مصرف سوخت نیروگاه شازند باید طبق سهمیه اعلامی باشد

به گزارش وبلاگ تاوافی، خبرنگاران/مرکزی مدیرعامل شرکت گاز استان مرکزی گفت: به ما هشدار داده شده است که مصرف سوخت نیروگاه حرارتی شازند باید طبق سهمیه اعلامی باشد.

مصرف سوخت نیروگاه شازند باید طبق سهمیه اعلامی باشد

محمدرضا سمیعی هفتم بهمن ماه در چهارمین جلسه کارگروه اضطرار کاهش آلودگی هوای اراک در مورد شرایط تامین و مصرف گاز در استان مرکزی بیان نمود: طی 24 ساعت گذشته، مصرف گاز در استان مرکزی به 21 میلیون مترمکعب رسید به طوری که حدود 11 میلیون مترمکعب در بخش خانگی، 4.5 میلیون در پالایشگاه و پتروشیمی، یک میلیون و 850 مترمکعب در نیروگاه شازند و 500 متر مکعب در cng و مابقی در سایر بخش ها مصرف شده است.

وی با اشاره به جلسه کمیته سوخت شب گذشته، اظهار کرد: در این جلسه تصمیماتی اتخاذ شد، اما دو سه ساعت پیش هشدار دادند که نیروگاه بیشتر از حد مجاز در حال مصرف سوخت گاز است. به ما فشار وارد می گردد که مصرف نیروگاه طبق سهمیه اعلامی باشد.

سمیعی اضافه کرد: تصمیم بر این شده است که تخصیص گاز به نیروگاه ها براساس شاخص آلودگی باشد و چون هوای اراک سالم است، نیروگاه شازند می تواند مصرف مازوت داشته باشد.

سهم استان، خاموشی نیست

به گزارش وبلاگ تاوافی، فرماندار شازند در این جلسه اظهار کرد: سر دو راهی گیر نموده ایم، از یک سو مسئول امنیت هستیم و از طرفی باید حافظ جان و سلامت مردم باشیم.

رجبی توضیح داد: دستورات کارگروه در شازند اجرایی شده است، اما در این شهرستان غیر از نیروگاه، صنایع آلاینده دیگری هم وجود دارد. شرایط خوبی حاکم نیست و اگر مردم هم اعتراض ننمایند با توجه به شرایط آسیب زننده به روستاها و شرایط کرونا، همچنان نگرانی ها پابرجاست.

وی تاکید نمود: نیروگاه مازوت می سوزاند و در کنار آن خاموشی هم به استان تحمیل می گردد، اما امروز اجازه خاموشی در شازند را ندادیم. در ازای مصرف مازوت و فراوری 900 مگاوات برق توسط نیروگاه، سهم استان خاموشی نیست.

اراک و سکون ادامه دار هوا

در این جلسه مدیرکل هواشناسی استان مرکزی اظهار کرد: از فردا شاهد سکون هوا در استان خواهیم بود و به دلیل عدم وزش باد انباشت آلاینده ها تا صبح پنجشنبه را خواهیم داشت.

کمالی گفت: از پنجشنبه سامانه بارشی وارد کشور می گردد که روی استان مرکزی شدت کمتری خواهد داشت و پیش بینی می گردد از عصر آدینه تا شنبه بارش برف و باران به میزان یک تا 15 میلیمتر داشته باشیم، همچنین دما تا روز آدینه افزایش می یابد به طوری که شب های گرمتری خواهیم داشت.

به گزارش وبلاگ تاوافی، در این جلسه حسین بختیاری فرماندار اراک نیز تاکید نمود: نباید اجازه داد در حالی که برق را قطع می نمایند، گاز را هم اختصاص ندهند.

حمید اخوان از فعالان محیط زیست نیز در این جلسه اظهار کرد: در روزهای ابتدایی آلودگی هوای اراک، اجازه مصرف مازوت در سه واحد نیروگاه داده شد و امید داشتیم که از هفته های بعد نگاه ویژه تری به استان مرکزی اعمال گردد، اما مجددا شاهدیم که خروجی های جلسه با ورودی ها متفاوت است.

وی اظهارکرد: مدیرکل هواشناسی اعلام می نماید، سکون هوا ادامه دارد، مدیرکل محیط زیست اعلام می نماید، نیروگاه همچنان در حال مصرف مازوت است، مدیرعامل شرکت گاز اعلام می نماید که هشدار دادند نیروگاه بیش از سهمیه در حال مصرف گاز است، با همه این تفاسیر انتظار می رود که در مقابل شرایط آلوده نماینده هوا ایستادگی گردد، اما خروجی جلسه چیز دیگری می گردد و نیروگاه همچنان به مازوت سوزی ادامه می دهد.

مدیرعامل موسسه مردم نهاد سبز اندیشان اراک با تاکید بر اینکه از این شرایط عصبانی هستیم، اضافه کرد: 4 هزار نفر شکایت از نیروگاه را امضا نموده اند، دیگر نمی دانیم چطور اعتراض کنیم که تصمیم درست اتخاذ گردد، چه کسی گفته است هوای اراک سالم است؟ ایستگاه های سنجش آلودگی هوا سنسور سنجش so2 رو ندارند و مسلما اطلاعات درستی وجود ندارد. خروجی در مبدا درست کنترل نمی گردد و به دنبال مدیریت آلودگی در مقصد هستیم.

اخوان گفت: محاسبه روزهای ناسالم براساس اپلیکیشن صورت می گیرد که گاهی اعداد این نرم افزار با اعداد محیط زیست همخوان نیست و کارگروه باید طبق رسالت اصلی خود محاسبه درستی داشته باشند و به مرکز انتقال دهد.

وی با بیان اینکه این جزئیات باید دیده گردد تا تصمیم درستی اتخاذ گردد، گفت: طبق مصوبه هیات وزیران، نیروگاه حرارتی شازند باید گازسوز باشد چه کسی به خود اجازه می دهد که بگوید نیروگاه بیشتر از حد مجاز گاز مصرف می نماید؟ این فرد خود را نشان دهد و جوابگوی مردم باشد.

اخوان توضیح داد: حقیقتا جرم رخ داده است و دادستان اراک باید ورود کند، محیط زیست اگر اقدام قضایی نمی نماید عملا ترک فعل انجام داده است. نمی دانیم چرا زورمان به تهران نمی رسد، اگر کاری از دست موسسات مردم نهاد بر می آید، اعلام کنید، هزینه آن هم هرچه باشد پرداخت می کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "مصرف سوخت نیروگاه شازند باید طبق سهمیه اعلامی باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصرف سوخت نیروگاه شازند باید طبق سهمیه اعلامی باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید