریم گلی گیاهی است که فقط در آشپزی از آن استفاده می گردد، ولی جالب است بدانید که از برگ های این گیاه که سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدان است به صورت چای هم استفاده می گردد. از مهم ترین خواص مریم گلی می توان به تقویت حافظه و تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره نمود. در طب سنتی، صدها سال است که برای سرماخوردگی و اختلالات گوارشی برگ های گیاه مریم گلی مورد استفاده قرار می گیرد. آنتی اکسیدان هایی که داخل آن وجود دارد، سیستم دفاع بدنی را قوی نموده و مقاومت بدن را افزایش می دهد.

خواص گیاه دارویی مریم گلی؛ از سلامت دندان تا درمان مسائل پوستی

تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد که این گیاه کلسترول بدن را هم کم نموده و برای سلامت مغز و اعصاب و بهبود حافظه بسیار موثر و مفید است. این گیاه همواره سبز دائمی متعلق به خانواده نعناعیان همراه با گیاهان نظیر پونه کوهی، رزماری، اسطوخودوس، ریحان و آویشن است.

اسناد زیادی برای استفاده های قدیمی و سنتی از مریم گلی در پزشکی وجود دارد که قدمت آنها به هزاران سال پیش برمی گردد. مریم گلی در ابتدا برای درمان مارگزیدگی، حفاظت در برابر شَر، افزایش قدرت باروری زنان و موارد دیگری استفاده می شد که امروزه دیگر کاربردی ندارند یا اهمیت خود را از دست داده اند.

در پژوهش های تازه تعیین شده است که مریم گلی تأثیرات مهمی بر بدن انسان می گذارد و به همین علت است که امروزه این گیاه به طور گسترده ای به سراسر دنیا صادر می گردد و راه خود را به دستورهای آشپزی کشورهای مختلفی از ایالات متحده تا کشورهای خاورمیانه باز نموده است.

خواص فوق العاده مریم گلی

درمان التهاب

جویدن برگ های مریم گلی درمان خوشایند و لذت بخشی نیست، ولی این کار مؤثرترین راه برای اثرگذاری ترکیبات آلی این گیاه در بدن شما است. مصرف تنتور (در اصطلاح پزشکی مایعی است که از تأثیر الکل یا اتر بر جوهرهای مواد گیاهی، حیوانی یا معدنی به دست آید) مریم گلی و خیسانده برگ های آن هم روش خوبی است.

ولی اگر دچار مسائل التهابی به ویژه در مجاری تنفسی یا گواشی خود هستید، می توانید با استفاده از چای و دم نموده مریم گلی آن التهاب را ازبین ببرید. ویژگی های ضدالتهابی مریم گلی برای مسائل سلامتی مانند آرتروز و نقرس و بعلاوه التهاب کلی سیستم قلبی عروقی (که می تواند منجربه بیماری قلبی و فشارخون بالا گردد) هم مفید است.

ضد پیری

آنتی اکسیدان ها نشانه های سالخوردگی مثل چین و چروک، خطوط ظریف و خال های پیری را معکوس می نمایند. این آنتی اکسیدان ها از رادیکال های آزادی محافظت می نمایند که به سلول های پوست آسیب می رسانند و سبب پیری پوست می شوند. این گیاه غنی از کلسیم و ویتامین A است که از پوست شما در برابر هجوم رادیکال های آزاد محافظت می نماید و به بازسازی روزانه سلولی یاری می نماید و باعث به حداقل رساندن و به تاخیر افتادن ظهور چین صورت می گردد.

درمان ریزش مو

از زمان باستان برای مبارزه با ریزش مو و طاسی استفاده می شده است. توصیه می گردد که 3 تا 4 قطره روغنش را با مقادیر برابری از روغن رزماری و نعناع ترکیب کنید و با یک قاشق سوپخوری روغن زیتون رقیق کنید. پوست سر خود را دو بار در روز با آن ماساژ دهید.

همان طور که در بالا گفتیم مریم گلی عملنمودهای مغزی را تحریک می نماید و قدرت حافظه و تمرکز را افزایش می دهد. مریم گلی به برطرف کردن اختلالات شناختی مانند آلزایمر و زوال عقل هم یاری می نماید. البته پژوهش های مربوط به این کاربردهای مریم گلی هنوز در مراحل اولیه قرار گرفته است، ولی برداشتن گام های جدی برای جایگزین کردن داروهای گیاهی به جای داروهای شیمیایی بسیار هیجان انگیز است.

سلامت دندان

این گیاه می تواند نقش مهمی در برنامه دندان پزشکی شما ایفا نماید. از آن می توان به اسم دهان شویه موثر در درمان بیماری های لثه، گلو و برفک استفاده کرد. اگر دچار مشکل هستید، می توانید به سادگی چای مریم گلی بخورید یا آن را در مکعب های یخ منجمد کنید. برای تسکین درد یکی از این مکعب ها را در دهان خود بریزید.

کنترل دیابت

شاید درمورد اثربخشی مریم گلی در برخی از مسائل پزشکی شرح داده شده در بالا تردید وجود داشته باشد، ولی درمورد اثربخشی مریم گلی بر بیماری دیابت، توافق گسترده ای وجود دارد. این گیاه عصاره ها و مواد شیمیایی خاصی دارد که اثر داروهایی را تقلید می نمایند که به طور معمول برای کنترل دیابت تجویز می شوند. به نظر می رسد، مریم گلی آزادسازی گلوکز ذخیره شده در کبد را منظم و از نوسانات شدید قند خون جلوگیری می نماید. به همین علت به جلوگیری از بروز دیابت نوع 2 یاری می نماید یا دست کم، اگر فرد قبلا دچار این بیماری شده باشد، آن را کنترل می نماید.

درمان آسم

اثر ضدتشنجی مریم گلی باعث کاهش تنش در عضلات می گردد و می تواند برای جلوگیری از حملات آسم مورد استفاده قرار گیرد. این بیماری در برطرف گرفتگی مخاط در مجاری هوایی و جلوگیری از عفونت های ثانویه موثر است.

درمان مسائل پوستی

خاصیت ضد باکتری این گیاه شگفت انگیز، از وقوع عفونت های پوستی جلوگیری می نماید. بعلاوه دارای خواص ضدعفونی نماینده و ضدالتهابی است که به درمان آکنه و هم تسکین علایم اگزما و پسوریازیس یاری می نماید.

منبع: همگردی

به "خواص گیاه دارویی مریم گلی؛ از سلامت دندان تا درمان مسائل پوستی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص گیاه دارویی مریم گلی؛ از سلامت دندان تا درمان مسائل پوستی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید