چگونه با چرب شدن موی سر مبارزه کنیم؟

به گزارش وبلاگ تاوافی، شاید شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که از چرب شدن موی سر خود به تنگ آمده اید و نمی دانید باید چه کار کنید. هیچ چیز بدتر از آن نیست که دیگران با تماشا موهای چربتان به این فکر نمایند که شما چقدر فرد ناآراسته و کثیفی هستید؛ در حالی که به تازگی حمام نموده و موهای خود را شسته اید. احتمالا در آن لحظه می خواهید تک تک موهایتان را بکنید و از شر چرب شدن موی سرتان خلاص شوید!

چگونه با چرب شدن موی سر مبارزه کنیم؟

قبل از هر چیز باید حرف مردم را نشنیده بگیرید و یک گوش را در و گوش دیگر را دروازه کنید؛ اما در مرحله بعد بهتر است با علت چرب شدن موی سر خود آشنا شوید و در پی راهکار آن بگردید. اگر در این مرحله هستید، با این مقاله همراه باشید تا به سوال هایتان پاسخ دهیم.

چه مواردی می تواند علت چربی موی سر شما باشد؟

موی چرب با نوع مدل مو در ارتباط است

کسانی که موی صاف دارند، بیشتر از دیگران مستعد چرب شدن موی سر هستند. بنابراین اگرچه از نظر بسیاری از افراد موی صاف زیباتر است اما باید با این واقعیت هم رو به رو شوند که موی صاف احتمالا به معنای موهای چرب تر هم خواهد بود. به هر حال خوشگلی دردسر دارد!

رژیم غذایی ناسالم از موی چرب حمایت می نماید

حتما متوجه شده اید که بعضی از غذاها می توانند باعث چرب شدن پوست صورت شوند. همین اتفاق ممکن است برای پوست سرتان هم رخ دهد. داشتن یک رژیم غذایی سالم می تواند یاری نماینده باشد.

دمای هوا در ایجاد موی چرب دخیل است

طبیعی ست که هرچه هوای خانه گرم تر باشد، شما بیشتر عرق خواهید کرد. هرچه بیشتر عرق کنید، به چرب شدن موی سر خود یاری بیشتری خواهید کرد. بنابراین اگر دمای خانه تان خیلی بالاست، دور از چشم پدر خانه کولر را روشن کنید!

جغرافیا می تواند روی ظاهر پوست و مو مثل چرب شدن موی سر موثر باشد. اگر در منطقه ای زندگی می کنید که آب وهوا همواره گرم و مرطوب است و شما مدام عرق می کنید، شاید کار زیادی از دستتان برنیاید. مگر این که بخواهید محل زندگی خود را فقط به این خاطر که علت چرب شدن موی سر شماست عوض کنید!

استرس با موی چرب هم سروکار دارد

زمانی که استرس دارید، بدنتان هورمونی به نام کورتیزول ترشح می نماید. افزایش این هورمون ممکن است باعث گردد غدد چربی در پوست سر تحت فشار قرار گیرند و سبوم بیشتری فراوری نمایند. در نتیجه استرس هم قادر است علت چرب شدن موی سر شما باشد.

قاعدگی زنان چه بسا باعث ایجاد موی چرب می گردد

دوره پریود زنان با نوسانات هورمونی همراه است. این مسئله گویا یکی از دلایلی ست که بعضی از زنان با چربی موی سر در این دوران روبرو می شوند. در چنین شرایطی بهتر است به خاطر موهای چربتان استرس نداشته باشید؛ چون همان طور که اشاره کردیم، استرس به تنهایی می تواند علت چرب شدن موی سر باشد و حالا جمع این دو مشکل با هم قوز بالای قوز خواهد شد!

ژنتیک در داشتن موهایی چرب نقش دارد

علت چرب شدن موی سر شما شاید به ژنتیکتان هم گره خورده باشد. در واقع ممکن است علت اصلی این که مدام از چربی موهایتان گله مند هستید، داشتن پدر و مادری با همین ویژگی باشد.

از علت چرب شدن موی سر بیشتر بدانید

علت چرب شدن موی سر فقط به این موارد محدود نمی گردد و می تواند دلایل دیگری هم داشته باشد که در ادامه به بعضی از آن ها اشاره می کنیم:

  • کثیف بودن برس
  • پوشاندن مو در طول شب
  • کمبود ویتامین B
  • استفاده از محصولات نامناسب برای مو
  • شستشوی بیش از اندازه
  • عفونت های پوست سر

برای جلوگیری از چرب شدن موی سرتان این کارها را امتحان کنید

سرتان را بیشتر بشویید

ممکن است علت چرب شدن موی سر شما به این خاطر باشد که سرتان را به درستی نشسته اید. بدیهی ست که استفاده از شامپو یاری می نماید چربی اضافه پوست از بین برود و در برطرف مواد زائدی که روی پوست جمع شده است به طور موثری عمل کند.

سرتان را کمتر بشویید

بله می دانیم که این تیتر با تیتر قبلی در تناقض است؛ اما کمی شکیبا باشید و برای این که بیشتر با دلایل چرب شدن موی سر آشنا شوید ادامه مطلب را بخوانید. باید به شما بگوییم که شستن بیش از حد موها باعث می گردد روغن طبیعی آن ها از بین برود و موها کوشش می نمایند تا چربی بیشتری فراوری نمایند. اگر پس از حمام کردن با چرب شدن سریع موی خود روبرو می شوید و پوست سرتان دچار خارش یا تحریک می گردد، شاید لازم باشد کمتر موهایتان را بشویید.

موهایتان را به روش صحیح بشویید

یکی از مواردی که به چرب شدن موی سر یاری می نماید، عادت های اشتباه در شستشوی موی سر است. برای شستشوی صحیح موهایتان باید اندازهی از شامپو را روی ریشه و پوست سرتان ماساژ دهید. این کار را با احتیاط انجام دهید و مراقب باشید سرتان را نخراشید! شستشوی شدید باعث تحریک و فراوری روغن بیشتر و در نتیجه چرب شدن مو می گردد.

از آن جایی که بیشتر افراد، موهایشان در نزدیکی خط مو چرب تر است، در نتیجه این افراد به جای تمرکز روی شستن انتهای مو، بهتر است روی شستن ریشه مو و پوست سر متمرکز باشند. بعلاوه در نظر داشته باشید که موهایتان را خوب آبکشی کنید تا مطمئن شوید مواد اضافه شامپو روی موهایتان باقی نمانده باشد.

از نرم نماینده به درستی استفاده کنید

برای کنترل چرب شدن موی سر سعی کنید از اندازه کمی نرم نماینده برای موهای خود استفاده کنید. بعلاوه نرم نماینده را فقط به ساقه موها بزنید و بعد از مصرف آن، موهای خود را به خوبی بشویید.

یک برنامه تعیین برای شستشوی موهایتان داشته باشید

اگر چرب شدن موی سرتان به یک معضل تبدیل شده است، چه بسا بهتر باشد یک زمان بندی تعیین برای شستشوی آن در نظر داشته باشید؛ برای مثال اگر شب ها سرتان را بشویید، ممکن است در طول شب سرتان چرب گردد و صبح که از خواب بیدار می شوید، روز از نو، روزی از نو! بنابراین بهتر است ساعت شستشوی سرتان را به صبح منتقل کنید.

باشگاه رفتن، پوشیدن کلاه ایمنی و روسری، باعث تعریق می گردد که می تواند علت چرب شدن موی سر باشد؛ بنابراین اگر زمان بندی شستشوی موهایتان را طوری تنظیم کنید که بعد از این موارد صورت گیرد، احتمالا مدت زمان بیشتری موهایتان از شر چربی در امان خواهد بود.

هر از چند گاهی با سشوار و اتوی مویتان قهر کنید

اگرچه استفاده از سشوار و اتوی مو، یک راه وسوسه نماینده برای خشک کردن و حالت دادن به حساب می آیند، اما شاید به چرب شدن سریع موی شما یاری نمایند؛ چراکه این دو وسیله نه تنها می توانند به علت وجود گرما به موها آسیب برسانند، بلکه ممکن است باعث شوند موها سریع تر از حالتی که به طور طبیعی خشک می شوند، چرب به نظر برسند.

فقط سرتان را نشویید. برس و شانه هایتان پس چه؟

برس و شانه هم به شستشو احتیاج دارند. اگر شانه تان را نشویید، دفعه بعدی که موهای خود را شانه می زنید، کثیفی های برس روی مو پخش می گردد و می تواند علت چرب شدن موی سر شما گردد. اگر به تازگی موهایتان را شسته باشید، با استفاده از برسی آلوده، تمام زحماتتان به هدر خواهد رفت.

حالا که شانه هایتان را شستید، روبالشی ها را هم از قلم نیاندازید

قطعا شما دوست ندارید شب ها سرتان را روی بالشی بگذارید که در چربی و عرق موهایتان غرق است! اگرچه احتمال دارد این کثیفی ها روی بالش خیلی به چشم نیایند؛ اما بهتر است هر از چند گاهی برای جلوگیری از چرب شدن موی سر، آن ها را بشویید.

دست از سر کچل موهایتان بردارید!

اگر از چربی موی سرتان رنج می برید، بهتر است کمتر به موهایتان دست بزنید. بازی کردن با مو باعث تحریک شدن غدد چربی می گردد و آن ها را تشویق می نماید تا روغن بیشتری فراوری نمایند.

از این محصولات برای درمان چربی موی سر استفاده کنید

جلوگیری از چرب شدن موی سر با سرکه سیب

گفته می گردد سرکه سیب یک ضدالتهاب محسوب می گردد و می تواند در کاهش چربی موثر باشد. بنابراین احتمالا در جلوگیری از چرب شدن سریع مو موثر خواهد بود. برای استفاده از سرکه سیب، اندازهی از آن را با آب مخلوط کنید و روی پوست سر خود بریزید؛ سپس موهای خود را با آب سرد بشویید.

جلوگیری از چرب شدن موی سر با اسنشیال اویل درخت چای

ظاهرا عجیب به نظر می رسد که بخواهید چربی سرتان را با روغن از بین ببرید. این مسئله آدم را یاد ضرب المثل خون را با خون شستن می اندازد! اما این واقعا یک راه خوب برای خلاص شدن از چربی سر است. روغن درخت چای یک ماده ضدعفونی نماینده محسوب می گردد که قادر است در کنترل تجمع باکتری ها و قارچ ها موثر باشد. اگر می خواهید از این روغن برای کنترل چرب شدن موی سرتان استفاده کنید، باید آن را با یک روغن حامل ترکیب کنید.

چرب شدن موی سر؛ نعمت یا نقمت؟

پوست سر هر کسی احتمال دارد چرب گردد. چرب شدن موی سر به اندازه اندک، هیچ مسئله ای ندارد؛ چراکه سبوم به محافظت و حمایت از موهای سالم یاری می نماید. اما اگر این اندازه زیاد باشد، می تواند برای شما دردسر بیافریند و جلوه بدی به ظاهر شما دهد. از طرفی ممکن است علت چرب شدن موی سر، ناشی از یک اختلال پوستی باشد. اگر بعد از انجام درمان های خانگی، نتیجه ای ندیدید یا علائمتان بدتر شد، با یک پزشک مشورت کنید.

منبع: اسنپ مارکت

به "چگونه با چرب شدن موی سر مبارزه کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه با چرب شدن موی سر مبارزه کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید